Page 1 of 2

6UL i 15x8 på NA

Posted: 11 Apr 2013, 21:43
by Stalfa
Noen her inne som har erfaring med hvordan det går uten å massere skjermene?
Hvor brede dekk fungerer uten at det subber?

Jeg har lest om temaet men vil høre hva folket her på berget eventuelt har erfart.

Posted: 12 Apr 2013, 00:01
by Rudolf
Stalfa wrote:Noen her inne som har erfaring med hvordan det går uten å massere skjermene?
Hvor brede dekk fungerer uten at det subber?

Jeg har lest om temaet men vil høre hva folket her på berget eventuelt har erfart.
Hvis det blir så trangt at du nesten subber skjermene, så blir det jo mindre/liten fjæringsvei.
Det går ut over kjøreegenskapene.

Jeg ville ikke ha gjort modifikasjoner som reduserer den fine kjørbarheten til bilen.
..... men det er nå meg da ..... :roll:

Erik

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 08:48
by MX-Jon
Uansett så blir det vel identisk med en hvilken som helst annen 15x8 ET36 felg.

Re:

Posted: 12 Apr 2013, 09:03
by Stalfa
Rudolf wrote: Hvis det blir så trangt at du nesten subber skjermene, så blir det jo mindre/liten fjæringsvei.
Det går ut over kjøreegenskapene.
Det blir ikke mindre fjæringsvei av nesten å subbe, blir det vel? :wink:
Jeg vil beholde hele fjæringsveien, derfor jeg maser om det. :)

MX-Jon wrote:Uansett så blir det vel identisk med en hvilken som helst annen 15x8 ET36 felg.
Det burdet være det. Så kim gjerne inn dersom det er noen som erfaring med andre 15x8 ET36 felger.

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 10:38
by MX-Jon
Har du vurdert 15x7,5 ? De har ET42 som gir mindre sporing/bedre kjøreegenskaper/mindre skrubberadius. I tillegg veier de 0,7kg mindre pr felg. Kan ha opptil 225 dekk og det burde vel være tilstrekkelig med mindre du skal drive med racing/banekjøring på høyt nivå?
Når du får felgen 6mm innover pga mer innpress får du også mer plass til større dekk uten å gjøre noe med hjulbuene. (forutsatt tilstrekkelig plass på innsiden selvfølgelig).
Eneste ulempen i forhold til 15x8 er at de pga større innpress ikke har plass til big brake oppgradering hvis det skulle stå på oppgraderingslisten.

Hvor tenkte du å kjøpe 6UL'ene dine? Kikker litt på 6UL selv.

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 12:22
by Stalfa
Ja, jeg har vurdert 15x7.5, til og med 15x7. :)

Argumenter for 15x8
-Plass til større bremser (selv om 1.8 nok holder så lenge man har orginal innmat i motoren.)
-Bedre grep. Bredere felg gir bedre grep, vist.

Argumenter for 15x7.5
-Mindre sjansen for krangling ved bruk av plasskrevende gummi.
-Vekt.

Jeg antar dersom det blir handling blir det nok i fra statene. Tror ikke det er noe å spare på å kjøre i fra forhandleren i UK.
Så 949Racing eller Goodwin antar jeg.

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 13:01
by MX-Jon
Jeg tenkte også å handle hos 949racing eller Goodwin og få det hjem med Jetcarrier.
Har også vurdert litt dimensjoner men ser ut til å lande på 7,5 siden den er i ET42.

Hva slags dekk skal du ha på? Skal du ha gateslicks eller vanlige dekk?

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 13:04
by nope-mx5
6UL er greie å kjøpe fra 949, det er jo produsenten.
Han har også helt grei pris på frakt.

8x15 burde ikke være noe problem, mulig du må ta vekk innerskjermen i plast(?).

Er jo flere her som kjører 9x15 6UL på NA, så vidt jeg vet har de kun valset buene og fjernet innerskjermene.
(De kjører også med 225/45-15 R888, som er vesentlig bredere en samme dim i normale sommerdekk).

-n

Re: Re:

Posted: 12 Apr 2013, 18:26
by Rudolf
Stalfa wrote: ......
Det blir ikke mindre fjæringsvei av nesten å subbe, blir det vel? :wink:
Jeg vil beholde hele fjæringsveien, derfor jeg maser om det. :)
......
Hvis det ikke et plass for hjulet til å bevege seg nok (?) i hjulbuen, så blir jo fjæringsveien begrenset.
Da må man valse og/eller fjerne innerskjermer for å rydde (nok ?) plass.
Og/eller man kan stive opp bilen med stivere fjærer og/eller krengestag så mye at hjulene ikke subber borti noe av karosseriet.

Jeg snakker ikke bare om subbing på flatmark (glatt fin asfaltvei), men også i svinger og på ujevn vei.
Slik ser hjulene ut i sving, på Nürburgring med senket bil og 30% stivere fjærer:

Originale hjul 14" ET45.
Dekk 185/60R14
Senket til ca 12,75" mellom hjulsenter og skjermkant foran, 13" bak.
Fjærer ca. 30% stivere enn originalt.
Dempere Koni Sport på øvre hakk.
Racing Beat krengestag

Image

Hvis jeg hadde hatt mindre offset (ET) og mye breiere hjul, så hadde nok dette subba.

Men her er det jo flere variabler og brukskriterier.

Hvis du skal kjøre bare rett frem på flat asfalt, så vil ikke hjulene bevege seg hverken opp eller ned.
Da kan du sette på hva du vil så lenge det ikke subber når bilen står stille (med sjåføren inni) :wink:

Hvis du skal grisekjøre på en grusvei i vårløysinga, så må du la hjulene få lov til å bevege seg mye opp og ned i hjulbuen.
Alternativt kan du sette inn veldig stive fjærer, slik at hjulene ikke får beveget seg så mye.
Men de vil likevel bevege seg litt hvis du da ikke sveiser fast bærearmene :roll:

Alt vil være et kompromiss mellom hvor stive fjærer og krengestag du har, hvor mye du senker bilen, hvor store hjul, dekk, offset og hvordan du har tenkt å bruke bilen.

Erik

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 18:34
by Ørnbjørn
Har filma litt dekk, A048 185/50-15 — ganske mykje bevegelse, innerskjermene gikk på ein dag med autoslalom.
Dette var med koni på hardeste innstilling, 30%+ fjærer.

(beklager musikken, men det var bare vindstøy og innerskjerm).

Men klart, det er jo bare å lage plass og dempe deretter. Men å ha eit "standard" oppgradert understell og breiere dekk som biter som ikkje subber, trur eg er vanskelig!

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 18:41
by Gompen
Jeg kjører med 7,5x16 med ET 25. Det har kun subba ett par ganger i innerskjermene foran når jeg har kjørt på hardt igjenom brå svinger hvor det har vært en skikkelig dump mitt i svingen. Kjører da på originalt understell, noe som jeg personlig synes er for mykt. Fått på ett stivere understell tror jeg ikke dette ville vært noe problem.

Så kjøp 8x15 og få hjula ut i kantene :D

Re: Re:

Posted: 12 Apr 2013, 20:11
by Stalfa
Rudolf wrote:
Stalfa wrote: ......
Det blir ikke mindre fjæringsvei av nesten å subbe, blir det vel? :wink:
Jeg vil beholde hele fjæringsveien, derfor jeg maser om det. :)
......
Jeg snakker ikke bare om subbing på flatmark (glatt fin asfaltvei), men også i svinger og på ujevn vei.
Kverulant :!:
Derfor jeg vil beholde hele fjæringsveien.
Gompen wrote:Jeg kjører med 7,5x16 med ET 25.
Hvilken gummi :?:
Gompen wrote:Kjører da på originalt understell, noe som jeg personlig synes er for mykt. Fått på ett stivere understell tror jeg ikke dette ville vært noe problem.
Poenget mitt er at felg/dekk kombinasjonen skal ikke subbe noen plass på hele fjæringsveien først da kan si at det ikke tar borti.

Posted: 12 Apr 2013, 21:18
by Rudolf
Stalfa wrote: Poenget mitt er at felg/dekk kombinasjonen skal ikke subbe noen plass på hele fjæringsveien først da kan si at det ikke tar borti.
Jeg mener ikke å kverulere, men her har jeg problemer med å forstå hva du mener.

Hvis du øker omfanget av hjula og ikke gjør noe med stivheten til understellet, så vil fjæringsveien bli mindre før du tar borti.
Sånn er det bare ...

Erik

Posted: 12 Apr 2013, 21:54
by Rudolf
En liten "animated gif" som viser hva som skjer inni hjulbuen på en Subaru når man kjører.
Hjulene må ha plass til å bevege seg.

Image

alle veier .....

Erik

Re: 6UL i 15x8 på NA

Posted: 12 Apr 2013, 22:28
by Stalfa
Hvor mener du grensen går?

185/60-14 har ganske lik rulleomkrets som 225/45-15, så det er ikke det som eventuelt vil gjøre utslaget.