Page 1 of 1

Dilemma

Posted: 01 Mar 2011, 13:45
by Ernst
Vet at dem ikke kan sammenlignes, men valget mellom NY MX-5 SE eller Bruk 2.0 Sport??

Re: Dilemma

Posted: 01 Mar 2011, 14:01
by nope-mx5
2.0 sport er jo finfin da.

Synes det er litt teit at Mazda ikke kjører spesialmodellene med den skikkelige motoren iallefall som option.
Jeg hadde nok heller ikke kjøpt en helt ny mx5, men det er mest pga. verditap på ny bil.

-n

Re: Dilemma

Posted: 01 Mar 2011, 14:38
by inglar
Bruk 2.0 Sport

Re: Dilemma

Posted: 01 Mar 2011, 14:41
by Miatapowers
Prismessig er dem vel ganske så like, så eg ville valgt en flett ny bil, den er litt mindre sprek, men ikke så all verden, mr hyper larsen hadde vel en test og mente en 1.8 holdt, og vil jo uansett komme litt tuning til dem etterhvert vel,, begynner å bli mangen 1,8 rundt om i europa nå..

Re: Dilemma

Posted: 01 Mar 2011, 18:44
by petterbw
definitivt 2.0 sport

eller enda bedre: mazdaspeed

Re: Dilemma

Posted: 01 Mar 2011, 22:01
by Tee-Zee
Jeg ville nok valgt en 2-liter.

For det første så har den det lille ekstra kicket. 1,8-literen mangler akkurat det lille ekstra - spesielt når det svinger mye i oppoverbakke.

Den andre tingen er at en ny bil alltid vil ha høyere verditap enn en pent brukt.

Re: Dilemma

Posted: 02 Mar 2011, 16:08
by Ernst
Verditap er det altid :) Kjøper man ny bør man beholden den noen år så blir ikke verditapet så volsomt, Synes MX-5 holder seg bra i pris i forhold til andre biler.
BMW Z3 kostet nok en del mer en MX-5 gjorde i 96-97 men i dag selges dem for omtrent samme pris :)
petterbw wrote:definitivt 2.0 sport

eller enda bedre: mazdaspeed
Joda MazdaSpeed hadde jp vært å fåretrekke, men det er liksom ikke så mange av dem tilsalgs i Norge, er heller ikke så mange som er intrisert i å hente hjem en sånn heller

Re: Dilemma

Posted: 02 Mar 2011, 16:36
by nope-mx5
Ernst wrote:Verditap er det altid :) Kjøper man ny bør man beholden den noen år så blir ikke verditapet så volsomt, Synes MX-5 holder seg bra i pris i forhold til andre biler.
BMW Z3 kostet nok en del mer en MX-5 gjorde i 96-97 men i dag selges dem for omtrent samme pris :)
petterbw wrote:definitivt 2.0 sport

eller enda bedre: mazdaspeed
Joda MazdaSpeed hadde jp vært å fåretrekke, men det er liksom ikke så mange av dem tilsalgs i Norge, er heller ikke så mange som er intrisert i å hente hjem en sånn heller
Er en entusiasteid som er til salgs nå, om du følger linken Petter linka til :)

-n

Re: Dilemma

Posted: 02 Mar 2011, 18:24
by Ernst
nope-mx5 wrote:
Er en entusiasteid som er til salgs nå, om du følger linken Petter linka til :)

-n
Synes det er litt rart at det ikke er Noen som er villig til å hente hjem noen MX-5 til Norge... Hverken fra Tyskland eller USA
Ikke alle føler at dem kan nok til å hente hjem biler selv.
Hadde man dratt til en selger med Ønske om Audi eller BMW hadde man fått hjelp med en gang...

Re: Dilemma

Posted: 02 Mar 2011, 18:33
by Hauk
Ernst wrote:
nope-mx5 wrote:
Er en entusiasteid som er til salgs nå, om du følger linken Petter linka til :)

-n
Synes det er litt rart at det ikke er Noen som er villig til å hente hjem noen MX-5 til Norge... Hverken fra Tyskland eller USA
Ikke alle føler at dem kan nok til å hente hjem biler selv.
Hadde man dratt til en selger med Ønske om Audi eller BMW hadde man fått hjelp med en gang...
Det er ikke så mange nei, men jeg med flere har tatt inn MX-5 via Autotuning nedi Råde. Det er primært ei Porsche-sjappe, men de har/hadde to karer som satt i en (skamme)krok og tok seg av andre merker. Jeg tror våren 2006 - da jeg kjøpte min - så hadde de akkurat henta 3 (?) 10AEer.

De hadde en egen "agent" i Sveits som snuste opp MX-5. I den grad min er representativ/noen målestokk så er det ingenting å si å kvaliteten på bilene de tar inn.

Å sette bort en slik importjobb er en påkost på oppunder 10 lapper. Pluss-minus. Det hadde jeg lett gjort om igjen, kontra å skulle reist ned selv med alt styret det kan medføre.

Re: Dilemma

Posted: 02 Mar 2011, 18:51
by biXen
Ernst wrote: Synes det er litt rart at det ikke er Noen som er villig til å hente hjem noen MX-5 til Norge... Hverken fra Tyskland eller USA
Ikke alle føler at dem kan nok til å hente hjem biler selv.
Hadde man dratt til en selger med Ønske om Audi eller BMW hadde man fått hjelp med en gang...
Hvor mange har du spurt?

(dessuten er det bedre at de sier nei hvis de ikke føler seg trygge nok på disse bilene til å hjelpe enn å bare si ja til alt og så ikke ha peiling når de først skal gjøre det)

Re: Dilemma

Posted: 02 Mar 2011, 19:37
by Pelle
Jeg har tatt hjem to stk, NA og NB, fra Sveits privat, så det er nok fler enn du tror.
Siste jeg vet om er Fred og hans 10th an.

Re: Dilemma

Posted: 02 Mar 2011, 20:52
by Ernst
Pelle wrote:Jeg har tatt hjem to stk, NA og NB, fra Sveits privat, så det er nok fler enn du tror.
Siste jeg vet om er Fred og hans 10th an.
Akkurat det jeg mener... Man må gjøre det selv

biXen wrote:[
Hvor mange har du spurt?

(dessuten er det bedre at de sier nei hvis de ikke føler seg trygge nok på disse bilene til å hjelpe enn å bare si ja til alt og så ikke ha peiling når de først skal gjøre det)
Er mange her i distriktet som lever av bruktimport, så dem burte jo ha peiling :)
Har spurt et par, men kjøpte NY i stedenfor, så kan dem bare gå glippe av pengene :)

Re: Dilemma

Posted: 03 Mar 2011, 20:18
by Kjakan
Autotuning i Råde har et datterselskap som heter Autotuning Import. De tar nok slike oppdrag...

Jeg ville nok valgt en brukt 2.0 Sport framfor en ny 1.8. Det kryr av 1.8 i Norge nå, mens sport ser man lite av. Alle disse kvasi special edition-utgavene vil nok synke mye mer i verdi enn en brukt sport. Se f.eks på den røde NA 1.8 som ble solgt på finn forrige uke - eneste 1.8 NA til salgs i hele vinter - som ble solgt til tross for høyere pris og rødfargen (som ikke alle liker).
Dog, hvis vi ser det i et større perspektiv er det ekstremt lite verditap på MX5 uansett modell. Man taper maksimum 250k på 15 år, og det er nesten det samme som noen biler taper seg årlig.

Re: Dilemma

Posted: 03 Mar 2011, 21:59
by Harald
som sagt over, spesialversjonene til mazda, er direkte kjipe.. en brukt 2.0 sport må da gi mye mer morro for penga, og noen andre har tatt første smellen på verditap.