Page 1 of 2

MX5 NC

Posted: 13 Jan 2013, 20:35
by gelerium
Heisann,

Nå har jeg hatt NB´en min i ett år og den har blitt lite brukt grunnet jeg er rett og slett redd for at det skal komme noe rust på den. Svakhetene i kanalene har den arvet ifra NA`en og ellers er den trossalt 14år, den er i så god stand en slik bil kan være i sin alder og jeg vil ikke at det skal endre seg. Jeg har en Polo cross tdi som er i bruk til vanlig men jeg skulle ønske jeg kunne dra ut MX5en oftere og så kunne jeg latt crossen gå til min kjære samboer. Ettersom jeg vil holde meg til MX5 ser jeg litt på NC som er jo en langt mer moderne bil men skal etter hva jeg har lest ha samme kjøreegenskapene samt samme hissige, turtallsvillige motoren med en kjapp kort girkasse (til og med galvanisert karoseri som vi kan beskytte i noen år, alt ruster trossalt). Hva mer kan man ønske seg? Kombinert med en mer moderne bil lavere km og mindre beskymringer?

Jeg ser jo utover forumet at det ikke er mange NBer og enda færre NCer (både i innlands og utlands), er det en grunn til dette? Er NC blitt kjedelig og rett og slett for mye elektronikk som fjerner gokart følesen det er i forgjengerene?

Re: MX5 NC

Posted: 13 Jan 2013, 21:54
by Trym N1290
for å prate for meg selv, så er det billigere å ha det gøy i en NA og skru/pelle på den en det var å eie NC.
NC'n var kjempe fin å kjøre, så bra ut og finnes nok av duppe ditter å montere på den og. Men kjøpte ny leilighet og da uten garasje så måtte NC'n gå til fordel for en NA. Og har det hakke mer gøy i den selv om det er gammelt. :)

Følte aldri at elektronikk osv tok veien for gokart følelse, Nc'n er veldig veldig artig å kjøre men kunne godt tenkt meg å ha 2.0litern om jeg skulle valgt igjen. Uansett hvordan en vrir å vender på det så er det verdt det spør du meg.

Posted: 13 Jan 2013, 22:07
by Rudolf
Jeg begriper ikke at folk er så vettaskremt over å bruke MX-ene sine fordi de kan ruste.
MX5 ruster svært lite ved vanlig bruk.
Rust i kanaler kommer innenfra fordi man ikke passer på drenering av kanaler fra softtop.

V snakker ikke om Bugattier til xx Millioner kr.
Vi snakker om biler som kan få en rustflekk eller to etter 25 år på veien.

Jeg har nå kjørt sommer som vinter med mine i syv år i Oslos saltlake.
Tilsammen har jeg brukt kr. 2000,- til utbedring av rust.
Dette er på biler som er 23, 20, og 18 år gamle.

Hva er problemet ?

Erik

Re: MX5 NC

Posted: 13 Jan 2013, 22:34
by gelerium
Vell jeg sveiste nok på min 90 mod til å kanskje være kommet der hvor jeg vil ha noe som bare er i top top stand og er bare til å gnikke på hehe. Jeg tviler ikke på kvaliteten på min 99 mod og jeg vet den vil gi meg xx antall år med hygge men tror 12års rust garantien samt nybil garanti på en nyere nc frister litt... Er bare redd for de ikke er fullt så kjekk å kjøre som NAen og NBen er...

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 08:47
by gelerium
Trym N1290 wrote:for å prate for meg selv, så er det billigere å ha det gøy i en NA og skru/pelle på den en det var å eie NC.
NC'n var kjempe fin å kjøre, så bra ut og finnes nok av duppe ditter å montere på den og. Men kjøpte ny leilighet og da uten garasje så måtte NC'n gå til fordel for en NA. Og har det hakke mer gøy i den selv om det er gammelt. :)

Følte aldri at elektronikk osv tok veien for gokart følelse, Nc'n er veldig veldig artig å kjøre men kunne godt tenkt meg å ha 2.0litern om jeg skulle valgt igjen. Uansett hvordan en vrir å vender på det så er det verdt det spør du meg.
Takk for svaret ditt, deilige med NB for min del er å slippe å ha lån. Har du prøvd 2.0 literen? Ser akselerasjonen på de to er så og si det samme hvis jeg ikke tar feil?

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 10:30
by Stalfa
gelerium wrote: Takk for svaret ditt, deilige med NB for min del er å slippe å ha lån. Har du prøvd 2.0 literen? Ser akselerasjonen på de to er så og si det samme hvis jeg ikke tar feil?
7.6s og 9.9s bruker de på 0-100 i følge Mazda sine brosjyrer.
Så begge er under halv-minuttet. :twisted:

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 10:49
by gelerium
2 liter it is!

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 12:59
by Alex M
gelerium wrote:2 liter it is!
2 litern er vist mye skrik og lite ull.

Den største forskjellen ligger i at 2 litern har en 6 trinns kasse og 1,8 5. trinns.

Etter tre års turkjøring her i klubben har jeg aldri opplevd at 2 liter NC stikker seg ut på noen måte, i forhold til resten.

Kjørte ved siden av av en 2,0 opp bakkene til Kvinesdal for full maskin på siste sommertur og det var såvidt den seig i fra min 20th. (1,8 NC).
Ganske beskrivende ,forskjellen i drimoment er ca 10nm.

Forskjellen i bruktpris er ca 50.000,- for NC FL. (det er er mye for 10 nm).

Min 100% orginale (kun turkjørt - ikke bane) røde 20th kommer forøvrig snart for salg, jeg vurderer å oppgradere til en nyere BMW Z4.

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 13:12
by Stalfa
Alex M wrote:
gelerium wrote:2 liter it is!
2 litern er vist mye skrik og lite ull.
Alex M wrote: jeg vurderer å oppgradere til en nyere BMW Z4.
sa du mye skrik og lite ull? :twisted:

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 13:36
by gelerium
Vell nå har jeg kjørt Z4 og det er vell en bil på lik linje som SLK´en. Ikke mye vondt å si men den har ikke gokart følesen jeg har lært å bli glad i ;) Tror mange som går fra MX5 til slike biler vil fort savne det...

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 15:09
by Trym N1290
Sitter annen diff i 2.0 sammen med 6 trinn kasse.

nå skal det sies at jub modellen er lettet en hel del også i forhold til en standard NC. Vekt har mye å si når en sammenligner, det var nok grunnen til at den kun seig ''litt'' ifra.

''Fise'' på med sport grenrør- og eksos, samt åpne luftveiene. 2.0l it is :twisted:

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 16:10
by Alex M
gelerium wrote:Vell nå har jeg kjørt Z4 og det er vell en bil på lik linje som SLK´en. Ikke mye vondt å si men den har ikke gokart følesen jeg har lært å bli glad i ;) Tror mange som går fra MX5 til slike biler vil fort savne det...
Vel det sies at de nye 2012 Z4 med de nye 4 syl dobbeltturboene (20i og 28i) er vesentlig mer hendige enn de tunge 6'erne. (35i).
Den jeg tenker på har forøvrig adaptivt M understell.

Men uansett go-kart følelsen til MX-5 har den ikke!!!
Men det blir mer komfort og enklere forbikjøringer (med 8 trinns sportsaut og 350nm tilgjengelig fra 1250 !!! rpm.)

Vi får se...

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 20:21
by Trym N1290
Image

Image

:D

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 20:35
by gelerium
Den første der var nydelig!

Re: MX5 NC

Posted: 14 Jan 2013, 21:14
by gelerium
Alex M wrote:
gelerium wrote:Vell nå har jeg kjørt Z4 og det er vell en bil på lik linje som SLK´en. Ikke mye vondt å si men den har ikke gokart følesen jeg har lært å bli glad i ;) Tror mange som går fra MX5 til slike biler vil fort savne det...
Vel det sies at de nye 2012 Z4 med de nye 4 syl dobbeltturboene (20i og 28i) er vesentlig mer hendige enn de tunge 6'erne. (35i).
Den jeg tenker på har forøvrig adaptivt M understell.

Men uansett go-kart følelsen til MX-5 har den ikke!!!
Men det blir mer komfort og enklere forbikjøringer (med 8 trinns sportsaut og 350nm tilgjengelig fra 1250 !!! rpm.)

Vi får se...
Da ble det fort noe annet, jeg liker utseendet på z4 svært godt. Og har kjørt langt med dem da vi hadde BMW som kunde. Som 2nd bil uten unger hadde jeg ikke tvilt. Men noe direkte leketøy var den ikke :)