Tips til kjøp av laptop - haster.

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by LoKi »

Jeg driter i koding og blabla, etter W7 kom har ikke maskinen min krasjet en eneste gang. Og jeg kjører MYE dritt samtidig azz.
Ser vanskelig for meg at noe annet kan være mer stabilt enn "100% stabilt", så det argumentet teller ikke lengre.

Nytter ikke å argumentere for at en bil er dårlig på bane når kjøperen skal ha seg en bil med god plass til bagasje og unger.

W7 er faenmeg et fantastisk OS, og jeg ser ingen, -INGEN-, grunn til å gå over til noe annet.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by biXen »

Vista var omtrent like fantastisk, ble ødelagt av dårlige rykter i min mening, har kjørt det på alt fra gammel laptop til splitter ny PC og aldri hatt et problem. Men minnehåndteringen og minstekrav til minne er nok bedre i 7, og det har vært meget stabilt for meg.

At XP har dårlig minnehåndtering og krever mye omstart stemmer kanskje med det jallatralla prater om, men XP er fra 2001. Fra og med Vista har aldri et eneste krasj krevd omstart, tvert imot kan man styre programmene akkurat som man vil og tvinge de ned samme hvor mye de krasjer. Det eneste som fører til en fæl krasj på Vista/7 er en skikkelig grov hardware/strøm feil.

LoKi: Derfor jeg nevner EEE og stasjonær. Jeg bruker en billig liten laptop til jobbing ute og sofa, men trenger stasjonære til 3D/grafisk/kobla til TV osv. og evt. spill selv om jeg aldri bruker det. Helt ideellt oppsett. For 10 000 får du ganske bra av begge to.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by arildh »

Kjøp en Dell med et over middels skjemkort uten at det er en gaymer Laptop. Resten av denne tråden er misjonering.

Off topic. Dette er kanskje ditt siste PC kjøp hvor OS er et tema. Nå som GPU akselerering blir innført i browsere vil spill og andre gfx intensive applikasjoner bli tjenester på nettet hvor alt kjøres i en av de 3 store browserne og data blir liggende i "clouden" ( hjelp, jeg må spy av det ordet) Tipper ting er godt i gang om 3-5 år med Google i spissen. Steam og lignende tjenester blir en URL.
Man ser også en tendens til at drivere til eksternt utstyr erstattes av en webtjeneste som hostes direkte i "dingsen". Eks man enabler et kamera på wifi og bruker en browser til conf, nedlasting av bilder osv.
Jeg har lenge drømt om at den ultra konservative EMS bransjen kunne gjort noe slikt slik at all datalogging, analyse og tuning kunne skjedd via en webapp fra sprutet i stedet for fokkings windows program over seriell.

Hilsen en som jobber med Linux, surfer på iOS, spiller på Win7, leker med Chrome OS og snart skifter til osx.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by nope-mx5 »

arildh wrote: Hilsen en som jobber med Linux, surfer på iOS, spiller på Win7, leker med Chrome OS og snart skifter til osx.
Jeg for min del håper ikke ting havner i "Cloud" (du er ikke alene om å hate det navnet nei...).
Om linja brått er nede, så funker ei ting. Det gidder man ikke :)

Jeg og jobber med linux, surfer på macbook (venter på ipad2), spiller på win7 (og OSX, steam ftw).
Har skiftet til Osx hjemme, og jobber med å få til på jobb også :)
(Har gått gradene fra dos på grønnskjerm til dos 6.22, via win3.0->win7 og alt imellom, deretter helt over på linux, og til slutt endte jeg opp på mac).

Kommer nok aldri til å gå vekk fra Mac igjen. Mer behagelig plattform å jobbe på skal man lete lenge etter :)
(Ubuntu og Fedora er ganske nærme, men ikke helt. Windows er milevis unna).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by biXen »

Du er ivrig på at kinesiske hackere skal mappe bilen din altså? :lol:

5 år er lenge i teknologiverden, men det er mye utfordringer før det kan skje. Med tanke på hvor lang tid det tar bare for å få standardene til å sitte. XHTML1 standarden var i stor grad klar i 1999 men har ikke dominert internett før 2008-2009. Kommer til å ta en stund før HTML5 og alle de nye teknologien som folker tror hører til er klar for alle. Men gleder meg til det.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by nope-mx5 »

biXen wrote:Du er ivrig på at kinesiske hackere skal mappe bilen din altså? :lol:

5 år er lenge i teknologiverden, men det er mye utfordringer før det kan skje. Med tanke på hvor lang tid det tar bare for å få standardene til å sitte. XHTML1 standarden var i stor grad klar i 1999 men har ikke dominert internett før 2008-2009. Kommer til å ta en stund før HTML5 og alle de nye teknologien som folker tror hører til er klar for alle. Men gleder meg til det.
H.264 og html5 blir finfint.
Gleder meg til jeg slipper flash helt :)

Blir spennende å se hvor utbredt VP8 blir og igrunn.
Er vel den google nå har gitt ut som open source.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by Agility »

Om du lurer på hva skjermkortet i en læpptåpp er brukbart til (spill), så sjekk her:
http://www.notebookcheck.net/Computer-G ... 849.0.html
Brukte denne da ungene skulle ha spill-PC'er, endte opp med ACER til rundt 5 lapper. Funker på alt de har trykt inn i dem hittil..... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by jallatralla »

Alle OSer har styrker og svakheter.

Windoze er best på spill og folk flest kan bruke det tålelig bra, men er en elendig utviklerplattform og tillater program for mye, så det er søppel på stabilitet. Det betyr ikke at det ikke kan være stabilt, ganske enkelt at det ansvaret hviler på brukeren. MacOS er en fantastisk utviklerplattform men sikkerhet er problematisk og programvaretilgangen for de som ikke vil benytte seg av posix-kompabilitet er laber. Linux kan drive alt, programvaretilgangen er enorm, nesten alt er gratis - men siden alle kernels kan være ulike må man innstallere fra source og ikke kjørbær filer - selv om mye av dette kan automatiseres betyr det at i nte instans er det best for folk med rudimentær utviklerforståelse eller bedre.

Fanboys er stort sett en rase mennesker som ikke velger rasjonelt. De er mer som tenåringsjenter. Som jeg sa i min opprinnelige post synes jeg du beskriver at du vil ha en vanlig PC med Windows. Jeg står ved de tipsene jeg ga til kjøp der. W7 er et helt ok OS.
2001 1.6 NBFL
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by LoKi »

Agility wrote:Om du lurer på hva skjermkortet i en læpptåpp er brukbart til (spill), så sjekk her:
http://www.notebookcheck.net/Computer-G ... 849.0.html
Brukte denne da ungene skulle ha spill-PC'er, endte opp med ACER til rundt 5 lapper. Funker på alt de har trykt inn i dem hittil..... :wink:
Genialt! :D

Takk for den, hjelper mye.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by Stalfa »

arildh wrote:Kjøp en Dell med et over middels skjemkort uten at det er en gaymer Laptop. Resten av denne tråden er misjonering.
Ligg unna Dell er min anbefaling. Mye sære løsning på HW siden så om du skal oppgradere eller skifte f.eks. en vifte så sliter du.
Ferdigbygde maskiner fra nettbutikkene dersom du ikke har interesse av å bygge selv.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by Stalfa »

biXen wrote:Vista var omtrent like fantastisk, ble ødelagt av dårlige rykter i min mening, har kjørt det på alt fra gammel laptop til splitter ny PC og aldri hatt et problem. Men minnehåndteringen og minstekrav til minne er nok bedre i 7, og det har vært meget stabilt for meg.
Enig.
biXen wrote: LoKi: Derfor jeg nevner EEE og stasjonær. Jeg bruker en billig liten laptop til jobbing ute og sofa, men trenger stasjonære til 3D/grafisk/kobla til TV osv. og evt. spill selv om jeg aldri bruker det. Helt ideellt oppsett. For 10 000 får du ganske bra av begge to.
Enig. Dette er løsningen som iallefall jeg ville ha foretrukket.

Man kan komme med så mye rå specs som man vil på bærbare, men jeg opplever samtlige bærbar jeg har prøvd som trege. :|
jallatralla wrote: Windoze er best på spill og folk flest kan bruke det tålelig bra, men er en elendig utviklerplattform og tillater program for mye, så det er søppel på stabilitet. Det betyr ikke at det ikke kan være stabilt, ganske enkelt at det ansvaret hviler på brukeren.
Kan du være mer spesifikk på hva det er som gjør Windows til en elendig utviklerplattform?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by LoKi »

Den råeste maskinen jeg har vært borti var en bærbar :p

Å ha to maskiner orker jeg ikke, jeg foretrekker alt på en plass. Stasjonær har jeg fått nok av, spesielt etter å ha bygget maskiner i 10+ år.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by Stalfa »

LoKi wrote:Den råeste maskinen jeg har vært borti var en bærbar :p
En stasjonær til samme pris ville vært råere.
LoKi wrote: Å ha to maskiner orker jeg ikke, jeg foretrekker alt på en plass. Stasjonær har jeg fått nok av, spesielt etter å ha bygget maskiner i 10+ år.
Da er det jo enkelt, finn en vilkårlig nettbutikk og kjøp det råeste dem har for 10k.
Så noen der du hadde en knapp for om du ville kople inn det eksterne skjermkortet eller ikke, kjekt med tanke på batteritid.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by LoKi »

Nja, det er nok ikke så svart-hvitt. Selv om maskinen koster 10 lapper, så er ikke nødvendigvis skjermkortet tilpasset mitt bruk.
Det er nettopp derfor gaming-delen blir tatt opp her, slik at jeg kan finne en som har rett hardware.

Det hjelper ikke med diger HD, 17" skjerm og kjapp CPU om skjermkortet er dritt :)

Så langt er nok Asus-lappisen til Komplett til 9k det nærmeste jeg kommer en brukbar gamingPC til en vettug pris.
Skal prøve meg på et byggesett på Dell også.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tips til kjøp av laptop - haster.

Post by nope-mx5 »

Om du skal ha gaming laptop, så er vel de beste Dell sine XPS rimelig heftige.
Acer ROG serien er jo igrunn et svar på XPS, men kvaliteten på acer er rimelig laber.

Dell XPS 15 er nok et greit valg til deg.
Legg på 3år advanced support, så kommer de hjem til deg og bytter ut deler om ting feiler.
(Koster 1035 el.så ekstra, definitivt verdt pengene).

Sjekket litt nå, Core i5, 4gb minne, 64bit os, nvidia 420m GT ++, 9760,-
Kan fjerne ting og legge til, evt. begynne med en svakere modell i serien f.eks.
(Ser jo her nå at Macbook Pro ikke nødvendigvis er spesielt dyrere) :)

-n
Last edited by nope-mx5 on 15 Nov 2010, 09:42, edited 1 time in total.
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply