Vasking om vinteren

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Vasking om vinteren

Post by MacBain »

Lurte litt på hvordan dere andre som bruker bilen om vinteren gjør det med tanke på vasking?
Har alltid pleid å vaske andre biler ofte om vinteren, men nå har det jo nesten vært -10 hver dag siden begynnelsen av November har derfor ikke vasket den
i frykt for at noe skulle gå galt, har også softtop så jeg er alltid litt redd for at vann skal komme inn når jeg vasker, i værste fall fryse til is i regnrailen så den sprekker :(.

Leste ett innlegg på miata.net hvor det var en som mente att for mye vask ville skylle salt inn i kriker og kroker og forårsake en unødig rust.
(nå ble min bil dinitrol behandlet i 2004 så jeg vet ikke hvor mye den beskytter i dag).

Eller er det best å vaske den grundig uavhengig av temperatur for så å sette den i ett parkeringshus ett par timer ?
(Bruker forøverig ikke bilen daglig, men blir ett par koseturen i uka, da den er ufattelig morsom på vinterføre 8) )


Takker for alle innspill :D.
Miata 1995 1.8
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by Fatboy »

Grundig vask i ny og ne. Det verste du kan gjøre er å la møkka være på bilen.

Jeg lot en av mine biler gå 3 uker uten vask når det var som kaldest i fjor. Etter så å ha vasket den så jeg at jeg hadde fått fine rustroser etter tidligere steinsprang over frontruten. Nå vasker jeg uansett temperatur og bruker heller tid på å tørke over lister samt olje låser og spraye på silikonspray.

Så er det nå også en gang som så at man MÅ ikke spyle rett på låser eller andre punkt på bilen hvor man ikke ønsker så mye vann.

Jeg skal være forsiktig med å si noe om at rainrailen kan sprekke pga is, men skeptisk er jeg.
20´th 1927/2000
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by 20´th 1927/2000 »

Vasket mx5 min i dag, spylte også softtoppen forsiktig. Tørket softtoppen forsiktig med pusseskinn.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by Kjakan »

Sett teip over låsene og la bilen stå på tomgang med varmeapparatet på mens du vasker eventuellt.
Jeg vasker bilen en til to ganger i uka uavhengig av utetemperatur, da jeg bruker en selvvask-utendørshall som er åpen selv i -15. Biler som triller rundt med tykk saltlake på seg skriker ikke akkurat entusiast...
Finnes det ingen selvvask-innendørshaller der du bor da? De kan brukes problemfritt på vinteren siden vannet ikke fryser...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by Agility »

Vasker når det ikke er lavere enn rundt -10'C
Smører alle lister med silikon, fyller låsene med låsolje, sprayer bevegelige deler i dørlåser, panserlås, tanklokk osv. med silikonspray. Lar bilen stå med alt åpent i garasjen over natta (kaldgarasje). Da forhindrer jeg at alt siter fast, og bilen ser hyggelig ren ut (ikke akkurat like bra som i sommerkvartåret, men dog...)
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by MacBain »

Fikk vasket den i utendørs selvask i dag, var jo bare -3, men allikevel frøys det til is over hele bilen ganske fort, fikk ikke engang tørket av softtoppen før det var ett islag over hele. Har aldri opplev lignende med andre biler, men nå er jo miata'en gaske så "cool" :lol:
Kjørte den inn i ett pakeringshus og lar den stå der å tine i 4-5 timer :D.
Miata 1995 1.8
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by Miatapowers »

Eg har enda ikke vasket min bil heller, ikke siden i sommer.. :oops: har ikke tid,, men i fjor med min røde så vasket eg flere ganger i uken, eg hadde aldri noe problem med den, vasket den mens den gikk på tomgang med vifta på full guff, da dannes det ett overtrykk inni bilen, og vannet kommer ikke inn i noen kanaler, rain railen er jo en kanal, om bilen blir god å varm, så fryser det ikke inni der, men dreneres ut.. Pass på dreneringene så tviler eg på denne railen sprekker...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by DanielHovdahl »

Jeg benytter sjansen til å tilføye et spørsmål... Hva med maskinvask? Der blir den vasket i temperert rom og tørket (så godt som mulig ihvertfall) før man kjører ut.

Jeg er klar over at man får ikke gjort det like grundig med tanke på å få alt av salt og dritt ut av kriker og kroker som man kan med selvvask. Men noe godt må det da gjøre når man har med underspyling? Eventuelt ta undersiden selv med høytrykksspyler før man så kjører inn i maskinvask for å ta resten... Så slipper man det meste av isen som dannes i det minste!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by mussa »

Vasker bilen som vanlig jeg, når den er varm, også kjører jeg en lang tur, går som regel greit så lenge lister og låser er smurt.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by Fred »

DanielHovdahl wrote:Jeg benytter sjansen til å tilføye et spørsmål... Hva med maskinvask? D
Da må du ta med en passasjer samt åtte håndklær :) Er ikke laget for høytrykk rett inn fra siden gitt.
blir vanndam da
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by DanielHovdahl »

Fred wrote:
DanielHovdahl wrote:Jeg benytter sjansen til å tilføye et spørsmål... Hva med maskinvask? D
Da må du ta med en passasjer samt åtte håndklær :) Er ikke laget for høytrykk rett inn fra siden gitt.
blir vanndam da
Nei det var jo litt upraktisk... :lol:
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Vasking om vinteren

Post by Leo91BRG »

Har hatt børsteløs maskinvask et par tre ganger på shell siste tia, ikke noe problem med vann inn fra noen kanter, noen dråper, al a et f.eks et skikelig forkjøla nys, etterpå i koffertn, men ellers ikke no fukt inn. Gikk helt ok i 15 minus, med låsolje og silikon stift først.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Post Reply