mx-5 1990 mod, dashbord lys

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by nikkern »

Hei
Er det noen som kan fortelle hva det røde lyset mitt på dashbordet er til? Denne tenner jo vanligvis når man skrur på tenninga og slukker etterpå. Er dette Engine Check på noe vis? Problemet er at denne lampen har sluttet å virke. Har tatt ut pæra og sjekket denne. Pæra fungerer. Alle sikringene fungerer også. Så hva står dette røde lyset for? :?:
Last edited by nikkern on 31 May 2011, 23:31, edited 1 time in total.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod

Post by glaibilenmin »

mm vilket rødt lys?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod

Post by nikkern »

Lyset er plassert rett under oljetrykksmåleren. Som sagt så slukker det når det etter at bilen har startet. Men nå er det ikke noen reaksjon i dette lyset i det hele tatt.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by glaibilenmin »

ligge i den 4 kanta samlingen av lys nesten helt nede med rattstammen?
kan lyset ha vært forma som ett batteri?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by nikkern »

Jeg har skrevet litt i begynnelsen av denne tråden. Det stemmer at det er i den "firkanta ramma" Det er lampa til venstre for håndbrekkslampa. Har sjekket pæra og den fungerer.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by glaibilenmin »

meina ganske sikkert at det er ladestrømslampa... slutta å lyse plutselig på min na og... men kom tilbake etter ej bytta motor av enelleranna grunn
Kansje lurt å sjekke koblingene rundt dynamo
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by nikkern »

Takker. Får sjekke koblingene først som du sier. For batteriet lades så det burde ikke være noe galt med dynamoen.
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by nikkern »

glaibilenmin wrote:meina ganske sikkert at det er ladestrømslampa... slutta å lyse plutselig på min na og... men kom tilbake etter ej bytta motor av enelleranna grunn
Kansje lurt å sjekke koblingene rundt dynamo

Har nå sjekket koblingene rundt dynamoen og smurt disse. Men ingen forandring. Det er ikke noen her på nettet som har erfaring med dette eller har håndboka til bilen? Selv har jeg Workshop manualen men den spesifiserer ikke om lys i dash bordet. Sukk :(
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by Miatapowers »

Mulig dynamoen har ødelagt dette signalet ut, eg har også hatt det slikt på tidligere biler, noe så man forøvrig får 2 feil på eu av.. Mulig du må bytte dynamo, eller rett å slett få montert ett volt meter..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by nikkern »

StianOppistov wrote:Mulig dynamoen har ødelagt dette signalet ut, eg har også hatt det slikt på tidligere biler, noe så man forøvrig får 2 feil på eu av.. Mulig du må bytte dynamo, eller rett å slett få montert ett volt meter..
Da tror jeg heller at jeg bare kjører med lyset av. Dynamoen lader 15,0 volt. Noe som er innefor kravet som står i verksted hånboka. Så da er det bedre å vente til dynamoen ryker igjen :) Men siden du sier det dynamoen så regner jeg med at du kan bekrefte at det er ladestrømmen dette lyssignalet i dashbordet viser. :)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by Miatapowers »

Dynamoen sender ett signal ut når den opner for lading ut, usikker på hvordan dette funker igrunn, men man kan bruke dette signalet til mer enn dette lyset, eg har feks brukt det til å lage til automatiske kjørelys på biler eg har hatt, Men har du 15v så gir den jo litt mer enn den skal, så dynamoen er vel i god form da, kan fint kjøre uten dette lyset om du måler og sjekker strøm innimellom, du merker jo når den ikke lader mer uansett, hjelper lite om det begynner å lyse på feks saltfjellet eller ikke lyser, bilen vil uansett stoppe etter noen mil.. :roll:
Og skal mye til før en eu godkjenner faktisk gidder å sjekke om det lyset funker..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by nikkern »

Har nå funnet ut av problemet. Det er dynamoen som begynner å gå i stykker slik som noen har vært inne på tidligere. Selv tok jeg å målte strømmen direkte på dynamoen. Den ene polen viste 15 volt og den andre viste 0,11 volt. Derfor har lyset i dashbordet sluttet å fungere. Det at dynamoen gir 15 volt er jo egentlig for mye har jeg skjønt selv dette tallet står oppført i verkstedhåndboka. Så da skal jeg bare ta dynamoen ut å få reparert den. :) Ville dele den siste erfaringen slik at dette kan hjelpe andre senere evt.
Takker for alle innspill :)
User avatar
nikkern
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 20 May 2004, 02:00
Status: Offline

Re: mx-5 1990 mod, dashbord lys

Post by nikkern »

SUKK! Jeg fikk fikset dynamoen. Men lyset i dashbordet (ladespenningen) fungerer fremdeles ikke. Så da er på han igjen. Noen som har flere tips å komme med?
Post Reply