Tüv-godkjent Rotrex

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Tüv-godkjent Rotrex

Post by DrHolm »

Fikk tips om dette, og tenkte jeg skulle tipse videre:

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... b262b99b68#

Noen som har baller til å teste villigheten ang. dette hos BT? lol
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

DrHolm wrote:Fikk tips om dette, og tenkte jeg skulle tipse videre:

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... b262b99b68#

Noen som har baller til å teste villigheten ang. dette hos BT? lol
Burde ikke være noe farlig det :wink:
Står endel om dette kit-et på disse danske sidene: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2463

Jeg tror at man vil trenge en sertifisert installatør for å få det godkjent i Norge (samme som i Danmark).
Foreløpig er kit-et bare godkjent for NBFL, men Rotrex og I.L. jobber med flere modeller (NA, NB).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Oversikt over nettbutikker

Post by DrHolm »

Spennende!
Skal få lest den tråden. :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Tüv-godkjent Rotrex

Post by jallatralla »

DrHolm wrote:Fikk tips om dette, og tenkte jeg skulle tipse videre:

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... b262b99b68#

Noen som har baller til å teste villigheten ang. dette hos BT? lol
Har du TUV, så er du himmla langt da. Det største problemet er vel at importerte NBFLer gjerne er godt under 10 år, så det blir fort dyrt med hesteøkning. Men om det kommer kit til NA, så er jo skogane grøne og himmelen ven å sjå til.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Miatapowers »

Men hva står det i dette tuv papiret da, eg fant tidligere ett turbokit som var tuv godkjent, men det godkjente kun at turbokittet passet og virket på bilen, men ville fått samme problem med avgass kravet som eg fikk med BBR turbokit papirene..
Man får godkjent BBR turbokit på bilen, om man tar en avgass test og den er under kravene..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by nope-mx5 »

Det de har gjort her, er å faktisk teste chassis for effekten etc.
Det er ikke bare tuv-papirer det er snakk om, men også godkjenningspapirer fra Biltilsynet i Danmark.
Ser ut som de har godkjenning for 01-05 sport i det minste.

Vil tro man faktisk har god mulighet til å få dette godkjent i Norge med de papirene, og man får da 180hk og rotrex godkjent i vognkortet.

Eneste issue er at godkjenningspapirene i Danmark krever at ccr-racing monterer og tar seg av visning hos BT etc.
Dette koster da 34.800 DKK med moms og visning i Danmark.

Håpet er at ccr samarbeider med noen i Norge som kan ta seg av montering og visning.

Ser iallefall veldig interessant ut, og det er nå stor sannsynlighet at vi kan få rotrex godkjent i Norge også! :D

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Hauk »

For å si det slik; hadde dette kittet eksistet for NA 1,8 så hadde det vært en 1 stk. Laguna Blue over Øresundsbroen i mach 4 for lenge siden.

Ordet på gata er at de jobber med kittet for NA 1.6 nå. Dvs. bare å smøre seg med tålmodighet for min del...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by EspenAndre »

nope-mx5 wrote: Eneste issue er at godkjenningspapirene i Danmark krever at ccr-racing monterer og tar seg av visning hos BT etc.
Dette koster da 34.800 DKK med moms og visning i Danmark.
Vil det si at kit'et kommer utenom? norsk pris på kit'et er jo 26k + frakt og mva (-tysk mva)

Eller er den prisen totalt det de betaler for å ha bilen på veien med kit'et?
Har en følelse av at dette fort blir litt dyrt, men som eneste utvei er det gjerne overkommelig..

Om de som har litt roen på det, kan regne ut litt reelle norske tall hadde det vært fint :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by uggla »

Hauk wrote:For å si det slik; hadde dette kittet eksistet for NA 1,8 så hadde det vært en 1 stk. Laguna Blue over Øresundsbroen i mach 4 for lenge siden.

Ordet på gata er at de jobber med kittet for NA 1.6 nå. Dvs. bare å smøre seg med tålmodighet for min del...
Klarer du mach 4,
hva skal du med rotrex da....?

:D

Ugglen
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by nope-mx5 »

EspenAndre wrote:
nope-mx5 wrote: Eneste issue er at godkjenningspapirene i Danmark krever at ccr-racing monterer og tar seg av visning hos BT etc.
Dette koster da 34.800 DKK med moms og visning i Danmark.
Vil det si at kit'et kommer utenom? norsk pris på kit'et er jo 26k + frakt og mva (-tysk mva)

Eller er den prisen totalt det de betaler for å ha bilen på veien med kit'et?
Har en følelse av at dette fort blir litt dyrt, men som eneste utvei er det gjerne overkommelig..

Om de som har litt roen på det, kan regne ut litt reelle norske tall hadde det vært fint :)
Det er totalpris ferdig montert og godkjent hos BT i Danmark.
Er jo mulig å sjekke med de pris for oss her i Norge.
Kan jo være vi får dratt av en del kroner i moms og godkjenning i Danmark.
(Mot å betale moms inn til Norge).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by EspenAndre »

nope-mx5 wrote: Det er totalpris ferdig montert og godkjent hos BT i Danmark.
-n
Da høres det jo med en gang bedre ut ja, men så er det hk-avgifter da..

edit.. for de som er regget i norge før 2005 ser det nogenlunde greit ut :)

edit2.. spørs om ikke klubben skulle engasjert seg i dette,
fått en slags automatikk i det, så ikke alle som ønsker det må gjennom samme skiten..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Hayaku »

BT er lotto. Har selv vært borti følgende avslag:

Nei, fordi bilen ikke er levert med kompressor fra fabrikk
Nei, fordi vekten på foraksel er høyere enn fra fabrikk (Selv om du i teorien burde ha plenty å gå på ut fra maks foraksellast)
Nei, fordi originale bremser ikke er beregnet på effekten (Lykke til å få Mazda Norge til å gi deg papirer på det, og lykke til å få BT til å godkjenne med utenlandske papirer)


..Mens en kompis fikk Innvilget søknad om ombygging av volvo 244 1,9 med motor fra BMW 525 tds uten å måtte gjøre noe annet en selve motorbyttet. Verden er urettferdig! :lol:
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by nope-mx5 »

Hayaku wrote:BT er lotto. Har selv vært borti følgende avslag:

Nei, fordi bilen ikke er levert med kompressor fra fabrikk
Nei, fordi vekten på foraksel er høyere enn fra fabrikk (Selv om du i teorien burde ha plenty å gå på ut fra maks foraksellast)
Nei, fordi originale bremser ikke er beregnet på effekten (Lykke til å få Mazda Norge til å gi deg papirer på det, og lykke til å få BT til å godkjenne med utenlandske papirer)


..Mens en kompis fikk Innvilget søknad om ombygging av volvo 244 1,9 med motor fra BMW 525 tds uten å måtte gjøre noe annet en selve motorbyttet. Verden er urettferdig! :lol:
Nå fins det faktisk godkjente papirer på at chassis og bremser takler effektøkningen etc.
Da blir det brått en helt annen sak en å komme uten noe godkjenninger.
Og man trenger da heller ikke noe dokumentasjon fra Mazda.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg skal prøve å "rydde litt opp" i noen av begrepene som kommer frem her ......

Først BBR:
Husk at disse MX5-ene med turbo ble levert for over 20 år siden og EU-regler er stort sett laget etter dette.
BBR leverte Turbo-kit som ble installert av Mazda UK.
Det betydde at Mazda selv kunne komme med "egnethetserklæring" som gikk god for at bilen tålte de ekstra hestene (36 stykker).
Man kan ikke kjøpe et BBR-kit i "butikken" og installere det selv (heller ikke i England).

Så EU-regelverket.

Det er to ting som skal på plass for å få en bil EU-godkjent med effektøkning større en 20%.
- bevis for egnethet (enten fra fabrikanten av bilen eller som resultat av testing)
- Avgass test (kjøring av bil på rullende landevei etter EU-norm med oppsamling og analyse av avgasser)

1. Egnethet

Et bevis på egnethet sier at bilen med understell, karrosseri, bremser etc tåler den økte effekten som motoren gir.
Mazda er IKKE villig til å utferdige noen egnethetstest for effektøkning på noen av sine bilmodeller i Europa (sannsynligvis ikke i noen land).
Da står man igjen med å utføre en test.
En egnethetserklæring er knyttet til en bilmodell f.eks. NBFL.

En test kan utføres av sertifisert laboratorium (sertifisert i forhold til EU-reglementet) f.eks. TÜV, Dekra etc.
En egnethetstest innebærer intensive tester av karroseri, bremser og understell på bane, med uhorvelig mange målinger.
En slik test koster minimum en kvart million kroner.

I.L. Motorsport har sammen med Rotrex og CCR-racing i Danmark betalt for en slik egnethetstest for MX5 NBFL.
Testen er utført ev TÜV og eies av de som har betalt gildet (etter en karantenetid kan TÜV selge testresultatet til andre).

2. Avgass test.

Denne gjelder for hver bil som har blitt modifisert dvs. fått økt effekt utover det fabrikanten kan gå god for.
Testen kan f.eks utføres av Dekra og innebærer to dager på rullende landevei med etterfølgende avgass analyse (langt fra en EU-test hos Snap Drive m.a.o).
En avgass test koster ca. kr. 8000,- (man må være innenfor normen for å bli godkjent).

3. Andre mulige krav.

Bilen må selvfølgelig ligge innenfor støykrav og kan risikere å måtte dokumentere det.
Rotrex settet har et piggy-back styresystem.
Styresystemet har gjennomgått omfattende EMC-tester i Italia for å dokumentere at det ikke kan ha uønsket innvirkning på f.eks styresystem for ABS, kollisjonspute, ECU osv.

Så det viktige:

Hvis bilen blir godkjent i.h.t. EU-regler UTEN spesielle nasjonale krav eller unntak vil bilen automatisk være godkjent i Norge.
Dette er ikke noe lotteri men et regelverk som gjelder for alle land i EU, også Norge.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Hayaku »

Det er stor forskjell på hvordan de forskjellige BT behandler slike søknader, iallefall her på sørlandet. Aldri undervurder en biltilsynsmanns "Skjønn"
Det aller aller aller viktigste er å starte det hele med en velformulert skriftlig søknad til BT. En god dialog med dem FØR bygget starter er Alfa Omega, og det tar gjerne noen måneder før man får svar.
Post Reply