Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Reima skriker fordi den er for slakk, den glipper på drevene...
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Trym N1290 »

Reima kan også skrike fordi den er slitt og eller tørr men tilstrekkelig stram . :)
For stram reim er heller ikke bra, kontroller stramming og reim. Eller kjøp ny :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Lander nok på nye reimer. Koster jo bare 80,- stykket på Biltema....takk for gode innspill!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Kommer en post til nedenfor på drivreim fronten, men først en liten reparasjon til for dem som er pirkete anlagt.

Teppet har i løpet av vinteren løsnet i kanten på begge sider og "gaper" stygt, åpner også for grus og skitt innunder. Den originale patenten her er små plasbraketter som ble stiftet fast til teppekanten for 22 år siden, merkelig nok har stiftene rustet :shock:

Utgangspunktet ser slik ut:
Venstre side:
20180408_110129_resized.jpg
Høyre side:
20180408_110111_resized.jpg
Når jeg begynner å se på det, så er årsaken til at høyre side er mindre ille en venstre, at jeg allerede har limt fast teppekanten tidligere, i den plastkanalen som huser ledningene i terskelen på høyre side. Men så har terskelen løsnet fra underlaget....
20180408_110329_resized.jpg
Så da blir det på med LITT Casco Superfix på undersiden av plastkanalen på høyre side, og littegrann lim på kanten av teppet på venstre side:
20180408_110547_resized.jpg
20180408_111350_resized.jpg
Deretter forsiktig sammenbretting og fastholding ved hjelp av plastprofilen som er på toppen av terskelen, sluttresultatet ble slik:
20180408_111840_resized.jpg
20180408_111626_resized.jpg
Så undres jeg litt, jeg har jo opplevd at dresser jeg bruker sjelden krymper i skapet, men er det slik at teppet i en MX-5 krymper ved mye bruk..... :?:
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Litt ovenfor var det en fin meningsutveksling om hvordan man angriper drivremmer som piper, jeg sjekket på basis av disse at det finnes spray for å ha på selve remmen, men avskriver å bruke 60,- på en spray som i beste fall utsetter problemet litt, i verste fall griser ned motorrommet.

Jeg fant ut at den slakkeste drivremmen var V-beltet som driver generatoren, så jeg antar det er skrikerungen.
Deretter tenkte jeg å stramme drivremmene litt, for å se om det løser saken. Mekanismen for stramming ved generatoren er egentlig ganske enkel:
20180408_112125_resized.jpg
MEN, da jeg sjekket tilstanden på selve V-remmen ser den slik ut:
20180408_114224.jpg
Dette antar jeg er IKKE noe å stramme på, da risikerer man bare å gjøre sprekkene større, og forkorte tiden til reima ryker.....

Så da blir det innkjøp av nye, jeg landet på MX5Parts, det ble 142 kroner for begge reimer, IL Motorsports varianten, inklusive porto til Norge.

(Gikk i garasjen og sjekket, mulig jeg har en reim som kan brukes til servoen, men på tross av et visst utvalg av reimer, så har jeg selvsagt ingen V-reim liggende.)
Slike reimer er vel egentlig ferskvare også, så helt greit å kjøpe inn nye uansett.
20180408_113316_resized.jpg
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da var det endelig tid for hardop av, og på med sommerdekk.

VELDIG merkbart med bare 11,2 kilo i hvert hjørne, enda mer respons, og enda mer leken 8)

Benyttet anledningen til å finjustere håndbrekket via umbrako settskruen på innsiden av caliperen, det var 5 minutter ekstra på hver side, og nå tar håndbrekket mye jevnere og kontant. Anbefales som liten ekstrajobb ved hvert hjulskift!
20180410_204234_resized_1.jpg
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Trym N1290 »

Ryddig og pen bil :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

obi-one wrote: Benyttet anledningen til å finjustere håndbrekket via umbrako settskruen på innsiden av caliperen, det var 5 minutter ekstra på hver side, og nå tar håndbrekket mye jevnere og kontant.
Du har vajeren slik at når brekket er av så er armen på kalipperen sluppet helt ut?
Jeg har skjønt det slik at armen må helt ut for at autojusteringen skal fungere.

\\Stian
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

Trym N1290 wrote:Ryddig og pen bil :)
Enig. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Helt enig i at håndbrekk vaieren må helt ut før justering av bakbremsene. Tok en ekstra runde med pumping av bremsen for å "sette" klossene optimalt før justering i tillegg. Virker som det var en god ide.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, jeg har lyst på V6 eller kompressor, men synes bilen er veldig godt tenkt ut som original også 8)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da kom nye drivreimer for generator, vannpumpe og servio i posten, og det var tid for montering.
Enkel jobb i utgangspunktet, bare løsne servoen på to punkter, samt skru helt tilbake strammeskruen, og samme operasjon på generatoren.
For å i det hele tatt komme til bør nok luftslangen mellom luftfilter og innsug løsnes/fjernes.

Viste seg at IL motorsport sin generatorreim er bittelitt (7 millimeter) kortere og litt bredere enn den jeg hadde montert på, så til tross for mye bruk av kraftuttrykk og oppskraping av armer og fingre, så klarte jeg ikke å krenge den over hverken generatorurhjulet eller vannpumpedrevet, til tross for at generatoren var helt løs og helt presset inn mot motoren.

Etter noe grubling over muligheten til å kjøpe en ny og ørlite grann lengre reim, så fant jeg en løsning som kanskje kan hjelpe noen andre også; jeg satt på den gamle generatorreima for å holde fast vannpumpedrevet, og tok bort de tre små boltene som holder pumpedrevet fast, la på reima rundt de tre punktene veivaksel, generator og vannpumpedrev (som var løst), og skjøv så drevet opp igjen på sin tiltenkte plass, og festet de 3 små skruene som holder det igjen. Det løste biffen.

Bilde av vannpumpedrevet uten skruer, etter å ha hektet det på plass igjen, senter av drevet holder seg oppe av seg selv, så skruene kan pusles tilbake.
20180506_155200_resized.jpg
Så var det bare å få på reima for styreservoen i tillegg, stramme begge reimene "sånn passe" og alt kunne surre og gå igjen.
20180507_213814_resized.jpg
I pur glede over resultatet måtte jeg ta enda et bilde av bilen (jada, den er fortsatt ikke senket, og sidevinduene ER oppe, beklager)..
20180506_163242_resized.jpg
EndreL
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 30 Aug 2014, 16:37
Medlemsnummer: 1271
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by EndreL »

Bra jobba, men om servo reima di er på "vranga" ?
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Trym N1290 »

:) Ser ut som du har fått på servo reimen opp ned ja?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Omsorgsfulle observasjoner, det er bare den hvite "Motorsport" skriften som blir uskarp når motoren går.....
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Miatapowers »

Ser jo tydligt at det kun er 3 spor og kan ikke vera vrengt. Da ville det vert 4 spor ;)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply