Page 1 of 1

Spørsmål fra en n00b

Posted: 17 Jul 2012, 22:43
by Rick
Hei Hei!
Jeg har bestemt at det skal handles ny bruksbil, den skal være praktisk, den skal kunne drage minimum 2 tonn henger, gjerne turbodiesel, bakhjulstrekk og det MÅ være stasjonsvogn.
Så hva gjør jeg egentlig her inne? Vel, jeg har bestandig syns at MX-5 er en snærten liten bil, fin å se på, spesielt de fra 98 og ut. (NB..?)
Har prøvekjørt både Patrol, Landcruiser, BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse etter den perfekte bruksbilen, de finnes ikke, det er konklusjonen.

Jeg skulle egentlig inn å se om jeg fant noen fine Mazda 6 som ikke besto av bare rust, men takket være finn viste en MX5 som en av de første bilene når jeg valgte mazda greide jeg å surre meg helt bort.
Hva jeg fant ut på den skjebnesvangre turen min inn på finn? MX-5 er jo mye billigere enn jeg trodde var mulig, det må jo være mye bil for pengene!
Så jeg har nå bestemt meg for at MX-5 er en fornuftig bil og har greid å overbevise samboern min også, så nå blir det en bil som kun oppfyller krave jeg hadde om bakhjulstrekk! :roll:

Har allerede ett lånebevis klart, og funne to biler som virker veldig grei. Jeg syns iallefall de ser ut som mye bil for pengene.
Det jeg derimot ikke vet er noe som helst om MX-5, hva må jeg få tilsendt bilder av? Har greid å lese meg frem til rust i kanaler som ikke kommer frem før det er for sent, men hva ellers?
Hva gir seg først på disse små bilene? Bilen blir å bli brukt året rundt, har allerede en ren sommerbil så denne må tjenestegjøre året rundt.
Noen som har kjøpt en MX-5 og faktisk angret for at det er en bil som er ufyselig å kjøre? (Dere er vel gjerne veldig partisk..)
For jeg bor i Nord-Norge, og eneste MX-5'n til salgs her er en 2010 modell, jeg har sett på biler fra 98 og til 2001. Så jeg må bestemme meg for en bil, også ta fly ned for å kjøpe en bil jeg aldri har kjørt før :)


De bilene jeg har som hovedkandidater er denne og denne. Er jeg så heldig at noen her inne vet noe som helst om bilene? Hadde satt pris på vist noen iallefall kunne fortelle meg om det er noe jeg burde se etter.
Den røde bilen virker jo veldig grei, men er ikke dette alt for billig for en sånn bil? Burde noe være feil når prisen er så lav?
Den sorte derimot er den jeg har mest lyst på, da kan jeg jo få den "gode" følelsen det er å plassere bakenden i en skinnstol når jeg skal på jobb om morgenen.. også liker jeg best sorte eller hvite biler, og selv om jeg jobber som bil lakkerer så vil jeg helst unngå å måtte hel-lakkere bilen første måneden jeg eier den.

Håper noen kan svare på spørsmålene mine, de er inne der blant all teksten en plass. Nå skal jeg tilbake å lese tråden om Rudolf (meget underholdene tråd), kommen til side 46 så er jo ikke så mange igjen før jeg er ferdig :)

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 18 Jul 2012, 00:50
by mussa
1998-2000 er NB ja, fra 2001 fikk den en facelift så 2001-2005 kalles derfor for NBFL.
Kjenner ingen som har prøvekjørt en MX5/Miata og syntes den var forferdelig å kjøre, de fleste som har prøvekjørt min gamle og den jeg har nå har endt opp med å enten lete etter eller kjøpt seg MX5.. :lol:
Hvor langt nord bor du? Var innom Coop Obs på Mo (i Rana) for ca 14 dager siden, og der var det en lapp på veggen med en bilannonse, det var en NB MX5 som ikke ligger på finn, men husker ikke prisen, dessuten var annonsen printet i svart/hvit og det sto ingenting om fargen på bilen.. (Prisene i nord er vel gjerne høyere enn i sør er det blitt meg fortalt..)
Hva som gir seg først ja, kommer helt an på hvordan bilen er behandlet.. Behandles den pent med tanke på vedlikehold (Tenker da på vask, oljeskift og slike enkle ting, ikke regelmessig bytting av girkasser og sånt.. :lol: )så er det eieren som gir seg først tror jeg, disse bilene er bra skrudd sammen! :lol:
Den røde i Larvik har ligget ute litt vel lenge til å være så billig, for er den bilen bra så er det veldig billig! Ser han skriver høystbydene over 50 lapper, kanskje han lar budrunden gå til år 2020 for han vil egentlig ha mye mer eller noe tull? Aner ikke.. Rød NB er ganskje sjelden å se da, så ikke lakker den svart.. :P
Den svarte (som joggu sto i Larvik den også :lol: ) er tyskregistrert og prisen oppgitt er hvis du gjør registreringen selv. (Har ikke sjekket hvor mye det vil koste å registrere den, greit å sjekke selv om det står en estimert pris i annonsen) Den følger det fire løse vinterdekk med også uten felg, noe som kanskje er like greit med tanke på å få de med seg.. (Skulle jeg fraktet denne selv fra Larvik til nord, så ville jeg svært gjerne sluppet å ha med 4 dekk på felg..) Står at den har bagasjefest(!), tolker det til stativ som man kan tjore fast dekkene i.. :lol:

Lykke til med valg av fornuftig ufornuftig, men fornuftig bil, du blir ikke skuffet så sant du har 3 unger, kjerring og irsk fårehund du må ha med i mx5`n (Da kan nok bilen oppleves som litt trang)! :D

Edit: Om noe bør være galt? I mitt syn nei så lenge det ikke er opplyst i annonsen..

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 18 Jul 2012, 02:31
by Rick
mussa wrote:1998-2000 er NB ja, fra 2001 fikk den en facelift så 2001-2005 kalles derfor for NBFL.
Kjenner ingen som har prøvekjørt en MX5/Miata og syntes den var forferdelig å kjøre, de fleste som har prøvekjørt min gamle og den jeg har nå har endt opp med å enten lete etter eller kjøpt seg MX5.. :lol:
Hvor langt nord bor du? Var innom Coop Obs på Mo (i Rana) for ca 14 dager siden, og der var det en lapp på veggen med en bilannonse, det var en NB MX5 som ikke ligger på finn, men husker ikke prisen, dessuten var annonsen printet i svart/hvit og det sto ingenting om fargen på bilen.. (Prisene i nord er vel gjerne høyere enn i sør er det blitt meg fortalt..)
Hva som gir seg først ja, kommer helt an på hvordan bilen er behandlet.. Behandles den pent med tanke på vedlikehold (Tenker da på vask, oljeskift og slike enkle ting, ikke regelmessig bytting av girkasser og sånt.. :lol: )så er det eieren som gir seg først tror jeg, disse bilene er bra skrudd sammen! :lol:
Den røde i Larvik har ligget ute litt vel lenge til å være så billig, for er den bilen bra så er det veldig billig! Ser han skriver høystbydene over 50 lapper, kanskje han lar budrunden gå til år 2020 for han vil egentlig ha mye mer eller noe tull? Aner ikke.. Rød NB er ganskje sjelden å se da, så ikke lakker den svart.. :P
Den svarte (som joggu sto i Larvik den også :lol: ) er tyskregistrert og prisen oppgitt er hvis du gjør registreringen selv. (Har ikke sjekket hvor mye det vil koste å registrere den, greit å sjekke selv om det står en estimert pris i annonsen) Den følger det fire løse vinterdekk med også uten felg, noe som kanskje er like greit med tanke på å få de med seg.. (Skulle jeg fraktet denne selv fra Larvik til nord, så ville jeg svært gjerne sluppet å ha med 4 dekk på felg..) Står at den har bagasjefest(!), tolker det til stativ som man kan tjore fast dekkene i.. :lol:

Lykke til med valg av fornuftig ufornuftig, men fornuftig bil, du blir ikke skuffet så sant du har 3 unger, kjerring og irsk fårehund du må ha med i mx5`n (Da kan nok bilen oppleves som litt trang)! :D

Edit: Om noe bør være galt? I mitt syn nei så lenge det ikke er opplyst i annonsen..

Bor i Troms, men henter jeg en bil i sør får jeg en fin kjøretur hjem igjen. Skal ringe på begge bilene i morgen, også får jeg se litt hva de forskjellige sier. Den svarte tolker jeg annonsen som 69 inklusiv avgifter (ikke årsavgiften) også 40 uten avgifter, for ligger 29 tusen under avgifts kolonnen. Får vel oppklart det i morgen, gleder meg iallefall, har uansett ikke planlagt noe i ferien :) Uansett hvordan bil jeg kjøper, rød, svart eller orange så hadde det blitt lakket noe på den. Det som er sommerbilen min har nå hadd 3 farger på 4 år, og den skal få en ny en til neste sommer.

Er det LSD som standar på disse bilene? Jeg liker ikke å kjøre RWD uten, har bestandig vært litt glad i å kjøre med rompa ut, og en liten rwd må jo ha en god LSD.

Den største bekymringen er det at jeg må være bra sikker på å kjøpe en bil når jeg først kjøper flybillett, håper bare jeg finner en noen lunde ærlig selger. Har før dratt til gardemoen i håp om å hente en fryktelig fin bil som skulle være strøken, men endt opp med å ta fly hjem igjen.


Ps. Har nå lest ferdig tråden om Rudolf, og har flere faner åpne med sider som selger styling og fine ting til å ha under pansre som jeg må ta en liten titt på. Blir en lang natt på meg tror jeg :)

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 18 Jul 2012, 03:14
by mussa
Okei, da er det jo langt til Mo i Rana også.. :lol:
Ville gjort som du skal, ringe de og høre, kanskje begge er verdt å ta en titt på i og med de er i samme by.. Jo flere biler å se på, jo større kjangs å finne den rette, samt større sammenligningsgrunnlag..
MX5 har nok ikke LSD/ Torsen som standardutstyr.. De infosidene jeg kjenner til (miata.net osv) står det jo bare om Miata`r, og i statene kom NB kun med 1.8L og andre valg/pakker, så hvordan finne ut om bilen har LSD vet jeg ikke, men det vet sikkert noen andre her inne.. I verste fall må man bytte drivaksel/stikkakslinger og diff.. Mulig bare man trenger å bytte innmaten også når jeg tenker meg om, for å få LSD..
Jeg er på min 2. MX5/Miata nå, den første jeg hadde var det Torsendiff på, den jeg har nå har en VLSD og jeg er enig i at det løfter kjøreegenskapene noen hakk, spesielt når det er småglatt ute, eller for å slippe masse blårøyk på innerhjulet i hårnålssvinger..
Jeg har akkurat kjørt fra østlandet til sørvestlandet igjennom sør, opp til Bodø og tilbake på en drøy uke, helt knall når det er pent vær! :D
Hmm.. Skulle ønske jeg også kunne lakkert bilen min uten at det ser helt jæ.... ut.. :lol:
Til inspirasjon, se litt under panseret på denne bilen: :lol:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=35644068

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 18 Jul 2012, 14:20
by Rick
Har nå hadd en liten ringerunde, med flere påfølgende spørsmål.

Hva koster det å importere en 1.6 MX-5 fra 2000 med førstegangregistrering i 2001? Jeg prøvde å finne ut av kalkulatorn på tollvesenet sine sider, men greide ikke å google meg frem til avgassene på MX5.
Annet spørsmål, om 1.8 som står i 10th Anniversary Edition, er det også en tett på skuddsikker motor? Girkassen, noen som vet om de sliter med noe? Når skal reg-reim byttes på disse?

En annen ting, sitter en mann på 1.85 og litt på feil side av 100kg behagelig i MX-5'n? Har fra før en 200sx og der er nokk kupeen litt større, men sitter godt i den. Eneste er at den blir lav under taket med hjelm.

Er så mange MX-5'er på nette jeg vil ha, de fleste av de ser jo så fin ut! :D

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 18 Jul 2012, 16:47
by Leo91BRG
4.Rådelageret var svakhet på enkelt tidlige modeller av NB med 1.8. Om motoren har gått mer enn 40.000km og motoren ikke har tatt kvelden, skal det ikke være noe problem.

Coilene er svakhet på tidlige 1.8 NB, må skiftes med "jevne" mellomrom. De fleste her på forumet har vel mått bytte et sted mellom 80-120k km. (ca 3000,- NOK+)

Jeg er 185, og sitter godt, også om jeg hadde godt opp noen kilo. 185+ trur jeg det begynner å bli lavt under taket:-D



10th AE kom også standard med torsen diff. Mange MX5 som har ligget lenge på Finn i våres/sommer, så bør være litt prutningsmonn.

10th AE som ligger tilsalgs i sarpsborg var jeg og så på, pen og ryddig bil, bortsett fra vil tippe rust i kanalene kan utarte seg snart. Eier takket vennlig nei til bud på 95.000,- ville få mer i innbytte. Jeg kjøpte en tilsvarende, for rimeligere, men uten antydning til rust utvendig i kanalene, dog i behov av nye bremser. Forøvrig veldig happy med min oppgradering fra 91NA til 99NB. Eneste som savnes er det mer klassiske utseende på NA. Men tettsteget 6 trinns, torsen, bilstein dempere, og faktisk merkbart friskere motor veier opp. NB ser heller ikke så verst ut :) Overaska hvor stor forskjell 15 toms Enkei med 195/50 forbedra kjørefølelsen kontra 17 toms sluggerne som sto på den jeg prøvekjørte. For min del, ved kjøp av mx-5 med 17 tom, vil jeg lagt i bakhodet behov for nedgradering av hjul størrelse. Usikker på MSM, som kom stock med 17, mulig dem sitter som et skudd.

Forøvrig synd to MSM dukket opp tilsalgs rett etter jeg hadde handlet :P om budsjettet kan strekkes, er vel de to som ligger/lå ute tilsalgs vel verdt en nærmere titt(begge i Oslo). I tilegg til fullt lovlig turbo, noe mer HK, og bedre understell, får man jo også en nyere, tilnærmet strøken bil, med betydlig lavere kilometer en mange av exemplarene som ligger til rundt 100-120k jeg så på.



Avgasser finner du med mer søk, på mobile.de, står enkelte oppført med avgass. Ellers kan det brukes "standard beregning" på eldre biler utifra motor. Oppgitt på toll.no

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 18 Jul 2012, 17:19
by Rick
Vet ikke om jeg har greid å overse den, eller om den akkurat er kommen ut, men er nå kommen en bare 50 mil sør for meg.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... 887432.jpg

Trodde rusten på kanalen kom fra innsiden, hvordan så du at det begynte å bli rustdannelse på den du var å så på Leo91BRG?

Og noen som kan si med sikkerhet hva reg-rem intervallen er på 1.8 motoren? Litt kjøpe en bil som snart må inn på en sikkert relativ dyr service uten å være klar over det.

Takk for alle svar til nå, de hjelper godt på :)

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 18 Jul 2012, 18:43
by Leo91BRG
Regreim skiftes på 95.000km

Hvis ikke det er gjort, tipper det vil koste deg ca 4000-5000 med deler og jobb, og vannpumpe i samme slengen. Sjekk evt også om coilen har vært byttet.


Den ser jo pen ut, utfra navn lurer på om selger er her på formumet fra før, tness.


Bobler i sveisen ca 3/4 bakover under døra, samt tydelig rust i bakside av kanal førerside. Selv om de ruster fra innsiden, kan de jo ruste fra utsiden og. Så tvilsomt ut ifra mitt ståsted, sett mange eldre eller like gamle uten antydning til rust på samme sted. Kanal rust fix, ca 15-20 lapper for å få det skikkelig gjort, om ikke man har bekjente man stoler på. Hørt om fler som har gjort det billig men mått ta det på nytt i etterkant.

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 19 Jul 2012, 11:01
by KnutH
Den 10th AE utgaven du linker til er en av de mer sjeldne, den har det originale bodykitet med front- og bakspoiler samt sideskjørt og tåkelys foran som kunne bestilles som opsjon. Første gang jeg har sett en slik her til lands. Felgene som sitter på den er ikke de høyglanspolerte 15" som ble levert kun med denne utgaven, men derimot (lette og gode) 16-tommere som ble levert på 2001-modellene og nyere. At den er helt original (bortsett fra felgene) er et stort pluss, det finnes så mange jubileumsutgaver som er tuklet med at jeg tror de som er holdt helt originale begynner å bli vanskelige å få tak i her i landet.

Vet du om sertifikat og boksen med klokker, modellbil og nøkkelring følger med?

Vær oppmerksom på mulig rust i hjulbuer, karosserifals over øverste dørhengsler samt bak gummipakningen rundt området der lukkemekanismen på selve døra sitter.

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 26 Jul 2012, 14:31
by Rick
Rick wrote:Vet ikke om jeg har greid å overse den, eller om den akkurat er kommen ut, men er nå kommen en bare 50 mil sør for meg.


Trodde rusten på kanalen kom fra innsiden, hvordan så du at det begynte å bli rustdannelse på den du var å så på Leo91BRG?

Og noen som kan si med sikkerhet hva reg-rem intervallen er på 1.8 motoren? Litt kjøpe en bil som snart må inn på en sikkert relativ dyr service uten å være klar over det.

Takk for alle svar til nå, de hjelper godt på :)

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 26 Jul 2012, 22:22
by _mx5_Rune_
Hvor i Troms holder du til? Alltid morsomt med flere medlemmer oppe i nord :)

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 01 May 2013, 20:38
by tness
Ser at bilen min ble diskutert her. Hadde den ute på Finn i fjor, men jeg har bilen fortsatt, kommer til å beholde den.
:)

Re: Spørsmål fra en n00b

Posted: 01 May 2013, 21:10
by Brett
tness wrote:Ser at bilen min ble diskutert her. Hadde den ute på Finn i fjor, men jeg har bilen fortsatt, kommer til å beholde den.
:)

Godt Valg!