Tid for å skaffe nytt barnesete...

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by EspenAndre »

Kanskje noen har tips her?

Guttungen har passert 1 år og trenger ny stol, må være mulighet for isofix og vanlig beltefeste bakovervendt...

De testene jeg finner viser mest framovervendte seter i denne klassen (ECE 1 9-18 kilo)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by LoKi »

I testen Motor hadde sist, så vant Maxi Cosi i alle vektklasser, og var den eneste stolen som fikk høyeste karakter.
Jeg kommer ikke til å kjøpe noe annet :)

Jeg ser at resultatene på denne siden er noe avvikende fra de NAF presenterte i Motor, men Maxi Cosi utmerker seg også her.
http://forbrukerportalen.no/Tester/2010 ... r_mai_2010
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by EspenAndre »

Den e grei, men det står at det er framovervendt i den klassen vi trenger,
håpet å finne noe tilsvarende bakovervendt :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by twr »

Bakovervendt er vel et must sånn som jeg har forstått det, reduserer risikoen for alvorlige skader med noe sånt som 40%... Kan ikke vise til noen kilde på dette, men leste det ihvertfall et eller annet sted... Vi har også Maxi Cosi til vår gutt på 7 mnd, og har vært veldig fornøyd med funksjonaliteten.

Maxi Cosi Mobi er ihvertfall bakovervendt, 9-25 kg... http://www.maxi-cosi.com/no-no/bilseter/toddler/mobi
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Fred »

Jeg skal ha nytt nå (gutten er 2 år om 1 måned) og skal ha bakovervendt uansett. Vil ikke tenke på at jeg kunne ha reddet livet hans ved å bruke litt mer penger eller litt mer tid på å leita, dersom det skjer noe med han i en ulykke...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Fred »

Skal sies at vi har Maxi Cosi Combi 3 isofox i stasjonvogna fortsatt. Stor nok enda. kjøpte nok rundt de tider din unge er. Anbefales veldig!!!
Den jeg skal kjøpe nå er ekstra sete til mx5en som skal vær elitt mindre og ikke isofix.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by EspenAndre »

Ser ut som jeg bare må glemme isofix og beltefester i samme sete,
har hatt det til nå, og det fungerer fint både i MSM'en (isofix) og nissan'en (ikke isofix)..

Om det blir en ny bil i løpet av denne tiden sånn at vi har isofix i begge bilene så hadde det vært veldig greit med isofix.

Maxi Cosi er jo tydelig et merke som utmerker seg ja..
Mulig det blir Maxi Cosi Mobi da.. om det passer bra i bilene

Kom gjerne med flere synspunkter om det er flere :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Hauk »

Vi har 3 seter fra Römer/Britax (samme merke) og er veldig fornøyde. Føres av Babyshop. De har gjort det bra i tester etc.

Espen med flere har jo skjønt det, men jeg poster litt propaganda uansett. Bakovervendt kontra forovervendt:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Arti ... ow;ID=3799



(Det som er relativt udramatisk i et bakovervendt sete blir til knekt nakke på ungen i et fremovervendt. Frontkollisjon 50 km/t. Gjelder unger opp til ca 4 år pga lite utviklede muskler/styrke i nakkemuskler etc i forhold til vekten på hodet + fysikkens lover.)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Tonning »

Årsaken til at det i noen av testene ser ut som bakovervendte seter gjør det dårligere enn framovervendte er følgende:
I Tyskland testes konsekvent seter framovervendt selv om de kan/bør stå bakovervendt.

Jeg tok rett og slett og ringte (tror det var Forbrukerrådet) og fikk prate med en som hadde ekspertise på området. Fikk en konkret anbefaling og meget hyggelig samtale.

Edit: Kan også ha vært Trygg Trafikk jeg snakka med. Det er kanskje mer sannsynlig.
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by vidarlavoll »

EspenAndre wrote:Ser ut som jeg bare må glemme isofix og beltefester i samme sete...Kom gjerne med flere synspunkter om det er flere :)
Hei, er i samme situasjon som deg, har en 11 mnd. gammel gutt som nettopp har fått nytt bilsete i familiebilen (+ i Miata'en), sete 9-18 kg. bakovervendt med isofix og mulighet for feste med setebelte. Vi valgte BeSafe iZi Combi X3 ISOfix (http://www.hts.no/no/products/izicombi_isofix.php). Vi ønsket et bakovervendt med isofix da dette iflg. ekspertene skal være mer sikkert - særlig ved frontkollisjon - enn fremovervendt tilsvarende sete. Setet jeg nevner er (såvidt jeg vet) ikke testet i Norge enda (forbrukerrådet), men BeSafe sine seter får jevnt over god score i norske og europeiske tester. Nå har vi hatt setet i bruk i noen uker og er godt fornøyd, guttungen trives og mor og far er også fornøyd. Men, setet tar mye plass...vi har en 2004 A6 Avant Q som familiebil, og når setet er i 'sove-stilling' er det ikke mye plass igjen til bena til passasjeren i forsetet. Fruen er 173cm høy og synes det blir trangt når hun er passasjer. Så nå har far en unnskyldning for å oppgradere familibilen :)

PS. Miata'en fikk også nytt bilsete, 9-18kg, også - må ikke glemme sølvpilen :) Det ble Maxi-Cosi priori XP, ikke testet dette noe særlig enda, men virker som et solid sete.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Miatapowers »

Når eg forsikret min nye bil i dag, så kom eg inn på en side på www.if.no, der leier dem faktisk ut barneseter til god pris, besafe som vi hadde ifra før, eg tror eg går for den løsningen. Prisen var faktisk også god..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Miatapowers »

StianOppistov wrote:Når eg forsikret min nye bil i dag, så kom eg inn på en side på http://www.if.no, der leier dem faktisk ut barneseter til god pris, besafe som vi hadde ifra før, eg tror eg går for den løsningen. Prisen var faktisk også god..
Hoppet på en slik avtale eg,, http://barnibil.if-sikkerhet.no/ 99kr mnd med isofix..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by EspenAndre »

Det kommer jo an på Stian.. den aktuelle for oss vil jo koste over 3000 for 3 år..
så da svarer det seg ikke så veldig, men om man regner med å ha stolen i en kortere periode så e det jo bra..

Mulig jeg kan leie en slik til MSM'en bare for sommerhalvåret da :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Miatapowers »

EspenAndre wrote:Det kommer jo an på Stian.. den aktuelle for oss vil jo koste over 3000 for 3 år..
så da svarer det seg ikke så veldig, men om man regner med å ha stolen i en kortere periode så e det jo bra..

Mulig jeg kan leie en slik til MSM'en bare for sommerhalvåret da :)
Mulig det ikke er så lønnsomt, men gjorde det lett for meg da eg har en dårlig mnd med tanke på regninger og plutselig 2 billån, så slipper eg å dra mastern mer,, og får ett stk bra sete fort og gale..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Tid for å skaffe nytt barnesete...

Post by Hauk »

EspenAndre wrote:Det kommer jo an på Stian.. den aktuelle for oss vil jo koste over 3000 for 3 år..
så da svarer det seg ikke så veldig, men om man regner med å ha stolen i en kortere periode så e det jo bra..
Og har man to unger (hvor det i vårt tilfelle nesten er 3 år mellom dem), der sistemann arver setene så får jo de større stolene fort en fartstid på 4-5-6 år.

Da blir det fort dyrt.

Men en fordel med opplegget til If er vel at setene kan "oppgraderes" underveis? Dvs. hvis det kommer en ny kickass-modell så kan man bytte inn/opp til denne.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply