Page 1 of 1

Måleutstyr lambda/o2

Posted: 22 May 2013, 20:02
by mojo-91
Er det noen som vet om det går å få tak i måleutstyr for å sjekke avgasser i eksosen?

Re: Måleutstyr lambda/o2

Posted: 22 May 2013, 20:51
by GTX-Lars
Feks breibåndslambda for å måle luft/bensin blandingen?
- Innovate LC-1, LM-1
- AEM wideband
- Zeitronix wideband

Re: Måleutstyr lambda/o2

Posted: 22 May 2013, 21:34
by mojo-91
GTX-Lars wrote:Feks breibåndslambda for å måle luft/bensin blandingen?
- Innovate LC-1, LM-1
- AEM wideband
- Zeitronix wideband
det var kanskje litt dårlig forklart.
Det jeg lurer på om og i såfall hvor man får kjøpt måleutstyr for å måle
konsentrasjonen av CO ved tomgang (i endestussen)
I forhold til reglemanget skal denne ikke overstige 0,5 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning.
(min bil hadde opp mot 1% CO) .

Re: Måleutstyr lambda/o2

Posted: 22 May 2013, 21:58
by Pelle
Jeg sliter med samme problem på min gamle Berlingo.
Er du sikker på ar det skal måles på tomgang?
På Berlingoen skal det måles ved 2000 omdreininger.
Ved pådrag går verdiene ganske mye ned. (...men ikke nok på Berlingoen :( )

Posted: 23 May 2013, 00:08
by Rudolf
mojo-91 wrote:Er det noen som vet om det går å få tak i måleutstyr for å sjekke avgasser i eksosen?
Utstyr for måling av CO selges normalt ikke "over disk".
Dette er spesialutstyr for avgasskontroll til verkstedbruk.
Tror ikke det er noe vits i å investere i noe sånt.

Men du kan sikkert stikke innom en Snap Drive eller annet verksted for å få tatt en måling.

Hvordan ble CO målt da EU testen feilet ?
Husk at motoren skal være kjørt god og varm.
Det er også viktig at bilen ikke kommer rett fra vinteropplag, men at den har vært kjørt skikkelig varm på lengere tur før den måles.

Et knep (som jeg ikke har fortalt deg) er å fylle litt E85 før du tester, da reduseres co-verdien betraktelig.

Erik

Re:

Posted: 23 May 2013, 10:14
by mojo-91
Rudolf wrote:
mojo-91 wrote:Er det noen som vet om det går å få tak i måleutstyr for å sjekke avgasser i eksosen?
Utstyr for måling av CO selges normalt ikke "over disk".
Dette er spesialutstyr for avgasskontroll til verkstedbruk.
Tror ikke det er noe vits i å investere i noe sånt.

Men du kan sikkert stikke innom en Snap Drive eller annet verksted for å få tatt en måling.

Hvordan ble CO målt da EU testen feilet ?
Husk at motoren skal være kjørt god og varm.
Det er også viktig at bilen ikke kommer rett fra vinteropplag, men at den har vært kjørt skikkelig varm på lengere tur før den måles.

Et knep (som jeg ikke har fortalt deg) er å fylle litt E85 før du tester, da reduseres co-verdien betraktelig.

Erik
E85, altså. Hvor stor andel skal være bensin, da. Regner med at motoren begynner å fuske om andelen E85 blir for stor?

Re: Re:

Posted: 23 May 2013, 18:03
by Rudolf
mojo-91 wrote: E85, altså. Hvor stor andel skal være bensin, da. Regner med at motoren begynner å fuske om andelen E85 blir for stor?
50-50 Bensin-E85.
Det vil gå bra.

Fyll E85 på tanken når tanken er ca. 1/4 full, slik at resultatet blir halv tank.
Fyll på "drinken" et par dager før, slik at du er sikker på at den går greit på tomgang med spriten.

Når du er ferdig med kontrollen er det bare å fylle opp tanken med vanlig bensin.
(eller fortsette å gå på fylla ....)

Ingen fare med motoren.
Den får seg bare en god rens.

Erik

Posted: 23 May 2013, 18:07
by Rudolf
Husk at å fylle E85 bare er en måte å "komme rundt" problemet med for høy CO.
Det er en grunn til at CO er for høy.

De tre vanligste grunnene er:
- gåen lambda sensor
- gåen katalysator
- lekkasjer i eksosanlegget

For din del, så tror jeg mest på det siste.

Erik

Re:

Posted: 23 May 2013, 20:51
by mojo-91
Rudolf wrote:Husk at å fylle E85 bare er en måte å "komme rundt" problemet med for høy CO.
Det er en grunn til at CO er for høy.

De tre vanligste grunnene er:
- gåen lambda sensor
- gåen katalysator
- lekkasjer i eksosanlegget

For din del, så tror jeg mest på det siste.

Erik
Hm...ja lambda ble jo byttet for et drøyt år siden og det samme med katten.
Hvis det er eksoslekkasje noen plass, må det vel være mellom blokka og manifoilen, eller mellom manifoil og katten. Eksosen (catback) er rustfri, blank og fin.
Kanskje nå er rette tidspunkt å bestille den Racingbeat headeren? :D

(moderator: denne tråden bør nok nå flyttes til "teknisk")

Re: Re:

Posted: 24 May 2013, 09:55
by Swede
Rudolf wrote:
mojo-91 wrote: E85, altså. Hvor stor andel skal være bensin, da. Regner med at motoren begynner å fuske om andelen E85 blir for stor?
50-50 Bensin-E85.
Det vil gå bra.

Fyll E85 på tanken når tanken er ca. 1/4 full, slik at resultatet blir halv tank.
Fyll på "drinken" et par dager før, slik at du er sikker på at den går greit på tomgang med spriten.

Når du er ferdig med kontrollen er det bare å fylle opp tanken med vanlig bensin.
(eller fortsette å gå på fylla ....)

Ingen fare med motoren.
Den får seg bare en god rens.

Erik

Detta har jag använt meg av i många år när jeg skall dra på bana eller vet jeg kommer köra "insperert!" :)
Tingen med E85 som är mye vanligare på bensinstationer i S är den höjer oktan talet, dvs elektronikken får lettare å bestämma når bang verkligen skall sje (i brytarlöst system).
Vanlig 95 oktan innehåller ca:5% etanol og E85 innehåller... ja du gissade rett 85%.
Jag har inte prövat ut gränsen för mx5 men Saaben har jag kört på 55-65%.
Grensen på vad bilen klarar utan konvertering är varierande, men som Erik sa upp till 50% borde gå greit, prova själv å spar ett par kronor samt få 98 oktanig i tanken.