Page 1 of 1
MX-5 veldig lett på stumpen?
Posted: 12 Nov 2003, 02:35
by bidz
Vel, vinteren har kommet, noenlunde, og har fått prøvd mx5'en på relativt glatt føre et par ganger (blank is), med nye Michelin Maxi-Ice i 195/50-15". Og som det ante jeg, så er MX-5'en veldig lett på rompa. Selv på snø så virker det som om bakenden av og til vil leve sitt eget liv. Men, det er relativt lett og kontrollere, heldigvis.
Det jeg lurer på, er om det er noe lurt og slenge 1-2 25kg sandsekker i bagasjerommet?
Jeg har ikke reservedekk eller noenting i bagasjerommet (kun karosseri og batteri, matten og reservedekk er alt borte, og var slik når jeg kjøpte bilen). Noen som aner hvor mye vekt dette er, sånn ca.?
Posted: 13 Nov 2003, 10:55
by KnutH
Er ikke spesielt lurt å måkke sand i bagasjerommet på en MX-5, da blir nemlig bakenden TYNGRE enn framenden. Husk at vektfordelinga fram/bak er tilnærmet perfekt i en MX-5. Min '97 er 5 kg. lettere bak enn framme. Uten last eller fører, vel å merke.
Posted: 13 Nov 2003, 15:17
by TurboMx5
Jeg legger ca. 40-50kg med jernlodder i bagasjen på min 92 turbomx5. Dette fungerer helt topp. Det er som du sier, at vektfordelingen er nærmest perfekt på en mx5. Men med en turbo

under panseret og 200Hk, må jeg legge mer vekt på bakakselen for i det hele tatt å få noe grep på snø.
Posted: 05 Nov 2004, 00:08
by motorhead
KnutH wrote:Er ikke spesielt lurt å måkke sand i bagasjerommet på en MX-5, da blir nemlig bakenden TYNGRE enn framenden. Husk at vektfordelinga fram/bak er tilnærmet perfekt i en MX-5. Min '97 er 5 kg. lettere bak enn framme. Uten last eller fører, vel å merke.
Henter fram en gammal tråd. Aktuellt tema om ikke så alt for lenge håper jeg

Jeg vil ha snø!
Posted: 05 Nov 2004, 00:55
by Slurfi
Vi har allerede hatt snø i Bodø, selv om det bare varte i to-tre dager. Men det var jo artig så lenge det varte.. nå er det regn og atter regn. Gleder meg til det kommer mer snø ute.. blir morro det!
Posted: 05 Nov 2004, 15:43
by Pacmania
bilen er ikke spesielt godt egna for vinterbruk.. lav vekt og driv på bakhjula sørger for at bilen ikke er spesielt bra når det snør som værst.. men det er ikke helt umulig for å si det sånn. Men jeg har bestemt at min bil ALDRI skal se vinter igjen. Bilen er god og lav for norsk vinter, på de værste dagene i fjor så måtte jeg ha med meg spade(ikke dumt uansett egentlig). Og jeg satt meg fast mange mange ganger når det var masse løssnø.
Bilen er som sagt før rimelig "tail happy" når det er glatt. Men dette byr ikke på større problemer egentlig. Litt ekkelt de første gangene før man klarer å kontrollere sladden skikklig. Jeg brukte aldri vekter bak i bagasjerommet på min bil. Men ett skikklig sidelengs kjøringskurs på en åpen plass er nok trikset sånn at man vet hva som skjer når rompa kommer bak der..
Men å kjøre den aktivt på snø med full sladd er en skikklig morsom opplevelse. Ett tips er å velge en natt med skikklig snøføre med høye brøytekanter med masse løssnø. Gjerne på en grådig svingete vei. Da kan man leke siden det ikke er stort med trafikk. Får du konstant sladd i 3-4km så vet du åssen det funker når det skal komme i en nød situvasjon. Også er det som sagt grådig gøy siden den er fryktelig fin å kontrollere i sladd.
*mimre etter 100km/t sidelengs med 6500rpm på fjerde gir*
Men skal man bare ha det gøy er mx5en fin på vinteren. Hvorfor ikke kjøpe en billig bil til jobben(diesel kansje?) og leke med mx5en når det er masse snø..
Posted: 05 Nov 2004, 17:27
by Vidar
Når det gjelder å komme seg opp bakker så er jo bakhjulsdrift en fordel. da tyngdepunktet flytter seg bakover i oppover bakke. Det gjør at du får mere trykk på bak hjula desto brattere stigning.
Samme gjelder ved aksjerasjon. Tyngde punktet beveger seg mot drift hjula og gir bedre grep.