Mini cooper clubman

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Mini cooper clubman

Post by Miatapowers »

Hei fikk prøve en mini cooper s her på lørdag, og mitt fremtidige bilvalg kan bli forandret, men vil gjerne høre om noen her kjenne til disse bilene,,
Eg har jo 2 biler nå, og kan vurdere bytte av dem begge, men vil gjerne beholde mitt prosjekt mx-5,
Kan man bytte ut en passat 2001 stasjonsvogn mot en slik mini clubman stasjonsvogn, eller blir dette rett og slett for trangt, vi har jo 2 unger å ta hensyn til, en jente på 2.5 år, og en sønn som fyllte 1 år i går, Vi regner med å bytte ut begge våres barneseter med bilbytte, begge skal vendes fremover.. (trenger ikke diskuteres dette)
Grunnen til vurderingsbytte er jo at mini føltes mye ut som mx-5 ved kjøring, og langt ifra så trist som passaten er, enda den er senket og stivet masse.. Om vi velger s modell eller d er usikkert, da begge må prøvest..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by LoKi »

Nå er jo dette riktignok en annen generasjon av bilene, men jeg kjører en Cooper 2003.
Det er ikke en Cooper S, men jeg kan likevel konkludere med dette:

Det er den største drittbilen jeg har eid, og jeg unner ikke min verste fiende å ha en.
Crap kvalitet, crap understell.
Den sporer med original dekkdimensjon..
Den føles som MX'en i starten, men når du har hatt den en stund og setter deg inn i MX'en igjen, så merker du stor forskjell.

Det virker som BMW har brukt alle delene de ikke fant bra nok for sine egne biler, og i tillegg til at bilen har store svakheter på kvaliteten i delene, må du også forholde deg til en merkeforhandler som tar store penger bare for å åpne porten.

Bare en liten ting, slik som vindusspylerdysene, er dårligere enn OEM MX5 NA. 80% av spylervæska rikosjerer i ruta og går over bilen, og det lille som blir igjen renner ut på siderutene, slik at du ikke ser en dritt ut.
Servoen ryker før 100k, jeg har personlig en lambdasonde som røyk før 80k, skinnet på rattet smuldrer opp, oljeskiftintervallene er 30k eller.no, så kjøper du den brukt så er det passelig noia.
For ikke å snakke om hvor vanvittig overpriset den er. Du betaler 100k ekstra fordi den ser ut som den gjør.

Vedrørende størrelse, så er en vanlig Cooper 30 cm kortere enn en MX5. Hvor lang er Clubman?
Min er i hvert fall bitte liten, og jeg orker ikke engang tenke på å ha den når jeg får barn til sommern, så den ryker til fordel for en stasjonsvogn i løpet av kun kort tid.

Min anbefaling:
Hold deg unna. Jeg kommer aldri til å eie en Cooper igjen, og akkurat nå vil jeg bare bli kvitt den jeg har.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by Miatapowers »

Ja har lest meg til masse problemer med tidligere biler.. men dem nyere skal vera bedre.. svaret eg fikk av en selger i stavanger var slik..
Hei!

Du kan uten problemer ha 2 seter bak i en clubman. Jeg har selv en vanlig hatch utgave med 1 sete og en pute.
Så eg er villig til å prøve. men finner lite info på nettet om erfaringer på clubman, eg synest det er en søt og trendy bil. hvorfor skal alle ha lik bil, om det er litt feil så kan eg ofre meg for det, så lenge det ikke er dem dyreste, har ikke noe imot å mekke litt eg, for å ha bygdas cooleste familiebil..

Er forøvrig denne eg fundere pitte litt på..

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26026346
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by LoKi »

Det er sjukt trangt i baksetet, men det GÅR sikkert. At han kjører med det i en standard Cooper er ganske utrolig though, for det er et mareritt å komme seg i baksetet.
Bilen er 3.6 meter lang, så det sier seg selv at det er begrenset med plass.

Bagasjerommet er også særdeles lite, og du får ikke mange handleposer der før det er fullt.

Med to barn, og en andrebil som er en roadster, så tør jeg å sette penger på at du kommer til å angre på at du går over til en så liten bil.
Men forfengelighet er vanskelig å motstå ;)

(Vedrørende plassen i baksetet, så kjørte jeg til verkstedet med Einar og Kim. Einar er hakket større enn Kim, så han satt foran med meg, mens Kim ble sittende i baksetet bak meg. Jeg måtte ta setet så langt frem at jeg nesten ikke kom meg mellom rattet og seteryggen for at han i det hele tatt skulle få plass der. Det er -TRANGT-)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by Hauk »

Prøvde en Cooper i fjor. Da jeg hadde stilt inn førersetet slik jeg trengte det så var det ca 2 (!) cm med benplass bak meg. Det er rekord i negativ retning. Står etpar Clubmans (Djuice firmabiler) her på jobben, og jeg har glodd litt inn i de. Antar de har 15-20 (?) cm lengre benplass bak.

Så siden du etterspør meninger; jeg tror ikke dette er veien å gå. :)

Edit: Men den var god å kjøre.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by Miatapowers »

Ja dem er gode å kjøre, det er jo det eg likte med disse,, og nå skal det sies at det er mest fruen så kjører stasjonsvogna, ho sitter langt frem,, Men er nok redd det blir for trangt, eg skal sjekke litt med kompisens hatch og barnesete i den, og plusse på 15-20cm, så ser vi om dette kan la seg gjøre, vi må jo plages med denne bilen i mangen år fremover da..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by Agility »

Clubman er jo en SUV sammenligna med en vanlig Mini...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by LoKi »

Agility wrote:Clubman er jo en SUV sammenligna med en vanlig Mini...
Og de fleste SUV'er er fortsatt mindre enn en vanlig stasjonsvogn ;)
Men ja, er nok delte meninger om dette. Clubman er jo en del større enn hatchen, og hver cm er nok brukt til å gjøre plassen bedre bak føreren.

Jeg ville lånt bilen i minst et døgn, slik at jeg fikk testa barnestoler og generell bruk av bilen, slik at man kan danne seg et bilde av hverdagsbruken av bilen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by Miatapowers »

Er ikke så lett å få prøvd en bil i ett døgn vel, nærmeste forhandler er 22mil unna.. Når det gjelder feil og slikt så ble eg også frarådet og kjøpe passaten også, sykt mye feil med dem ble det sagt, bærebruer så måtte byttes engang i året osv.. vi har byttet dem engang, og det var da første gang dem har blitt byttet, ellers så har den bilen vert feilfri, nå skal det også sies at bærebruene kunne holdt i 2-3 år til, da det så vidt var begynt å morkne,,
Nå er det vel alltid slikt at morro ting koster mer en triste ting.. Er redd det bare blir med tanken denne gangen også, at fruen får den bilen ho vil ha, en stor familie vogn med 7 seter og bra bagasjerom,.. :cry: Men skal få lånt denne s modellen en dag, og la henne få teste kjøreegenskapene, ho liker da skikkelig bil ho også da..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by LoKi »

Testet to biler, ene var servoen gått på, og den andre er den på tur å gå på.
Har også lest at det er dårlig kvalitet på dem i henhold til forbrukertester, så det er nok ikke bare min erfaring.

Håper dere kommer frem til noe dere begge vil ha, hos oss er det omvendt. Coopern ble kjøpt fordi hun ville ha den, og nå kjøper jeg stasjonsvogn eller 7-seter fordi JEG vil ha det ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:Testet to biler, ene var servoen gått på, og den andre er den på tur å gå på.
Har også lest at det er dårlig kvalitet på dem i henhold til forbrukertester, så det er nok ikke bare min erfaring.

Håper dere kommer frem til noe dere begge vil ha, hos oss er det omvendt. Coopern ble kjøpt fordi hun ville ha den, og nå kjøper jeg stasjonsvogn eller 7-seter fordi JEG vil ha det ;)
Ja er nok det greieste med stor bil, for å gjøre livet greit å leve.. men er lei stor bil nå, vanskelig å parkere osv, eg er jo vant til min lille mx så er så lett å parkere, nå som eg har pappaperm er det eg så må bruke olje brennern så stinker, og kakler som rådebank på miata.. :cry:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by LoKi »

Det skulle du tenkt på før du fikk 2 unger :mrgreen:
Er jo nettopp derfor vi har MX'ene, så vi skal slippe å kjøre konebilen hele tiden. Hadde jeg ikke hatt den, så hadde det nok blitt en S6 eller lignende, men jeg legger ikke et slikt leketøy i hendene på kjerringa az. :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by uggla »

En ting er jo om du får skvisa inn 2 barneseter i bilen...
En annen ting er jo alt det andre pikkpakket en må ha med seg. (Bager, bleier, vogn, seng, ski, sykkel, leker etc..)
Nei, hold ut meg Passaten litt til...
Mini'er er seriøst ...mini. :)

Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by Miatapowers »

uggla wrote:En ting er jo om du får skvisa inn 2 barneseter i bilen...
En annen ting er jo alt det andre pikkpakket en må ha med seg. (Bager, bleier, vogn, seng, ski, sykkel, leker etc..)
Nei, hold ut meg Passaten litt til...
Mini'er er seriøst ...mini. :)

Mags
Ja den er jo mini, :D datteren min på 2 år, ho gav seg tidlig med bleier da,, ville ikke ha slikt på seg., så det er bare sønnen på ett år igjen,, :roll: en baby trille hadde jo passet i en takboks feks, så det skal la seg gjøre, men er jo mye lettere å trykke ting på plass i passaten ja.. :D Men blir seriøst mye rot i passaten da det er så stor plass, og når vi skal noe, så må vi jo rydde plass alikevel.. :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Mini cooper clubman

Post by OleK »

Jeg vurderte å kjøpe ca 2003 model for 2-3 år siden, men etter å ha trålet flere forum for denne bilen, ble det ikke noe kjøp. Alt for mye kostbare feil på disse. Gearboks, clutch, bremser osv. Det som Loki sier har jeg sett flere sagt om disse bilene.
Det sies at fra 2005 skal det være en kvalitetsheving, men er litt skeptisk.
Men en ting skal de ha, det er en tøff bil, liker utseende på disse, morsomme fargevalg o.l.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Post Reply