hva slags olje med turbo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
edw
6500 RPM
6500 RPM
Status: Offline

hva slags olje med turbo

Post by edw »

heisann som det er nå har jeg av og til tikkelyder når bilen står på tomgang.... faktisk også når jeg har kjørt av og til... ble livredd for at det var no ventil tikk (farlig), men husker at det var noe med olje... nå har jeg planer om og mont. turbo, men kvier meg litt pga. denne tikkingen.

men hva slags olje burde jeg bruke, og hva for andre ting burde jeg passe på før jeg mont. turbo... noen som skjønte hva jeg mente??
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Ventilklikk på MX5/Miata er meget vanlig. Dersom du bruker søk funksjonen i forumet her vil du finne flere diskusjoner. Du kan begynne med å lese denne:

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... ventiltikk

Du kan etterpå også gjøre et søk på olje og finne mange diskusjoner omkring det.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

måtte bare ha litt trøst..... vart skrømt når jeg hørte det mens jeg kjørte til jobb i dag tidlig... vant til at det er en slik lyd når jeg starter opp bilen, men vanligvis forsvinner den etter en kort stund..
takker...
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

men hvordan skal jeg forberede motoren på en turbo??
bytte olje/oljefilter
stille tenninga til etellerannet hva?
plugger??
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Bilen min er flink til å "si i fra" synes jeg. Jeg bytter olje og oljefilter 2 ganger i året, og jeg vet nesten på forhånd når bilen begynner å tikke litt om morgonene. Da er det tid for bytte, og dette skjer omtrent på samme tiden hvert eneste år, sommer og vinter.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

hvordan clutsj burde man ha (min begynner og bli sliten uansett.) kanskje en 1,8, er dette vrient og få til..
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

svinghjul og clutch fra 1.8 passer rett inn, men bare som en pakke, begge deler eller ingen ting..

skal du ha lettere svinghjul og ny clutch kjøp 1.8 deler..
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

må jo ha ny clutsj uansett, er det ikke like greit og kjøpe seg et svinghjul og da... men blir det ikke slitsomt med et lett svinghjul når du bruker bilen i bykjøring og sånn a??

en liten diggresjon, så på ic-rørene dine på et bilde et sted.... pent! du har ikke noen tegninger eller noe? sånn at man kan få noen til og lage et likt et til seg selv mener jeg :)
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Det jeg ville gjort er å kjøpt f.eks. en sånn organisk excedy clutch. (trykkplate og lamell plate) Jeg syns ikke det er nødvendig med et lettere svinghjul på en bil som brukes mye til hverdags kjøring. Hvor mye hjelper det egentlig...? Da er det bedre å buke pengene på motor-innmat. Og sinter clutch er ikke å anbefalle fra min side. De hører hjemme på raserbanen i skikkelige værsting biler. Hehe... :)
t_huseby ---> Redrider
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

så det er ikke no vits i og kjøpe noe slikt:
http://www.flyinmiata.com/index.php?act ... emid=85515

hvilken bør jeg gå for? erfaringer?
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

ic røra mine finnes ingen tegninger på, de snekra jeg og en kompis i garasjen på en ettermiddag.. tig, vinkelsliper og litt biter med rustfritt var det som skulle til.

sitter forresten organisk exedy clutch i min såvidt jeg vet. funker ok, snill og fin, lett pedal. og har ikke hatt no trøbbel enda (0.8 bar ca)
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

ble veldig pent i hvertfall...
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

nå har jeg bestillt litt plugger og filtere osv (andre plugger til bruk med turbo) bestilte også en sånn o2-sensor med fire ledninger.... men dere hva er egentlig forskjellen??
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

den med fire ledninger er "oppvarmet" så den gir bedre målinger og raskere riktig funksjon om jeg har forstått rett.
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

edw wrote:
nå har jeg bestillt litt plugger og filtere osv (andre plugger til bruk med turbo)
Han på dele lageret på jobben sa det at standar plugg hadde varme verdi 6. Og da alternativt 5 varm og 7 kald. Dette er da NGK plugger.

På 200'n brukte jeg 7'er plugger, og det skal jeg bruke på mazda'n også.

Hva bruker dere andre???

Kanskje spore litt tilbake til topic'en....

Det er så mange forskjellige typer oljer, så det er ikke lett å vite hva som er best. Kommer nok veldig ann å bruken av motor også. På 200'n brukte jeg pennzoil GT performance 20w-50 (mineral olje).

Da brutter monterte greddy turbo'n spurte han en som kjører sånn pennzoil bil ( leverer pennzoil til firmaer) om hva han syns. Han mente at pennzoil turbo oil 15w-40 ville funke bra. Mener å huske at det var mineral olje. Jeg brukte den på vinter'n, men vill nok ikke det på mazda'n. Hva slags kvalifikasjoner han har vet jeg jo ikke.... Han kan jo ha anbefalt den oljen fordi det stod turbo på den. :)
t_huseby ---> Redrider
Post Reply