senkesett og eksosanlegg
Moderator: Styremedlemmer
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
senkesett og eksosanlegg
Hadde min mx5 1992 til eukontroll i dag. Senkesett og eksosanlegg ble ikke godkjent. Senkesettet stod ikke i vognkortet og eksosanlegget bråkte for mye og hadde for høyt co2-utslipp. Alt dette var på bilen da jeg kjøpte den. I salgsannonsen står det at den har gue Koni coilovers og Il Motorsports dobbelt rustfritt eksosanlegg. Vet lite om dette. Regner med at det blir vanskelig å få tak i papirer til senkesettet, så den kan bli godkjent. Vet noen hvor det er mulig å få tak i originalt sett? Er det fjærer og dempere som må byttes. Det samme gjelder eksosanlegget. Såvidt jeg skjønte verkstedet, så var det ikke katalysator på anlegget. Må innrømme at dette kom noe overraskende på meg. For såvidt jeg vet, har senkesettet vært på bilen gjennom flere eukontroller.
Re: senkesett og eksosanlegg
Eksosanlegget er irrelevant for utslipp, det er bare et rør som eksosen reiser gjennom.
Sett inn ny katalysator, så får du rett utslipp
Papirer på senkesett er ikke noe problem, men du må finne ut hvilke fjører som står på bilen. Dempere er uavhengig av senkesett, det er fjørene som holder høyden på bilen.
Sett inn ny katalysator, så får du rett utslipp
Papirer på senkesett er ikke noe problem, men du må finne ut hvilke fjører som står på bilen. Dempere er uavhengig av senkesett, det er fjørene som holder høyden på bilen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
Noen som har erfaring med fixabildelar.se? Ser ut som de har ganske rimelige katalysatorer. Ang. fjærer, så må jeg vel få sett under om jeg kan finne ut noe.
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
Når det gjelder Koni av typen gule har disse justerbare skål høyde (3 punkter om jeg ikke tar feil) dette innebærer at de skal føres i vognkort, om det praktiseres veit jeg ikke? (De som har gule koni kom med innspill!)LoKi wrote:Eksosanlegget er irrelevant for utslipp, det er bare et rør som eksosen reiser gjennom.
Sett inn ny katalysator, så får du rett utslipp
Papirer på senkesett er ikke noe problem, men du må finne ut hvilke fjører som står på bilen. Dempere er uavhengig av senkesett, det er fjørene som holder høyden på bilen.
Her ligger TuV papirer på noen forskjellige mx-5 fjører og dempere + div. http://www.five-speed.dk/Downloads.htm
For å finne ut hva som er installert, ta en titt på demper, noter delenummer om synlig, ta også en titt på fjørene, noter delenummer, farge og evt antall rundinger fjørene har.
Eksos:
At den har IL motorsport dobbel eksos har ingen invirkning på CO måling, det har dog mye å si for lydnivå. (Se i vognkort hvilket støynivå din bil må under)
Med en katalysator montert vil nok både LYD og CO måling gå fint.
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
Takk for greitt svar. Blir spennende hva jeg klarer å finne ut, for senkesettet var på bilen da den ble importert fra Sveits ca 2000. Kan uansett være aktuelt å bytte ut fjærene. Bilen har litt hard fjæring.
- vidarlavoll
- 6500 RPM
- Posts: 662
- Joined: 20 Jul 2010, 11:50
- Medlemsnummer: 886
- Location: Nærsnes, Røyken
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
Stemmer det, har gule Koni (2220-1333) ført i vognkortet. TuV papirer finnes på http://www.five-speed.dk/download/na0-0 ... cation.pdf (side 6)Når det gjelder Koni av typen gule har disse justerbare skål høyde (3 punkter om jeg ikke tar feil) dette innebærer at de skal føres i vognkort, om det praktiseres veit jeg ikke? (De som har gule koni kom med innspill!)
Re: senkesett og eksosanlegg
Jeg så ikke "coilovers", beklager
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
Har funnet ut at jeg har Koni type 8041 1116sport bak og 1115 foran. Er det noen som har papirer på denne typen? De er nok så gamle at det er vanskelig å få tak i godkjenningspapirer på dem.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3034
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
Fant ikke de IDene der, men du kan jo forske litt på: http://finder.koni.com/index.phpsveinsvein wrote:Har funnet ut at jeg har Koni type 8041 1116sport bak og 1115 foran. Er det noen som har papirer på denne typen? De er nok så gamle at det er vanskelig å få tak i godkjenningspapirer på dem.
Koni er generelt flinke til å legge ut TÜV-papirer som nedlastbare .pdf-filer.
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
På etterkontroll ble co2-utslippet godkjent. Bilen var ikke blitt kjørt varm nok pga glatt føre! Fant ut at jeg ikke har coilovers. Fant fjærtypen og TUV-papirer til dem, så nå er det bare å reise til biltilsynet til våren og få det godkjent, forhåpentligvis! Noen som har erfaringer med Notodden?
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
Bra du fant ut av det.
Har ikke erfaring med de, men ved godkjenning skal man ha med hjulstillings papirer (utskrift fra kontroll/justering)
Er poeng her er at tallene skal være godkjente (innenfor mazda normen) dog er ikke det alltid det beste (spørs på bruk etc) og er bilen lav nok kan det hende du ikke kan justere innenfor tallene engang.
Har hørt noen få printet ut "hvite/grønne" (godkjente) tall, selv om verdiene er utenfor satt standard.
Har ikke erfaring med de, men ved godkjenning skal man ha med hjulstillings papirer (utskrift fra kontroll/justering)
Er poeng her er at tallene skal være godkjente (innenfor mazda normen) dog er ikke det alltid det beste (spørs på bruk etc) og er bilen lav nok kan det hende du ikke kan justere innenfor tallene engang.
Har hørt noen få printet ut "hvite/grønne" (godkjente) tall, selv om verdiene er utenfor satt standard.
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
Da blir det litt spennende om det blir godkjent. Har fått papirer fra forstillingskontrollen. Regner med at det er justert etter mazdanormen. Hørte ikke noe om problemer i forbindelse med at den er senket. Men er ikke helt fornøyd; den virker litt "nervøs". Uansett så er den nå satt inn for vinteren.
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: senkesett og eksosanlegg
sveinsvein sine tall fra justering.^
Caster 6.40 venstre og 4.30 høyre ? Lav caster gir lettere styring, høy gir tyngere, hvordan man merker forskjellen veit jeg ikke, men underlig at det var så stor forskjell.
Ellers er både camber foran og bak utenfor fabrikkdata min/max. Talla i seg selv ser jo ok ut for camber med .30-40 split foran til bak. (Normen er mer camber bak enn foran)
Grunnen til at tallene er utenfor kan være så enkelt at man ikke lenger kan justere innenfor fabrikk max-min, dette fordi bilen er lavere.
Caster 6.40 venstre og 4.30 høyre ? Lav caster gir lettere styring, høy gir tyngere, hvordan man merker forskjellen veit jeg ikke, men underlig at det var så stor forskjell.
Ellers er både camber foran og bak utenfor fabrikkdata min/max. Talla i seg selv ser jo ok ut for camber med .30-40 split foran til bak. (Normen er mer camber bak enn foran)
Grunnen til at tallene er utenfor kan være så enkelt at man ikke lenger kan justere innenfor fabrikk max-min, dette fordi bilen er lavere.