Kompressor vs turbo - Erfaringer?

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Rublings
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 21 Nov 2010, 18:17
Status: Offline

Kompressor vs turbo - Erfaringer?

Post by Rublings »

Hei. Tenkte å kjøpe meg en Mx5 når pengene er spart opp. Ser hovedsaklig på Nb, men har ikke utelukket NA 100%.
Jeg kunne tenkt meg en 1.8, samt litt mer futt. Tenker derfor å få fatt i litt overlading så fort som mulig etter kjøp. Så kommer vi til spørsmålene:

- Hva ville dere anbefalt? Har hovedsaklig lyst på kompressor for å beholde mest mulig av motorkarakteristikken, men det er jo et kostnadsspørsmål også.
- Hva koster et greit kompressor eller turbo-kit? Tenker da inkludert alt du trenger av sprut, dyser ol.
- Hva kan man regne med av effekt på en 1.8? Har mest lyst på litt over 200, men jo mer jo bedre. Viktigste er at motoren må holde.
- Hvilke sett er bra? Har fått med meg at mange bruker MP62 pressen, men det er jo forskjell på alt rundt.

Blir en del spørsmål da det er mye jeg lurer på. Ikke så mye å hente på internett føler jeg. De fleste jeg har lest om har overlader 1.6 og ikke fått tak i dynoresultater.
Lurer mest på hvor mye det vil koste fra jeg får bilen til den kan kjøres trygt med god effekt. Clutch og slikt må vel sikkert skiftes også.
Setter pris på alle svar :D

Mvh Ruben
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Kompressor vs turbo - Erfaringer?

Post by Vidar »

Skal du trimme bilen, ikke kjøp 1.6L..
Eldre 1.6L har ubrukelig diff(når bilen skal trimmes) og mindre bremser. Nyere 1.6L har sterkere diff(samme som 1.8L) og 26 hk mindre.
Du får bolt on kit både med kompressor og turbo.
Det beste kittet er ikke i salg lengre :( Bell enginering hadde et kit med en lysholmkompressor. Men nå selger de ett sett med M62

Det finnes både hotside/Coldside og MP62/M62/M45 kitt.
Usikker på hva forskjellen på MP62 og M62 er, men mener å ha lest en plass at MP62 har bypass og M62 ikke har bypass. Men mitt M45 kit har bypass.
Når du har bypass så går innsugslufta forbi kompressoren. Og når det blir vakuum i innsugsmanifoilen så blir lufta pressa igjennom kompressoren.
Dette fungerer veldig bra, og du slipper kompressorhyling hele tiden. Selv om kompressorhyl er en godlyd :)
Hot eller Coldside... jeg er skeptisk til Coldside kitta.. Komprimert luft blir varm. Kompressoren presser luft rett inn i motoren.. Lufta er sansynligvis altfor varm uansett om kompressoren står på coldside.. Men muligens bensinen kjøler ned lufta nok ? Eneste mulighet du har til å kjøle ned mere, er med vanninjeksjon.
Jeg har hvertfall hotside.. Og før jeg monterte IC, så ble lufta fort over 100 grader når kompressoren jobba, da med max dreving.
Med IC, kom jeg ned på ca 20 grader (alt etter ute temperaturen)..

Har bare erfaring med kompressor. Ville ha kompressor for å få ett jevnt drag på motoren. Og det føltes som om jeg satte inn en større motor :)
Monterte JacksonRacing kit (M45 hotside) på en 1,6L.
Selve grunnkittet ga ikke så mye hester, men med oppgradering ble det greit..
Med ett mindre nesedrev, ble det bra :) Men da hadde jeg dreva om langt over det som er anbefalt i fra Eaton(kompressor produsent)
Her er en video av bilen på lånkebanen med JRkit+JR oppgradering+Bipes tenningsretarder.

MegaSquirt skal vel være både bra og billig datasprut. Selv har jeg en eldre FM Link som har gått ut av produksjon.

Ser på Trackdog Racing at du får ca 280hk med en oppgradert 1.8L og MP62
Dynograf

TrackDog Racing har bra kompetanse på kompressor. De skal også ha bra service.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply