turbo og godkjenning

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
B-rover
0 RPM
0 RPM
Posts: 29
Joined: 15 Sep 2003, 02:00
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

turbo og godkjenning

Post by B-rover »

heisann, jeg kjører en 90modell mx5,har i det siste vurdert å sette inn turbo i denne :)

lurer da litt på GReddy-kittet som selges via b.la crazytuning.

noen som har erfaringer med dette? og hva skal gjøres med bilen for å få den godkjent i vognkortet med turbo?
og hva gjør dere som ikke har registrert dette,skrur dere ut hele kittet rett før eu-kontroll? og er det mye jobb?

skal ha bilen inn på eu-kontroll nå til året se,har mest lyst å sette inn turbo nå seff,men om det er mye pes med å fjerne det og sånn før eu-kontroll tar jeg heller og venter til sommern:)

håper på svar :)

mvh
B-rover
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Hei.
jeg må si at jeg er veldig fornøyd med GReddy turbokittet fra Crazy-tuning. :) Men noen småting må man passe på for at det skal kunne fungere maksimalt... man burde skjære noen kutt mellom "utblåss-hullene" på manifoilen tilhørende kittet. De skruene som følger med burde man bytte med noen andre skruer av ordentlig kvalitet laget av 8.8-stål. Disse får man kjøpt over alt. Ellers burde clutchen skiftes hvis den er veldig slitt, til en sterkere clutch som burde tåle 180-200Hk. Katalysatoren burde man fjerne + montere et eksosanlegg av større kaliber slik at turboen får puste bedre. Turboen blir også så varm at bremsevæske-beholderen smelter selv med beskyttelsesteipen som følger med kittet. Du kan eventuelt da legge eksosteip rundt beholderen.

Når det gjelder godkjenning og EU-kontroll, har jeg ikke godkjent bilen på biltilsynet. EU-kontrollen tar jeg hos en kompis som ser veldig lett gjennom fingrene på slike ting. :lol:
Har hørt fra andre at de har EU-godkjent bilen med turbokit hos NAF, uten at de har lagt merke til turboen.

Mvh
Remi Myhre
User avatar
B-rover
0 RPM
0 RPM
Posts: 29
Joined: 15 Sep 2003, 02:00
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by B-rover »

takker for svar og tips :) clutchen er nettopp byttet og, også satt inn 2,5" strake rør fra grenrøret og bakover med to utblås :) men klarte jo seff å ryke diffen nå da.

mvh
Tommy E.
User avatar
Dyret
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 196
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Contact:
Status: Offline

Post by Dyret »

Hvilket eksosanlegg satt du inn da?
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red

Medlemsnummer: 378
User avatar
B-rover
0 RPM
0 RPM
Posts: 29
Joined: 15 Sep 2003, 02:00
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by B-rover »

heisann. eksosanlegget er fra Svendsen Eksos,altså ikke noe standard anlegg. bilde ligger her:

http://home.online.no/~ttag/pics/DSC00443.JPG

betalte vel ca 3500 ferdig montert på svendsen eksos her i Fredrikstad :)
'97 Volvo S40 2,0
BC94377
Tommy E.
Post Reply