Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by biXen »

Igjen, NOEN må faktisk gjøre disse tingene. Både bilder og innhold til nettsider har blitt etterlyst før, skrivelystne har ingen grunn til å sitte på hendene. Men selv om det tas mye bilder, og mye ok, så er det ikke nok gode bilder til magasin, strengt tatt ikke til nettsiden heller. Og jeg hører ikke om noen som sitter inne med skrivekløe, men det har da alltid vært fritt frem.

Det er i mitt syn litt for mange gode ideer og få til å utføre dem.

(nettsidene vil forøvrig med tiden få en liten spitshine hva layout angår, men det hadde vært kjekt om folk ønsket å bidra med innhold som kunne tas med som vekting av hvor trykket skal legges)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by Ørnbjørn »

biXen wrote:Men selv om det tas mye bilder, og mye ok, så er det ikke nok gode bilder til magasin, strengt tatt ikke til nettsiden heller. Og jeg hører ikke om noen som sitter inne med skrivekløe, men det har da alltid vært fritt frem.
Rudolf har dokumentert nokre av dei finaste turane eg nokon gang har sett på nett og DanielHovdahl tar bilde i verdensklasse.
Arildh skriv skarpt og vittig med svært god teknisk innsikt. Men om det ikkje er godt nok for nettsida vil eg gjerne høyre kva du ser for deg bør være malen :)
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by 2re »

Tror du har rett der Ørnbjørn. Et online magasin er nok tingen, og det har vi folk til. Hvis de har tid...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by EspenAndre »

Ørnbjørn wrote: Rudolf har dokumentert nokre av dei finaste turane eg nokon gang har sett på nett og DanielHovdahl tar bilde i verdensklasse.
Arildh skriv skarpt og vittig med svært god teknisk innsikt. Men om det ikkje er godt nok for nettsida vil eg gjerne høyre kva du ser for deg bør være malen :)
Gode poeng dette, som biXen sier, om de vil er det nok mulig å gjøre noe med det..

Jeg er typen som liker å få et blad da.. men nettmagasin eller artikler er bra det og, men det må gjøres :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by Ørnbjørn »

Kan jo alltids slenge inn artikler pr kvartal og trykke på bestilling gjennom print on demand på nett. Regn med å betale rundt 50 kr pr magasin + porto og moms ved trykk av 25 stk (40 sider farger).

Å lage sak ala den med AntonG på miata.net (?), ein artikkel som denne om Kolbotn eller butikkar i utlandet, ein artikkel med Flyin' Miata om Targa Newfoundland etc etc. er fort gjort. Ein formulerer eit sett spørsmål og ber om å få tilsendt bileter. Så er det å skrive det ut med eit journalistisk snitt. Ein del artikler som dette fins allereie, så ein kan gjere jobben så enkel som å be om å få lov til å få republisere den oversatt og med kildehenvisning og bildekreditering. Turreportasjer i form av Rudolfs timelapser er jo berre å legge ut, dei ligg allereie på nett. Eg er sikker på eg kunne produsert 4-6 artiklar i månaden.

Tar gjerne ein prat med deg Bixen om korleis ei magasin-fokusert forside kan og bør fungere. For sånn det er i dag er forsida kun ein link til forumet, imo.

Men ja… dette må vel diskuteres og godkjennes på årsmøte? :wink: :lol:
Last edited by Ørnbjørn on 28 Dec 2011, 23:31, edited 1 time in total.
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by Ørnbjørn »

biXen wrote:Og jeg hører ikke om noen som sitter inne med skrivekløe, men det har da alltid vært fritt frem.
Har aldri sett det har blitt etterlyst, og kva er vitsen å skrive uten å ha ein plattform for publisering? Skriving er kjekt!
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by EspenAndre »

Ørnbjørn wrote:Men ja… dette må vel diskuteres og godkjennes på årsmøte? :wink: :lol:
:P

Virker som dette kan føre et sted :) så bra !
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote: Men ja… dette må vel diskuteres og godkjennes på årsmøte? :wink: :lol:
Nei, det behøves ikke.
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by biXen »

Ørnbjørn wrote:Kan jo alltids slenge inn artikler pr kvartal og trykke på bestilling gjennom print on demand på nett. Regn med å betale rundt 50 kr pr magasin + porto og moms ved trykk av 25 stk (40 sider farger).

Å lage sak ala den med AntonG på miata.net (?), ein artikkel som denne om Kolbotn eller butikkar i utlandet, ein artikkel med Flyin' Miata om Targa Newfoundland etc etc. er fort gjort. Ein formulerer eit sett spørsmål og ber om å få tilsendt bileter. Så er det å skrive det ut med eit journalistisk snitt. Ein del artikler som dette fins allereie, så ein kan gjere jobben så enkel som å be om å få lov til å få republisere den oversatt og med kildehenvisning og bildekreditering. Turreportasjer i form av Rudolfs timelapser er jo berre å legge ut, dei ligg allereie på nett. Eg er sikker på eg kunne produsert 4-6 artiklar i månaden.

Tar gjerne ein prat med deg Bixen om korleis ei magasin-fokusert forside kan og bør fungere. For sånn det er i dag er forsida kun ein link til forumet, imo.

Men ja… dette må vel diskuteres og godkjennes på årsmøte? :wink: :lol:
Print on demand vil også bli ganske dårlig med mindre man slutter dagsjobben for å følge opp kvaliteten. Man får det man betaler for. Vi har prøvd mye rart på jobb og ender stort sett tilbake på de gamle kjente. Nettmagasin er nok tingen, kan jo også tilpasses lesebrett og alskens etterhvert.

Sikkert litt dårlig informasjon om det i det siste, men det har vært etterlyst både tekst og bilder før, og du ser på nettsiden hvor mye vi fikk. Så lenge det skrives med bra kvalitet så er det helt åpent, vi kan alltids ta en leserunde og redaktørhatt på før det publiseres, men uansett. Det må gjøres, hvis du er klar så er det veldig bra. Bilder er det noen bra av her og der, men magasinkvalitet er det få av, tror ikke jeg har sett Hovdahl sine i det siste, men hvis de er verdensklasse så er det ikke nødvendigvis logisk at han vil gi dem vekk heller :)

Som sagt vil det bli endringer på nettsidene, innspillene til hva som er en bra magasin fokusert forside er ikke så interessante med mindre det foreligger konkrete artikler/saker. Vil være lite funksjonelt å designe for noe som aldri skjer. Men det kan vi godt ta en prat om på pm/mail :)

(hvis jeg virker litt negativ så er det fordi jeg har prøvd å få materiale før, men det er selvfølgelig en viss syklus av forskjellige personer innom klubben, så det kan være andre ting som kommer ut av dette nå. Det hadde vært flott)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by obi-one »

Så bra med folk med positive initiativ!

For min del er jeg mer for å bruke litt av klubbkassa på et online- magasin, enn å sponse sterkt slalomrunder som etter min mening bør dekkes av de som kjører.

Jeg synes også klart at vi bør lage et eget temaområde for trimming, for de som ønsker å skrive om det. Hører vel naturlig til under teknisk? :)
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by Agility »

Er vel ikke så viktig med bilder av proffkvalitet i et sånt "Klubb-blad"..., eller... ?!?
Vanlig oppløsning for lesing på skjerm er 72dpi, og for ei hyggelig utskrift holder det i massevis med 300dpi...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by 2re »

300dpi er hva vi bruker i produksjon av magasiner, og det er også gjeldende standard for bøker... :) Man kan operere med forskjellige oppløsninger til forskjellig bruk uten at det skaper så mye ekstra jobb.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by biXen »

Var vel mer snakk om bildekvaliteten enn oppløsning fra min side (komposisjon, motiv osv.) men ja det er jo også vesentlig. Men det er ganske mange som tar med høy nok oppløsning. (men det er mange som sletter originalbilder også)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by DanielHovdahl »

Kan da bare skyte inn på det Ørnbjørn sa med bilder/tekst til en blog-typ hovedside. Stiller gjerne med kamera og litt skrivelyst på den fronten! Eneste som vel har hindret meg er mangel på lappen, men det går se jo til nå på våren etterhvert. Så den saken er biff. :)
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Jeg vil ikke bli medlem i klubben deres ....

Post by biXen »

Høres bra ut at folk vil bidra. Jeg tror jeg skal opprette et underforum hvor de som vil bidra blir med, så kan jeg dele litt instrukser og sånt der, så får dere brukernavn til publiseringsløsning og sånn. Og vi kan diskutere noen mål og hvordan vi skal tilpasse sidene mer innhold.

Da er ihvertfall Ørnbjørn og DanielHovdahl aktuelle som jeg forstår. Andre som ønsker å bidra sier fra, men selv om ting ikke er hastverk så vær sikker på at du har tid og anledning :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply