Mazda i Norge og deler

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Odd
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 08 Nov 2006, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Mazda i Norge og deler

Post by Odd »

Det er heldigvis ikke ofte vi trenger deler til MX-5, men jeg har ved to av tre anledninger opplevd at Mazda i Norge overhodet ikke er interessert i å levere/bestille/importere den delen jeg har hatt bruk for. Første gangen var det coilen som gikk og da verkstedet mitt ringte for å bestillle denne delen, fiukk de til svar at den delen fantes ikke i Europa og at det ville ta opptil 6 måneder å skaffe delen. Løsningen ble MX-5 part i England som hadde "plenty in stock" og som leverte i løpet av en uke til halv pris.

Når er servopumpa i stykker og samme gjentar seg - verkstedet mitt ringer Mazda og vil bestille delen, men får til beskjed at de ikke har den og heller ikke tar inn denne delen. Utrolig!!!! Om dette er Mazda politikk eller Mazda Norge politikk så er det uansett like "høl i hue" med 900000 MX-5 ere over hele verden og sikkert noen tusen i Norge.

Nå har jeg bestillt delen i Tyskland via en god venn i Hannover som kjøpte seg egen MX-5 etter å ha lånt min, så forhåpentligvis dukker den opp en dag før sesongen setter i gang for fullt. Så mitt spørsmål er om noen har opplevet det samme og hvis det er tilfellet, hva kan vi gjøre med dette. I min begrepsverden så er dette i beste fall elendig service!

Er dette noe som klubben burde ta opp - kanskje via TV 2 hjelper deg eller liknendene? Er det noen regler som sier at man skal skaffe deler til biler man selger? Eller er Mazda i Norge sure fordi mange av oss har kjøpt bilen i utlandet? Er det i så fall noen EU -regler som sier noe om dette? Eller skal vi bare lage oppstyr om elendig service fra Mazda i Norge sin side? Kanskje sende mail tl Mazda i Japan om dette - skulle anta at dette burde interessere?

Fint å få litt respons på dette før vi/jeg/dere lager litt støy om dette.

Takker på forhånd
Hilsen Odd
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by siemens »

Ser hva du mener, å vet at andre har blitt møtt med det samme. I Drammen har jeg ikke erfart dette, snarere tvert i mot.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by biXen »

Har du tatt det opp med dem / Mazda Norge? Vanlig høflighet å gjøre det før TV2 Hjelper deg ihvertfall.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by _mx5_Rune_ »

Nå vet ikke jeg hvor gammel bilen din er, men de fleste importører har dårlig med deler inne til biler som er over 15år. Dette rett og slett siden disse bilene skjelden bruker merkeverksted uansett. Når biler blir eldre enn 7-8år begynner det å bli langt mellom reparasjoner og servicer på merkeverkstedene. Veldig mange bytter olje selv og drar til "grøftkanten auto" når noe faller fra hverandre. Ofte har hovedlageret til importørene liggende deler som har ligget siden disse bilene var "nye" og var attraktive biler å reparere på. Går de tom for gamle deler er det ingen automatikk i at det bestilles opp nye som kanskje i beste fall blir solgt 5-7 år senere. Det koster masse penger å ha deler liggende på lager og derfor er det et rent tapsprosjekt å ha lagerført deler som skjeldent selger. Resutatet av stort lager med "ukurante" deler er høy delepris på alle deler, inkludert de delene det går mye av. De fleste europeiske bilmerker har kort leveringstid på ukurante deler som ligger på lager i utlandet, men når det kommer til Japan/Korea kan det gå måneder (har faktisk vært borti 9måneder på Ssang yong) før delene kommer til Norge.
Jeg vil tippe at 70-80% av alle brukerne her inne handler reservedeler på internett (il-motorsport, mx5parts osv.) det sier seg selv at det ikke er lønnsomt for importøren å ha liggende deler til millioner som i verstefall aldri blir solgt. Om man skulle kjøpe alle deler og bygge seg en bil helt fra grunnen av ville du endt opp med en pris på mellom 2 og 4 millioner for en småbil til 230 000kr i nypris. Selv om verdien på delene for importøren er lavere enn det du betaler for delen, blir det fort mange millioner om importørene skulle hatt lagerført alle deler til alle bilene de har solgt de siste 30 årene.

Jeg kan ikke annet enn skryte av de lokale Mazdaforhandlerne her i området, de yter god service og er veldig hjelpsomme. Prisene er relativt høye, men slik er det når deler går gjennom mange ledd før den når forbrukeren.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by 2re »

Her skal man nok prøve å skille snørr og barter som det heter. At noen har gode erfaringer med f.eks Drammen tar jeg som et tegn på at dette kan være opp til hver enkelt forhandler. Og det er ikke Mazda Norge som eier og bestemmer over forhandlerne. Hvis problemet er hos forhandleren er det i så fall ikke riktig å fyre av en bredside mot Mazda Norge.

Jeg syntes Mazda Norge skulle få lov til å få sjansen til å imøtekomme kritikken og har invitert dem til å svare.

Og: Er det en ny eller gammel bil vi snakker om her?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by nope-mx5 »

Det er vel ikke noe sentralt lager/bestilling av deler i Norge lenger.
Sist jeg var hos Mazda, så bestilte de vel direkte fra utlandet selv.

Forundrer meg ikke stort om dette heller går på forhandler og motvilje til å ta inn deler som kan være dyre, i frykt at kjøper ikke henter de ut.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Odd wrote:..........

Fint å få litt respons på dette før vi/jeg/dere lager litt støy om dette.

Takker på forhånd
Hilsen Odd
Veldig vanskelig å bedømme dette når du ikke sier noenting om hvilken bil du har.
Du sier heller ikke hvilket verksted som forsøkte å bestille delene og hvilken forhandler som ikke ville levere.
Det kan jo være at deleleverandøren har dårlig erfaring med verkstededet du bruker ?

Så litt generelt:
Mazda Norge er ikke ansvarlige for forhandlerkjeden og delesalget som de bedriver.
Den enkelte forhandler er ansvarlig for sin egen virksomhet.
Så det nytter lite å klage til Mazda Norge.

Mazda forhandlerene har forskjellig grad av lagerhold, men trenden er at det er mindre (ingen?) lagerhold på deler til eldre biler.
Mazda Europa har lager i Belgia, og de fleste norske forhandlerene bestiller derfra og da er som regel leveringstiden to-tre dager.
Noen ganger må Mazda Europa bestille fra Japan, da er leveringstiden to-tre uker.

Jeg har i mine seks år som Mazda eier aldri hatt noen som helst problemer med å få tak i deler fra Kverneland Bil i Oslo, som jeg bruker.
Det er forøvrig ca 1000 MX5 på veien i Norge.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by 2re »

Her er svaret fra Mazda:

Hei Tore,

Det er leit å høre at en medlem i klubben opplever dårlig oppfølging på delesiden. Det er gitt for lite detaljer til at jeg kan kommentere denne konkrete saken, men det er absolutt ikke vår policy å gjøre deler utilgjengelig. Tvert i mot er det dette vi lever av så hos oss er alle velkomne, uavhengig av modell og hvor bilen er kjøpt.

Normalt har forhandler et lager av høyomsetlige deler, andre deler bestilles fra det sentrale hovedlageret. Vi har 98% leveringsgrad så det aller meste blir levert omgående, de resterene 2% går i restnotering og kommer fra Japan, USA eller undeleverandører i Europa. Hvor lenge man må vente på en del som er gått i restnotering er helt avhengig av hvor i verden delen befinner seg, den kan være i en container rett på utsiden av hovedlageret eller i ekstreme tilfeller må den produseres. I de aller fleste tilfeller snakker vi om noen dager. For biler produsert i USA og Asia kan det noen ganger være usikkerhet rundt delenummer hvis vi ikke sitter på delefilmen, da får vi hjelp fra hovedlageret som normalt svarer på henvendelser i løpet av noen timer. Er det helt spesielle deler kan det selvfølgelig være noe leveringstid, men så fremt delen fremdeles er i produksjon leverer vi deler til alle biler uavhengig av hvor bilen kommer fra. Hvis delen aldri har vært solgt i Europa før oppretter hovedlageret delenummer i masterfilen og etablerer en pris, dette er ren rutine. Så la det ikke være tvil om at vårt ønske er å betjene alle MX-5/Miata eiere med deler så raskt og effektivt som mulig.

Med vennlig hilsen,
Svein Huset
Aftermarket Manager
Mazda Motor Norway
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by biXen »

Jeg nekter å tro at en coil til MX-5 er en av disse 2% delene. Tror dette er snakk om et dårlig ledd hos en forhandler.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by EspenAndre »

Tenk om vi kunne fått en avtale med en representant hos en forhandler, som alle i klubben kunne tatt kontakt med enten ved mail eller via forumet.

rabattavtale osv... varen blir sendt direkte til kunden eller nærmeste Mazda-forhandler..
blir omtrent som Bagman og Online Mazda Parts på mazdaspeed forumet... :)

Kunne sågar laget et skjema for utfylling her på sidene som kun medlemmer har tilgang til... som sendte epost direkte til denne representanten...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by Agility »

Bruker ofte Nygaard Bil på Jessheim, (som nå ikke er Mazda forhandler lengre, men leverer deler og driver service fortsatt)
når jeg trenger deler som jeg ikke har tid til å hente fra utlandet.
Hyggelige priser og steinbra service. Det eneste jeg ikke har fått er det lange bremserøret under Special'n da det viste seg at det ikke lengre var i produksjon.
Det måtte jeg da få levert pr. flyfrakt fra min lokale leverandør i Sandnes... :wink:
Bortsett fra resten av bremserørene som måtte hentes fra Japan og dermed tok noen uker, så har jeg alltid hatt delene i løpet av 2-4 dager.....
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by Vegard »

Har en slik på mazda-ogn, Espen. Turbohansen som jobber på delelageret på centralgaragen i Drammen er veldig behjelpelig, han sender også med posten til de som ikke kan hente i Drammen.

Forøvrig tar bestillingsdeler som er på lager i Belgia (som er hovedlageret for europa) ca 3 dager, og de har det meste av hva jeg har bestilt/sjekket.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by EspenAndre »

Vegard wrote:Har en slik på mazda-ogn, Espen.
Stemmer, det vet jeg jo egentlig om, men da burde det jo jaffel være fullt mulig for klubben også å lage en avtale
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EspenAndre wrote: Stemmer, det vet jeg jo egentlig om, men da burde det jo jaffel være fullt mulig for klubben også å lage en avtale
Vi har allerede avtale med Centralgaragen i Drammen (Mazda forhandler).
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=9&t=16218

Her får vi 10% på all verkstedbesøk som service eller annen jobb på verksted.
Her kan du komme med delene selv, så gjør de jobben for deg. OBS: de gir da ikke garanti på delene, kun jobben som blir gjort.

Vi har også opptill 18% på delelageret.
Link til butikk: http://www.centralgaragen.no/

Østlandsavdelingen jobber også med avtale med leverandør i Oslo.
(kommer tilbake til den saken).

Jeg tror ikke vi får til noe: "Mazdafohandlere i alle distrikter; forèn eder" - opplegg.
Derfor oppfordrer vi alle (andre) lokalavdelinger til å gjøre det samme som oss;
Gjør avtale med lokale forhandlere.
(Østlandsavdelingen er behjelpelig med avtaletekst som er utformet)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by EspenAndre »

Men er det mulig å bestille hos centralgaragen for alle i landet?
Det er ikke nøye at de "forenes" , det viktige er at alle i klubben kan regne med å få god service der hvor vi har avtale...

Kjempe om ting kan bestilles pr tlf eller epost, og man får rabattene, men da kan jo hvemsomhelst si de er medlem.
Jeg trodde også Mazda selv står for import nå, at ting er mer "sammensveiset" , men det gjelder vel bare nybiler da..?

Jeg har selv brukt Bagman i statene, og det fungerer utmerket, noe lignende hadde vært ok i Norge.
De færreste har vel egentlig behov for å bruke sin lokale forhandler for å kjøpe deler,
å betale på forskudd er ikke noe pes hos en merkeforhandler vil jeg tro, og da burde de kunne sette lev. adresse direkte til kjøper..?

PS: jeg ligger med infuensa her, så er mulig jeg fabler litt mer enn vanlig :P
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply