motor fjusker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

motor fjusker

Post by mojo-91 »

Jepp...da ble det fjusk i motoren igjen.

Kjørte motoren hardt på kald motor her i går. (seint ute til et møte).
Ved første lyskryss begynte motoren å fjuske. Vibrasjoner, og dårlig reaksjon ved akselerasjon ved lavt turtall. Ved høyt turtall gikk den greit igjen, og gikk fint resten av dagen langs hele registeret.
På kvelden, da jeg kom hjem, lot jeg motoren gå på tomgang en stund, for å se om vibrasjonen kom tilbake. Det gjorde de. Virker som symptomene kommer sporadisk, men et par ganger i løpet av et minutt. Turtallet er helt upåvirket, selv om motoren vibrerer..

Var ute i motorrommet for å sjekke og lot merke til at den ene pluggledningen satt løst.(pluggledning 4: se bilde) Jeg satt den på plass, men symptomet fortsatte. Kan dette tyde på dårlige pluggledninger? Byttet til blå magnecore i november 2008.
2 år skal da ikke ta livet av pluggkabler, eller?

Kjører dog smallnose som hadde seriøse problemer i fjor, og gjennomgikk locktitereperasjon i våres. Men motoren går som sagt som normalt ved kjøring, så ser ikke helt at noe skal ha gått galt "der nede" :wink:

Ikke at det bør ha noen betydning, men ;
Av annet snusk kan jeg nevne at jeg for en uke siden klarte å helle en halvliter mineralolje 10/40 på motoren :oops: og at det generellt kanskje er en liten smule for mye olje på motoren. (peilepinnen har knekt så det er til tide litt vanskelig å peile sist jeg fyllte på)
I tillegg har jeg på tom tank, klart å hell på 20 liter "ren" bensin fra bensintanken som hører til båten min. (godt mulig det var en del kondens oppi den tanken....)

Har vel egentlig muligheten til å feilsøke dette selv, men er for tiden bortreist, og klarer liksom ikke sove på natta og håper noen av dere kan fortelle meg at alt er i orden ..ha ha.. :lol:



http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak- ... 6_8200.jpg
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by mojo-91 »

Har ikke kommet så langt med feilsøkinga

-fyllt på full tank og kondensfjerner: no cure
-sjekket coilen. var kølsvart hvor kabel går til plugghull 1. Renset denne: no cure

Sjekket tennpluggene. De er alle fire stykk hvite, hvilket etter hva jeg har lest betyr at motoren får for lite bensin, eller tenner for tidlig. Dessuten var gjengene til pluggen i hull 1 oljete med svart olje. (Det må være en sammenheng med den svarte coilkontakten til respektive sylinder. Håper ikke det er toppakninga som har gått.... (som nevnt tidligere ble motoren kjørt unødvendig hardt på kald motoren i minuttene før symptomene oppstod.)

Jobber utenbys igjen, så får ikke gjort mer feilsøking denne uka, men til helgen skal jeg.

1)kjøre diagnose
2)sjekke TDC.(får håpe det ikke er locktite-fixen som har begynt å slite seg)
3)sjekke kompresjon
4)sjekke motstand i pluggledningene

fortsettelse følger.... :arrow:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by Kolbotn »

Det er nok ikke topp pakninga som har gått, da ville bilen røket mer, og brukt mer kjølevæske.
Olje i et plugghull kan bety at toppDEKSELpakninga di er gåen, da bruker den ofte litt ekstra olje osv.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by mojo-91 »

Kolbotn wrote:Det er nok ikke topp pakninga som har gått, da ville bilen røket mer, og brukt mer kjølevæske.
Olje i et plugghull kan bety at toppDEKSELpakninga di er gåen, da bruker den ofte litt ekstra olje osv.
hm..hvis det ligger olje i plugghullet, vil vel det kunne gi overledning fra pluggen, til blokka og forårsake de symptomene jeg har..?
Problemet er bare at symptomene vedvarer etter at jeg renset pluggen og plugghullet...
Kaskje pluggledningen har tatt skade av dette?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by Kolbotn »

aner ikke egentlig, jeg vet at jeg har olje i et plugghull pga toppdekselpakninga mi, men jeg har ingen av symptomene dine...
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by mojo-91 »

Da har jeg sjekket TDC, og den ser ut til å være i orden. -Veiva har det altså bra, og timingen er høyst sannsynlig i orden.
Har og sjekket motstanden i pluggkabler og coil, med gode verdier. Likevel føler jeg symptomene mine har å gjøre med tenninga.
Som sagt er tennpluggene hvite. (skal vel normalt være litt cappuchino-farget) Har lest at hvite plugger tyder på for høy temperatur, for lite bensin, eller for tidlig tenning.
Kan min 14-graders fortenning gi hvite tennplugger? (noen av dere andre som har hvite tennplugger og funner årsaken til dette?)

VEL:

Jeg har gjort noen kaldstarter og bare sittet i bilen og fulgt med på hva som skjer.

1) motoren starter normalt og legger seg på 1100 omdr: - Ingen vibrasjoner eller ulyder.
2) turtallet begynner sakte å synke mot 900: - Ingen vibrasjoner eller ulyder.
3) når turtallet når 900 virker det som det er noe som slår inn: - Motoren begynner å vibrere
4) temperaturen begynner å klatre: - vibrasjonen forsvinner.
5) ved varm motor, på tomgang kan det noen ganger, sporadisk dukke opp en liten vibrasjon som varer i et sekund om gangen.

Selv om jeg er blitt paranoid på symptomer, føles det fortsatt som motoren trekker normalt over hele registeret.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by mojo-91 »

Har den siste uken hatt 5 nye tilfeller av at motoren plutselig ikke trekker.
Når jeg tenker over det, så var det akkurat det samme som skjedde første gangen (, som beskrevet i første posten.)

Dette er hendelsesforløpet, hver gang dette skjer:

-Jeg bremser på giret i 3. gir, girer så over i 2, for så å aksellerere. (f.eks: bremse på giret inn mot rundkjøring, for deretter å aksellerere rundt/ut av rundkjøringen.)
-I det jeg har satt i 2. giret og slipper klutsjen og trykker inn gasspedalen, trekker ikke motoren. Null kraft. Turtallet er stabilt så jeg utelukker at dette har med min slitne clutch å gjøre.
-Etter et par sekunder med gasspedalen i samme posisjon, begynner bilen å trekke igjen.
-Så fungerer bilen helt normalt igjen

Dette skjer helt sporadisk, Noen ganger et par/tre ganger i løpet av ebn liten kjøretur, type: Tøyen til Alnabru.
Andre ganger ingen tilfeller på flere dager.


Noe sier meg at dette har med bensintilførsel å gjøre....pumpa som begynner å ta kvelden?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by Bambus »

Funnet ut noe her? Min er litt slik du beskriver med at det ikke skjer noe før etter en stund ved gasspådrag:S
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by Laiton »

Sikker på at det ikke ligger olje eller vann rundt tennpluggen? Hadde et lignende problem etter for mye snø som smeltet på min bil. Det kom vann inn i tennpluggene og motoren virka veldig dau. Tok de ut og pussa litt på de og brukte trykkluft nedi der de sto for å tørke opp, kunne se at det sto vann der. Hvis du har olje på gjengene kan det jo være at du har fått noe forurensning der.
Elise, MX-5 93
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by mojo-91 »

Nei, har enda ikke funnet ut av dette. Bilen har forøvrig vært syptomfri den siste måneden. Veldig underlig dette her.
Har lest at sliten bensinpumpe kan forårsake sporadiske dropp i gasspådraget, som plutselig dukker opp og så er borte i lang tid. Det jeg ikke forstår er at min motor kun reagerer slik under gitte forhold (som beskrevet i tidligere post)

Angående det vibrasjonsproblemet jeg beskrev øverst i tråden, har dette også opphørt. Ser klart at disse to symptomene har en sammenheng.

...uansett...nå har den vært symptomfri en god stund. Jeg skal få sjekket opp bensinpumpa etter hvert...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by mojo-91 »

Nå som bilen min endelig er blitt frisk (etter et halvt år med delvis tett nr.4 bensindyse), har dette merkelige spøkelses-symptomet med kraft-tap, igjen dukket opp.
Motoren går som ei kule og trekker fint på alle turtall i 99 prosent av den tiden jeg kjører. Plutselig en eller annen dag, dukker symptomet opp.

Typisk situasjon, er at jeg i høyt turtall girer ned før en sving, og trykker gassen i bånn for å aksellerer ut av svingen. Da kobler all kraft ut i halvannet sekund, før det kicker inn igjen med full kraft.
Hvis jeg holder gasspedalen konstant, så kobler det så ut igjen et sekund eller to, og så kicker det inn igjen, og slik kan det holde på....
Hvis jeg derimot slipper gasspedalen i det kraften forsvinner, så opphører denne sekvensen, og motoren oppfører seg normalt.

Jeg har prøvd å fremprovosere symptomene, men det fungerer ikke.....veldig merkelig.
Jeg mener symptomene viser seg kun når motoren er god og varm, og jeg mener det og kun skjer når jeg har under en kvart tank igjen med bensin.

Noe sier meg at jeg fortsatt burde ta en titt på den bensinpumpa.
Den er vel det eneste vitale komponentet på bilen min som ikke har vært kontrollert, så langt :lol:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg ville ha renset alle dysene og fuel-railen.
For der har det ikke vært noe godt miljø :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by mojo-91 »

Jeg har kjørt en tank med fuel line / injector cleaner , men det er vel kanskje mer guffe inni railen. Jeg skal ta en titt og spyle rent med brake-cleaner.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Jeg har kjørt en tank med fuel line / injector cleaner , men det er vel kanskje mer guffe inni railen. Jeg skal ta en titt og spyle rent med brake-cleaner.
Det bør nok gjøres ordentlig ja.
Sjekk denne:

http://www.youtube.com/watch?v=7aT4S1lI ... re=related

Kreativ fyr som fikser dette på en relativt enkel måte.
Når du har fått til dette, så kommer du en tur i garasjen og tar mine (12stk) også ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: motor fjusker

Post by Stalfa »

Eller betale noen for å gjøre det, som gjør det daglig. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply