Page 1 of 1

Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 23 Jan 2013, 15:50
by skorp
Hei!

Skal handle meg en bil som kan brukes til autoslalåm og banekjøring. De jeg vurderer mest er MR2 MK1 og MX5 NA.
Har et budget på 40 lapper. vil bruke mer etterhvert, men ikke med det første!
Hvilken motor er best utgangspunkt for N/A trimming, 1.6 eller 1.8?
Har kun prøvd 1.6, og det holder for autoslalom, men litt slappt for bane.
Planen er å skaffe en billig mx5 som må på eu kontroll eller har noen mangler, men ikke ser så altfor gale ut. Så vil lete etter en bil for under 20 lapper. Litt mer om bilen allerede har noe på "ønskelisten" eller har en 1.8l motor. Så bytte ut deler etterhvert som pengene eller trangen for å bytte kommer.
Så begynne med "Roll Bar" på godt norsk. Hvilken er grei for en rimlig penge?

Ellers så trenger jeg tips på:
-Stabstag (antiroll/sway bar)
-Coilovers
-Eksos manifold
-Eksos annlegg
-Innsug ( 4age 20v ITB? ebay OBX ITB )
-Kammer
-Svinghjul og clutch
-Differensial

Vurderer å kjøre MS PNP, uten å ha noe erfaring fra datasprut tideligere. Turbo er ikke et alternativ selv om effekten i forhold til pengene er bedre..
Dekk og felg har jeg fra en annen bil allerede så det blir ikke medregna i budgettet :)

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 24 Jan 2013, 08:19
by Stalfa
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39452908

Med 40k som budsjett kan det være at du må velge en 1.6. Ellers så er det ikke noen bakdeler med 1.8'en, mener nå jeg.
N/A trim på stramt budsjett er en utfordring. :)

Her er N/A som gir 170-180hk på hjula. Pris 26,000 usd.

\\Stian.

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 24 Jan 2013, 08:19
by nope-mx5
Bare husk at NA trimming er styggdyrt.
Du kan glatt beregne 1000,- pr.hk (og det er stort sett om du klarer gjøre mesteparten av jobben selv).

-n

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 24 Jan 2013, 08:45
by Stalfa
nope-mx5 wrote:Du kan glatt beregne 1000,- pr.hk
Eksempelet jeg dro frem blir det dobbelte.
(Leser du ikke hele tråden før du svarer?)
\\Stian.

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 24 Jan 2013, 09:05
by skorp
Stalfa: Følger med på denne ja! kjøper den lett for noe lapper.. Er dette en nyere motor enn de tideligere 1.8? Alle delene jeg har funnet til 1.8 er vell opp til 97 eller noe?

Nåvel, de vil være noe rimligere disse hestene! Får også en motor som reagerer med engang jeg trykker på pedalen ( Nå vil kompressor funke like godt, men N/A frister mest) :)
Da snakker jeg om kammer, innsug, manifold, eksos og datasprut.. (under)Estimert pris: 20 lapper. Estimert hk på 1.6: rundt 160hk om jeg justerer opp effekten i registeret? :P Så 500kr per hest :mrgreen:

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 24 Jan 2013, 09:34
by Stalfa
Du får ha meg unnskyldt, men jeg velger å legge inn en "velkomstpakke" med linker. :wink:

Generell info => http://www.miata.net/faq/
Tekniske how-to's => http://www.miata.net/garage/
N/A info => http://forum.miata.net/vb/forumdisplay.php?f=55
FM sitt dyno bibliotek => http://www.flyinmiata.com/tech/dyno.php

Til info så opereres som regel med whp, dvs hk på hjula.

La oss diskutere kr/hk når du har fått montert delene og har kjørt bilen på rulle. :twisted:

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 24 Jan 2013, 10:38
by skorp
Stalfa wrote:

La oss diskutere kr/hk når du har fått montert delene og har kjørt bilen på rulle. :twisted:
*Kremt* Først må jeg vell handle en MX5 også :mrgreen:
Vil prøve å skaffe meg en før mai :) Billigst mulig, med minst mulig rust. Så oppgradere for å holde den konkurransedyktig i modifisert klassen :)

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 24 Jan 2013, 14:02
by DrHolm
Gå for en 1.8, hvis du har Autox og trackdays som mål.

Sett opp understell m/riktige vinkler, bremser og hjul først. Så ta fatt på motor. MS kan også brukes på std. motor.
Sørg også for å ha "kontoret" optimalt til ditt bruk, så fort som mulig.
Er lettere å lese oppførsel på bil, stroppa godt fast i riktig kjørestilling.

Lykke til. :)

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 24 Jan 2013, 16:38
by skorp
Ja det blir nok det først :)
Coilovers, stabstag, veltebøyle, seter, 4 punkts belte og Nardi ratt! Er ikke så viktig for meg at det skal gå fort, men trenger noe som holder følge med alt annet :) Koser meg like mye med Audien min med 330hk som Corollaen min med 114 ( Som forøvrig er skamrask.. Corollaen altså :D )

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 25 Jan 2013, 14:26
by skorp
Laget meg en liten handleliste på de delene jeg vil ha. Da med BILLIGE coilovers og grenrør. Resten av delene ser jeg på som ok kvalitet. Får se om jeg går for så billige coilovers når jeg faktisk bestiller, tror dette er de delene som har mest å si på rundetiden. ( Bortsett fra meg som sjåfør da! :mrgreen: )
Prisen på alt jeg vil ha attåt blir da 23300kr.. I tillegg er det mange pakker fra ebay, og andre butikker. så det blir en hel formue i frakt og toll.. men alt i alt er dette billig for en bil til denne bruken synes jeg!
Her er det bare å finne seg en MX5 slik jeg kan begynne å sanke deler!

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 25 Jan 2013, 15:12
by obi-one
Og så foreslår jeg 200 til klubbmedlem skap attåt med en gang, da kan du poste på kjøp og salg også... :)

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 25 Jan 2013, 15:32
by skorp
Den dagen det står en Mazda uttafor garasjen og ikke en Toyota skal jeg betale medlemskap :p

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 25 Jan 2013, 15:39
by Ørnbjørn
Dekk har definitivt mykje å sei. Om eg hugsar autoslalom-klokka rett gikk ein 1.6 MX-5 fra 1:11 til 1:07,5 fra bra vanlige dekk til Yokohama a048. Deretter fra 1:07 til 1:05,5 med A048 og 85 hester ekstra.

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Posted: 25 Jan 2013, 15:54
by skorp
Har et sett med Toyo T-1R , et sett med Hankook dekk som skal være gode og et sett Nankang NS2 som kan brukes til lek :) T-1R blir nok testet, og jeg tror de vil funke utmerket på en Mx5! Satt hvertfall som klistret på veien med Corollaen :D
Ao48 eller R888 vil bli innkjøpt senere i sommer tenker jeg. Spørs litt på økonomien og hvor mye jeg blir frakjørt på løp :D