Page 1 of 1
1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 22 Apr 2013, 21:29
by eehgil
Hei,
Ble litt nysjerrig på denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41136096
Gått langt og sikkert oppbrukt på mange måter, men etter litt googling ser jeg at denne utgaven har orginal diffbrems, dog av viskosetype. Og den frister litt som bruks og morobil. Hvordan er egentlig denne diffbremsen? Holder den til litt moderat leking? Er ikke noen storburner, og har ikke planer om trimming.
Posted: 23 Apr 2013, 00:19
by Rudolf
VLSD, eller Viskose Limited Slip Differensial er perfekt på vinterføre siden den fungerer "mykt".
Ulempen med viskose-typen er imidlertid at sperrefunksjonen blir brukt opp.
Hvis diffen har gått 300K, så vil jeg anta at det ikke er så mye igjen av sperrefunksjonen.
Men, You never know ....
Mere om LE og VLSD kan du lese i tråden om Leopold:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8649
(men det kan ta litt tid, 63 sider

)
Erik
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 10:05
by Stalfa
Hvordan er den når den er utslitt, som en åpen diff?
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 11:53
by atledreier
Viskosediff er vel lameller med olje mellom, som dermed ikke blir "utslitt", man må bare bytte olje. Når det er sagt er det ikke all innmat som kan byttes, ref wikipedia:
Typically a visco-differential that has covered 60,000 miles (97,000 km) or more will be functioning largely as an open differential;[citation needed] this is a known weakness of the original Mazda MX-5 (a.k.a. Miata) sports car. The silicone oil is factory sealed in a separate chamber from the gear oil surrounding the rest of the differential. This is not serviceable; when the differential's behavior deteriorates, the VLSD center must be replaced.
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 12:25
by Lloyd
Står vel noe om at det er en "Not servicable unit" eller no i den duren.
Altså, viskose koblingen står kapslet inni et eget hus inni diffhuset.
Pluss: Vanlig olje på diffen går fint.
Minus: Er den utslitt, så er den utslitt.
Edit:
Leste nå hele innlegget ditt Atle.... Der står det jo allerede.

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 12:35
by Ørnbjørn
VLSD duger til herjing med originaleffekt, men knekker relativt fort på 1+ bar ladetrykk.
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 12:40
by MX-Jon
Hvis du skal teste om det fortsatt er noe liv i VLSD'en:
The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast. Another test for a good VLSD is to jack up the rear with both rear wheels in the air. A good VLSD will turn both rear wheels in the same direction when manually turning the drive shaft. The open unit (or toasted VLSD) will turn the wheels in the opposite directions.
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 12:53
by Stalfa
Jeg synes ikke du skal la denne detaljen skremme deg i fra å kjøpe bilen.
Blir det for dårlig eller utslitt så er det alternativer som holder til ditt bruk.
ca 3000-5000 kr for type 2 LSD som vist holder en god bit forbi original effekt.
ca 10,000.- for OS Giken, som holder.
Du får alternativer der imellom også om det er av interesse.
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 12:56
by MX-Jon
Og hvis den er utslitt er det jo ikke verre enn at den fungerer som en vanlig åpen diff som vel flesteparten av MX-5'ene har.
Posted: 23 Apr 2013, 17:34
by Rudolf
MX-Jon wrote:Hvis du skal teste om det fortsatt er noe liv i VLSD'en:
The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast. Another test for a good VLSD is to jack up the rear with both rear wheels in the air. A good VLSD will turn both rear wheels in the same direction when manually turning the drive shaft. The open unit (or toasted VLSD) will turn the wheels in the opposite directions.
Den første testen du nevner funker.
Den andre gir ikke nødvendigvis rett resultat.
Ellers er det som du sier ikke noe "katastrofe" om sperrefunksjonen er redusert eller borte, da funker den som en vanlig åpen diff.
Erik
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 21:19
by Agility
Mazdarati'n har runda 330000 km og har ikke noe problem med VLSD diffen...
Bare sånn til info...

Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 21:36
by Ørnbjørn
Blei det bil på deg, eehgil?
Re: 1993 NA 1,6 LE med viskose diffbrems, noe å satse på?
Posted: 23 Apr 2013, 22:14
by eehgil
Nei. Den er solgt, men ikke til meg. Var allerede en som var å prøvde den igår, og to som ville kjøpe den usett. Er uansett egentlig på jakt etter en mye nyere bil.