Page 1 of 4
MX5 som merkevare
Posted: 15 Feb 2013, 23:31
by Rudolf
obi-one wrote:
Når det gjelder merkevarer og bil liker jeg tredelingen mellom funksjonelle, hedoniske (egen nytelse) og symbolske merkevarer:
Skoda (for nuftige mennesker)
VW (Das Auto) (egen nytelse)
Audi (Vorsprung durch technik) (symbolsk)
En Skoda får deg fra A til B, en VW (kan) gir deg en god opplevelse av å kjøre en god bil, mens en Audi kjøper du for å vise hvem du er. Delene i disse tre merkene er i forbausende grad de samme, som mange sikkert vet.
......
For meg er en MX-5 veldig hedonisk, kjøregleden er mye viktigere enn "briefefaktoren", bilen oppleves best innenfra og ut.....
Fikk lyst til å dvele litt ved dette som obi-one skrev i en annen tråd ....
(med fare for å lage en større debatt

)
Først og fremst er jeg helt enig med obi-one.
MX5 er først og fremst skapt for egen nytelse.
Skrytefaktoren er heller liten.
.... skrytefaktoren er stooor hos barnehagebarna jeg passerer hver dag på vei til/fra jobben,
de fryser i bevegelsen og står måpende i flere minutter etter at jeg har passert (spesiellt hvis jeg hilser med vippelyktene)

Det er fordi bilen ser så snill og uskyldig ut (barnas reaksjon lyver aldri).
Hvis du skal imponere de tøffe gutta (eller damene) med en barsk bil er
IKKE MX5 bilen for deg.
Derfor blir det så himla patetisk når noen forsøker å transformere denne lille feminine bilen til et MONSTER.
De senker, styler og soter til den store gullmedalje,
.....men bilen er og blir et søtt lite sjarmtroll.
Ekstra komisk blir det når de senker bilen så mye at det beviselig ikke er mulig å bruke den til noe fornuftig i det hele tatt.
Samtidig monterer de tauekroker og spoilere for å få det til å se ut som den akkurat kommer fra ræserbanen (noe som ikke ville vært mulig).
Show.....No Go, heter det visst.
Jeg har vurdert å starte en egen tråd med bilder fra noen av de fortvilede forsøkene på å få den søte lille til å se barsk ut, men denne tråden eksisterer jo allerede.
For meg blir de aller fleste forsøkene bare komiske ......
Kjør debatt !
Erik
... som synes kjørbare biler ser best ut.
Sukk .....

Re: MX5 som merkevare
Posted: 15 Feb 2013, 23:41
by DanielHovdahl
Jeg føler meg truffet...
[PS: Den siste der er Photoshop, FYI]
Re: MX5 som merkevare
Posted: 15 Feb 2013, 23:42
by biXen
Forskjell på å barbere seg og skjære huet av seg ble det sagt en gang, det gjelder vel her også. Den nederste der er kul hvis man tar en av-bmwifisering av hjula og heiser den litt til brukanes høyde. Men tja, de er nok mest søte. Kvinnfolk som snur seg mest. Men siden det handler om nytelse så er vel det viktigste hva man selv liker med bilen, enten det er knukket aksling look eller trebåt look
Men cab er og blir noe litt spesielt og vanskelig å sammenligne. Mazda generelt er flinke på design. MX-5 NA og RX-7 FD har holdt seg i 20 år. RX-8 var forut sin tid, først de siste årene begynner biler å ligne og våge seg på slike linjer (inkludert til en viss grad GT-86). Nå til dags får jeg nesten kommentarer hver gang jeg kjører en plass, for 3-4 år siden var det en gang hver 3 måned maks. Har tatt tid for å synke inn. Går fortere med CX-5 og 6 selger og kommer til å selge som hakka møkk.
Gleder meg til ny MX-5 og RX-7 allerede

Re: MX5 som merkevare
Posted: 15 Feb 2013, 23:47
by DanielHovdahl
Bilen min er ikke like lav som noen av de bilene der (... Men nærme) og jeg har kjørt på bilen 20k kilometer i sommer, uten problemer. Selv en 600km lang tur til Nord-Trøndelag gjennom Østerdalen, hvor jeg presterte å kutte 1,5-2 timer på GPS'en - null problem. Så det å si at de er ubrukelige, blir å ta i

Re: MX5 som merkevare
Posted: 15 Feb 2013, 23:51
by BTs
Bilen min er KLIN orginal ennå, men den skal bli lavere, spoiler, rollebar, recaro seter +++, men uansett, så blir det feil og lage en diskusjon om det der. Folk må da få ha bilen sin akkurat som de sjøl vil, så kan du GJERNE ha bilen din helt orginail. Fint for deg

Re: MX5 som merkevare
Posted: 15 Feb 2013, 23:51
by Ørnbjørn
Kva skal debatteres?
MX-5 som merkevare — bilen er vel ein av dei sterkaste og 'reinaste' merkevarene som finnes i bilindustrien. Ei kruttsterk arverekke som kjem til å fortsette i neste modell, sannsynligvis til ei samla verdspresse si store beundring, som den har gjort sidan 1989.
Når det innlegget forøvrig…

Re: MX5 som merkevare
Posted: 16 Feb 2013, 00:12
by Rudolf
DanielHovdahl wrote:Bilen min er ikke like lav som noen av de bilene der (... Men nærme) og jeg har kjørt på bilen 20k kilometer i sommer, uten problemer. Selv en 600km lang tur til Nord-Trøndelag gjennom Østerdalen, hvor jeg presterte å kutte 1,5-2 timer på GPS'en - null problem. Så det å si at de er ubrukelige, blir å ta i

Brukelig til hva ?
Det er sikkert mulig å lure en skamsenka MX5 bortover en asfaltert landevei, men det er jo åpenbart at det meste av kjøreegenskapene er borte.
Hjulopphenget er jo konstruert med fjærer og dempere.
De skal jo ha en fjæringsvei å jobbe med.
Det ble jo gjorte en endring på NB i forhold til NA fordi fjæringsveien bak (den originale) var for kort.
På de skamsenka bilene er jo denne redusert fra 7-8 cm til en halv (?).
Bilen må jo fjære hvis den skal ha noen som helst kjøreegenskaper.
Den må også få lov til å krenge (selv om man monterer krengningshemmere).
Erik
Posted: 16 Feb 2013, 00:14
by Rudolf
bretorg wrote:Bilen min er KLIN orginal ennå, men den skal bli lavere, spoiler, rollebar, recaro seter +++, men uansett, så blir det feil og lage en diskusjon om det der. Folk må da få ha bilen sin akkurat som de sjøl vil, så kan du GJERNE ha bilen din helt orginail. Fint for deg

Alle skal få ha bilen sin akkurat som de vil
Erik
Re: MX5 som merkevare
Posted: 16 Feb 2013, 00:58
by GTX-Lars
For meg funker det best slik:
MX5; litt senka fast og fin gocart. Som over; ungane liker den. Viss ein mann ser etter så er det vel for han trur det er ei søt jente som kjører...
Touareg; høg komfortabel bil. Tullete mykje offroadutsyr som eg neppe
må ta i bruk. Ei jente no og då som snur seg. Eg trur dei snur seg etter "symbolet" og ikkje looken...
Eg burde vel egentlig hatt ein Nissan Leaf. Begge dei to andre er egentlig tullete for mitt bruk, men tullete er kjekt. Så når eg suser rundt her og der så vil eg enten ha det superkomfortabelt eller "gocart". Eg trur ikkje eg hadde trivst med orginale fjører/høgde på MX5'n for då hadde den blitt for "normal" for min smak...
Nokon syns MX5'n er genial for den gir kjøreglede og har kvalitet. Andre syns det er tullete for MX5'n ikkje har 7-seter sjølv om dei berre er fire i familien. Spør du meg så er fleirbruksbil sløsing med penger... Men det er ikkje mange som er enig med meg der
Hadde jo vert litt kjipt viss alle kom med samme looken. Ser for meg samtalane på treff:
Person 1: Eg bytta til ein sånn derre...
Person 2: Å, så smart det gjorde eg og. Også satt eg på ein slik...
Person 1: Så genialt. Akkurat som på min
Og så skal dei gå til bilane sine og heldigvis er det forskjellig skiltnr så dei finner fram til rett raud mx5 med 14" sjøstjerner
Men når det er sagt så syns eg ein orginal MX5 kan være skikkelig fin. Det må berre være gjennomført
Ellers er det vel ikkje mange her på forumet som skamsenker
Mvh frå han som har den styggaste MX5'n på forumet med kjipe felgar og raud HT på ein BRG MX5... Det er slikt som er fysj og fy! Men ting vert snart bedre

Re: MX5 som merkevare
Posted: 16 Feb 2013, 01:11
by DanielHovdahl
Rudolf wrote:DanielHovdahl wrote:Bilen min er ikke like lav som noen av de bilene der (... Men nærme) og jeg har kjørt på bilen 20k kilometer i sommer, uten problemer. Selv en 600km lang tur til Nord-Trøndelag gjennom Østerdalen, hvor jeg presterte å kutte 1,5-2 timer på GPS'en - null problem. Så det å si at de er ubrukelige, blir å ta i

Brukelig til hva ?
Erik
Brukelig til akkurat det den var ment til, å kjøres og det hardt. Kjøreegenskapene er absolutt ikke borte, nei den vil ikke slå noen banerekorder men den er definitivt fortsatt veldig kapabel, selv med skamsenk. Hvorfor? Fordi det er kvalitetsdempere som har mer enn nok fjæringsvei, som kun begrenser seg med hvor bakken er. Jeg synes min er mye mer morsom å kjøre, enn en som er mer "riktig oppsatt" (les:mykere, mer krening etc).
Bilen min er ikke bygd for rundetider, den er bygd for å gi meg et smil om munnen når jeg kjører den (og når andre ser på, du skal se uttrykket til folk når jeg glir forbi - kan med 98% sikkerhet garantere deg at flere ser på min enn din!) og når jeg ser på den selv, når jeg har parkert. Ergo: den er "brukelig" til akkurat det den er bygd til, av meg.
Hva som er brukbart eller ikke er personlig preferanse og helt åpent til tolkning.
Re: MX5 som merkevare
Posted: 16 Feb 2013, 09:45
by Ørnbjørn
Noko av det beste med Miata er spennet i kva folk gjer med den.
Har sett den original, racerbil, dragracebil, monstertruck, skamsenket, som ein jaguar, som ein alfa, som ein lotus, med wankelmotor, med V8er, uten vindauger, som rallybil, som stasjonsvogn, som coupe.
Omfamn forskjellane. Å kalle andre sitt val latterlig, ubrukelig og patetisk syns eg er teit stil.
Re: MX5 som merkevare
Posted: 16 Feb 2013, 10:17
by AOB
Hva er det du driver med nå Erik?
Du ser ned på andre som velger å ha bilen sin ulik din..? Trodde du, av alle visste å tråkke forsiktig rundt salaten. Hvorfor ønsker du debatt? Hva vil du ha ut av det? Trenger du synpunkter fra andre her på forumet hvorfor de velger som de gjør? Da kan du spørre på en helt annen måte. Sitat deg: Derfor blir det så himla patetisk,Ekstra komisk,ikke er mulig å bruke den til noe fornuftig i det hele tatt. Sitat slutt.
Når du har en posisjon som du har i miljøet burde du tenke deg om to ganger før du velger å skrive slikt. Noe er galt når folk føler de må "forsvare" sine valg av deler til sine biler her inne. Er ikke rart miljøet blir splittet når det er slik det skal være... Sikkert masse skrivefeil osv osv men dere får med dere budskapet
Re: MX5 som merkevare
Posted: 16 Feb 2013, 11:05
by Harald
greit med en bekreftelse hvorfor man ikke liker alle folka i klubben her innimellom, hadde nesten glemt det jeg
hilesen han med veldig senka , sota, monster mx5 med rød slepekrok, vinge, splitter og bråkete eksos :p
Det bør være takhøyde for alle ender av skalaen, fra orginale biler, til biler laget kun for show, eller rene leketøy med kun en funksjon.
Når folk så sentralt i klubben, har denne innstillingen vist over her så blir det veldig lite inkluderende. Man risikerer å tråkke mange eiere av mx5 på tærne, kanskje ikke bevisst, men resultatet er at det fremstår som et sted hvor visse typer av mx5er/eiere ikke er velkomne, og med et såpass lite mx5 miljø som det tross alt er i norge er ikke det retningen man bør gå i.
synes forsåvidt ikke mx5ene er no mindre søte selv om de får grisesenk og kule hjul

Re: MX5 som merkevare
Posted: 16 Feb 2013, 13:01
by Ørnbjørn
Harald wrote:
Når folk så sentralt i klubben, har denne innstillingen vist over her så blir det veldig lite inkluderende. Man risikerer å tråkke mange eiere av mx5 på tærne, kanskje ikke bevisst, men resultatet er at det fremstår som et sted hvor visse typer av mx5er/eiere ikke er velkomne, og med et såpass lite mx5 miljø som det tross alt er i norge er ikke det retningen man bør gå i.
det han sa.
Posted: 16 Feb 2013, 13:05
by Rudolf
AOB wrote:Hva er det du driver med nå Erik?
Du ser ned på andre som velger å ha bilen sin ulik din..? Trodde du, av alle visste å tråkke forsiktig rundt salaten. Hvorfor ønsker du debatt? Hva vil du ha ut av det? Trenger du synpunkter fra andre her på forumet hvorfor de velger som de gjør? Da kan du spørre på en helt annen måte. Sitat deg: Derfor blir det så himla patetisk,Ekstra komisk,ikke er mulig å bruke den til noe fornuftig i det hele tatt. Sitat slutt.
Når du har en posisjon som du har i miljøet burde du tenke deg om to ganger før du velger å skrive slikt. Noe er galt når folk føler de må "forsvare" sine valg av deler til sine biler her inne. Er ikke rart miljøet blir splittet når det er slik det skal være... Sikkert masse skrivefeil osv osv men dere får med dere budskapet
Dette var visst et sårt tema.
Og jeg innser at det er vanskelig med ironi når det gjelder utseende på bil.
Jeg ønsker ikke å tråkke ned på noen her på forumet, derfor forsøkte jeg å gi eksempler på det jeg synes er ekstremt.
Det var greit å få vite at ihvertfall et av bildene var Photoshop.
Hvis det er noen som føler seg truffet så beklager jeg det.
Jeg bøyer meg i støvet og beklager for alle at jeg tok opp dette temaet på en ufin måte.
Jeg skal prøve å holde meningene mine om dette temaet for meg selv.
Erik