Bryter til varmetråder... Hvor? - Indikatorlys...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 428
Status: Offline

Bryter til varmetråder... Hvor? - Indikatorlys...

Post by EarlBlack93 »

Finn feilen:

1.
Jeg har fått montert top med glassrute og varmetråder på min '93 MX5, Sveits importert.
2. Bak førersetet ligger ferdig opplegg for tilkobling av varmetråder, som jeg har koblet til.
3. På bryterpanelet sitter det en blindplugg som dekker for en "tilkoblingsplugg".
4. Så har jeg fått tak i en orginal bryter, riktignok fra en japansk '93 modell, og den passer ikke til tilkoblingspluggen i dashbordet.

:?: Er bryteren feil eller er ikke tilkoblingspluggen i dash'en til varmetråder? Hvis den ikke er til varmetråder, hva er den da til?

:?: Over tankmåleren på instrumentpanelet sitter det et indikatorlys som aldri er i bruk. Hvis jeg lyser på det kan det se ut som et varsellys for varmetråder. Stemmer det, og vil det være montert en pære der all den tid bilen ikke har vært levert med varmetråder?

:?: Når det gjelder indikatorlys som aldri er i bruk, så ser det også ut til at det er et for spylervæske. Den har jeg heller aldri sett virke.
Kjenner noen til det?

Spørsmål og atter spørsmål, men dere er jo så flike til å svare.... :roflmao
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Fra 92 modellen av Miata og oppover ble ledningene til varmetrådene i hardtop'en bak levert som standard. På de tidligere modellene måtte det installeres som ekstra utstyr.

På modellene fra 92 t.o.m. 93 var det ikke en egen bryter til varmetrådene bak etter hva jeg har forstått. Strømmen til bakvinduet blir slått på når du slår på viften, og spakene er i "defroster" stilling. Etter 10 minutt slår den seg automatisk av. På Miata fra 94 kom det en egen bryter for dette.

Og ja, jeg har også forstått det slik at indikatorlyset for varmetrådene ligger over tankmåler. Siden bilen din tydligvis er levert med fullt ledningsnett for varmetråder bak, vil jeg anta at den ihvertfall en eller annen gang i tiden har hatt lyspære bak den indikatoren også. Men nå har det fra tid til annen vært litt små forskjeller mellom MX5 og Miata, så dette må du nok rett og slett nesten bare teste vil jeg tro.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Re: Bryter til varmetråder... Hvor? - Indikatorlys...

Post by EspenAndre »

EarlBlack93 wrote: :?: Er bryteren feil eller er ikke tilkoblingspluggen i dash'en til varmetråder? Hvis den ikke er til varmetråder, hva er den da til?
Hvordan ser denne pluggen ut? og hva er de to andre bryterne?
EarlBlack93 wrote: :?: Over tankmåleren på instrumentpanelet sitter det et indikatorlys som aldri er i bruk. Hvis jeg lyser på det kan det se ut som et varsellys for varmetråder. Stemmer det, og vil det være montert en pære der all den tid bilen ikke har vært levert med varmetråder?
Dette virker sansynligvis, og letteste måten (som jeg fant ut) var å løsne ut instrumentpanelet og skjøte den rett ut fra den tynne ledningen som går derfra!
EarlBlack93 wrote: :?: Når det gjelder indikatorlys som aldri er i bruk, så ser det også ut til at det er et for spylervæske. Den har jeg heller aldri sett virke.
Kjenner noen til det?
Min virker når det er lite spylerveske!

Min er en´92 Sveitser...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Jeg valgte å bruke en egen bryter til varmetrådene som styrer et relé som slår på trådene, dette virker kun når lysene står i park/kjør... på den måten vil jeg ikke glemme de, i tillegg har jeg indikator-lyset over tankmåleren...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Er der opplakt ledningsnett til ekstralys på mx5ene??
mener å ha lest noe om det en gang...
Har en plugg som sto i ett blind deksel på min eg og... dette er en 90mod sveitser
kor er da eventuelt koblingen i motor rommet...?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 428

Post by EarlBlack93 »

HansT wrote:Fra 92 modellen av Miata og oppover ble ledningene til varmetrådene i hardtop'en bak levert som standard. På de tidligere modellene måtte det installeres som ekstra utstyr.

På modellene fra 92 t.o.m. 93 var det ikke en egen bryter til varmetrådene bak etter hva jeg har forstått. Strømmen til bakvinduet blir slått på når du slår på viften, og spakene er i "defroster" stilling. Etter 10 minutt slår den seg automatisk av. På Miata fra 94 kom det en egen bryter for dette.
Nå kjører jeg en MX-5, men dette ser tilsynelatende ut til å stemme hos meg.
Haynes beskriver også en "Rear window defroster timer unit" i koblingsskjemaet for 1993 og tidligere, men denne ser kun ut til å være koblet til viften. Jeg finner ingen kobling der til defroster instilling av luften.

Vet noen hvor denne "Rear window defroster timer unit" er montert og hvordan den ser ut?

Sikringen sitter ved batteriet og her er det strøm uansett hvordan varmeapparatet er innstilt, men strøm på pluggen til varmetrådene klarer jeg ikke å få til. Noen ideer? 8O
'93 MX5, Brilliant Black, beige skinn, hardtop, 16' OZ Superleggera med Goodyear F1 GS D3 205/45, ABS, Brembo skiver og klosser, big brakes conversion, diff. brems, CD/MP3, Polk Audio høytalere.
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Legg heller opp ny ledning og bryter til varmetrådene...

Da kan du ha dem på så lenge du vil...

i tillegg kan du koble opp indikator-lyset i dashbordet for varmetråder... (over bensinmåleren)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

på min er det lagt opp ledninger til tåkelys. ligger foran radiatorn , to plugger. ligger og plugg til varmetråder klart. men aldri testa den
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM

Post by Jonaldo »

Jeg sleit lenge med å få sparket i gang varmetrådene i ht'en.
Etter en grundig gjennomgang med multimeteret fant jeg "andre enden" av ledningen til varmetrådene bak dekselet som sitter foran girspaken.
Jeg fjernet tåkelyset bak og koblet meg på originalbryteren til tåkelyset.
Nå funker det som bare det og indikatoren i dashen lyser orange......
X 94 MX5 1,8
Post Reply