Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Rublings
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 21 Nov 2010, 18:17
Status: Offline

Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Rublings »

Heisann! Blitt litt hekta på Mx-5 i det siste og laget meg en bruker her inne. Kjører i dag en Mazda 626 2.5 V6, men har begynt å se på import av Mx-5 og begynt å sjekke lån, forsikring osvosv...
Det er bare et problem; Jeg har enda ikke fått prøvd en. Problemet er at det ikke har vært noen Mx5 til salgs i Bergensområdet. Nærmeste er Førde, og det er fortsatt litt langt.
Føler jeg må prøve bilen før jeg importerer en, for å si det slik.

Så kommer ønsket. Er det noen der ute med en Mx5 NB som bor i Bergensområdet, som hadde vært villig til å møte meg så jeg kan ta en titt på bilen? Er en veldig hyggelig 19årig bilmekaniker-lærling :) Aller helst en liten prøvetur (med eier i passasjer-sete så klart), en god runde rundt bilen for å se på bagasjerom, motorrom, osvosv?
Jeg har hovedsaklig sett på Mx5 Nb Facelift, men en tidligere Nb kan gå hvis ikke det er noen med NBFL tilgjengelig.

Så for å oppsummere:
Mx5 NB (FL)
Helst 1.8, men 1.6 kan gå
Helst på vinterhjul slik at det er mulig med en liten prøvetur
Kanskje uten hardtop, slik at det er bedre bilde av lydnivå og takmekanismen, men ser at dette kan være vanskelig på denne tiden...
Skal selvfølgelig betale for bensin osv hvis det er ønskelig.

Vet at dette er litt teit tidspunkt med tanke på alle som står i garasje nå, men nå kommer sommeren med stormskritt, og jeg vil være sikker på at jeg importerer en bil som passer meg bra :D

Takker så mye på forhånd, og må bare si at dette er et kanonbra forum med masse lærdom og flotte biler :D
Mvh
Ruben
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Fred »

Klikka meg inn fordi jeg var klar for å låne bort en tur, men bort på andre siden av landet dessverre :(
men du får nok napp. en god gjeng i Bergen av oss
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by LoKi »

Gratis bump.

Du får håpe du ikke får teste en MSM der borte, for da kommer du til å bruke 100 lapper mer, eller bare være skuffet når du får din egen ;)

(Får ikke hjulpet deg, siden jeg kjører NA og bor på østlandet)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by jallatralla »

Hva angår 1.6 så kan du og prøve en NA. Om bilen er "stock" er de ganske like i kjørefeel, iallefall en NBFL og en NA.. Det er kanskje litt forskjeller, men liker du en NA i kjørefeel så liker du en NBFL for å si det slik. Vanlig NB har jeg ikke prøvd, så det skal jeg ikke uttale meg om...men kan ikke tenke meg at det føles så j**** ulikt.

Du skulle fått prøvd min, men jeg har desverre ikke forsikring for folk under 23 på min - og er ikke lysten på vinterkjøring uten forsikring. :)
2001 1.6 NBFL
Rublings
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 21 Nov 2010, 18:17
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Rublings »

Fred wrote:Klikka meg inn fordi jeg var klar for å låne bort en tur, men bort på andre siden av landet dessverre :(
men du får nok napp. en god gjeng i Bergen av oss
Har merket at en god andel bor i Bergen ja, men sikkert betydelig begrenset med tanke på kong vinter :D
LoKi wrote:Gratis bump.

Du får håpe du ikke får teste en MSM der borte, for da kommer du til å bruke 100 lapper mer, eller bare være skuffet når du får din egen ;)

(Får ikke hjulpet deg, siden jeg kjører NA og bor på østlandet)
Hehe, MSM blir det nok ikke råd til uansett... Virker som banken vegrer seg veldig over å låne ut 130-150.000,- til en lærling med 6mnd igjen av utdanning. 250.000 månok jeg se veeeldig langt etter :lol:
jallatralla wrote:Hva angår 1.6 så kan du og prøve en NA. Om bilen er "stock" er de ganske like i kjørefeel, iallefall en NBFL og en NA.. Det er kanskje litt forskjeller, men liker du en NA i kjørefeel så liker du en NBFL for å si det slik. Vanlig NB har jeg ikke prøvd, så det skal jeg ikke uttale meg om...men kan ikke tenke meg at det føles så j**** ulikt.

Du skulle fått prøvd min, men jeg har desverre ikke forsikring for folk under 23 på min - og er ikke lysten på vinterkjøring uten forsikring. :)
Kjørefeel og slikt kommer jeg nesten helt sikkert til å like. Det er mer plass og slikt jeg må se litt mer på. Blir nok ikke for ukomfortabelt uansett, da jeg til daglig kjører rundt med coilovers fra D2. Sykt hardt, men billig :lol:
Hvis ingen andre melder seg, så hadde det vært utrolig bra å bare fått sett på bilen din. Sittet litt i førersete, sett litt rundt på plass og slikt. Så kunne heller du tatt meg på en prøvetur, slik at jeg får kjent draget, komforten, støy osvosv. 1.6 eller 1.8 du har? Mulig å få det til eller? :D

Slik så den ut:
Image
Sånn etter senk :) :
Image
Image
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by jallatralla »

Rublings wrote: Kjørefeel og slikt kommer jeg nesten helt sikkert til å like. Det er mer plass og slikt jeg må se litt mer på. Blir nok ikke for ukomfortabelt uansett, da jeg til daglig kjører rundt med coilovers fra D2. Sykt hardt, men billig :lol:
Hvis ingen andre melder seg, så hadde det vært utrolig bra å bare fått sett på bilen din. Sittet litt i førersete, sett litt rundt på plass og slikt. Så kunne heller du tatt meg på en prøvetur, slik at jeg får kjent draget, komforten, støy osvosv. 1.6 eller 1.8 du har? Mulig å få det til eller? :D
Det går bra...bare send meg et PM med tidspunkter/plasser som passer, så skal vi få det til. Har 1.6.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Miatapowers »

Vis banken ikke helt liker tanken på å finansiere, så kan du jo vurdere en na.. eg har hatt dem begge og må innrømme eg liker feelen bedre i en na, egentlig samme bil med samme deler, bare nb er litt fornyet og mer komfort.. Men er det komfort man er ute etter så er mx5 feil bil uansett.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Rublings
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 21 Nov 2010, 18:17
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Rublings »

StianOppistov wrote:Vis banken ikke helt liker tanken på å finansiere, så kan du jo vurdere en na.. eg har hatt dem begge og må innrømme eg liker feelen bedre i en na, egentlig samme bil med samme deler, bare nb er litt fornyet og mer komfort.. Men er det komfort man er ute etter så er mx5 feil bil uansett.
Litt komfort må man ha hvis man kjører minst 6 mil hver dag ;) Liker egentlig designet litt bedre på NB, pluss at jeg liker ting som 2 airbager og det oppdaterte interiøret ;)
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Stehu »

For meg var overgangen fra NA 96 modell til NB 98 modell som natt og dag! "følelsen" man får når man kjører NB er noe helt annet enn NA'n. Det føles så mye fastere og bedre. NB'en faller mye lettere i smak til andre personer også :) Og ikke minst er den sikrere enn NA modellene.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Rublings
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 21 Nov 2010, 18:17
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Rublings »

Sikkerheten har faktisk litt og si. Har lyst på en nyere bil, og siden dette blir min bil nr.1 så vil jeg ha noe nyere enn den jeg har nå.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by LoKi »

Må si meg litt enig med Stehu her, selv om jeg ikke vil si at forskjellen er riktig så stor. Han er virkelig inne på noe.

NB'en "føles nyere", noe den så klart er. Den er ikke riktig så spartansk og kjedelig innvendig som NA'en, og den er liksom litt.. jeg vet ikke, "tettere" er kanskje ordet. Innvendig altså.

Har du råd til det, så vil jeg nok anbefale å gå for en NB, selv om mitt grunnlag kun er en MSM.
Den er litt bedre støyisolert, og det føles rett og slett mer som om du sitter INNI en bil ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Rublings
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 21 Nov 2010, 18:17
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Rublings »

Må takke Jallatralla for hyggelig bilprat og en tur i passasjersete! Ikke mindre lyst på Mx-5 nå for å si det sånn.
Noe som slo meg er at alt er innen rekkevidde. Sett hundrevis av bilder av interiøret før, men alt var i ca 20% mindre skala enn jeg så for meg :lol: Ellers må jeg nevne et veigrep ut av en annen verden, selv med vinterhjul og originalt understell :shock:

Leter fortsatt etter noen med 1.8, men har iallefall fått et godt inntrykk av NB :D
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by EspenAndre »

Når sesongen begynner kan du få sitte på her og :) jeg har 1,8
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Rublings
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 21 Nov 2010, 18:17
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by Rublings »

EspenAndre wrote:Når sesongen begynner kan du få sitte på her og :) jeg har 1,8
Hehe, du har MSM du din snik! :lol: Så noe Broom-opplegg om Mx-5 der de viste en MSM, var det deg eller? Kan da umulig være så mange i landet?
Skal jeg sitte på med deg kan jeg like gjerne ta lån på 25.000,- ekstra, og montere kompressor med en gang :lol:

Edit: Hvor bor du forresten. Ser du bor litt nord for Bergen. Jeg bor i Hordvik, så nesten ute med NH-broen..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Prøve en Mx5 NB, noen frivillig?

Post by EspenAndre »

Jeg har vokst opp i Hordvik, bodd i Rabben og Nesjavegen :)
..Bor midt mellom Mongstad og Knarvik nå

var ikke meg på Broom nei, finnes vel rundt 10 stk i landet nå om jeg har korrekt oppfatning :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply