Ein lest titt og ofte at ein opplever stor forskjell på tunge og lette felger. Men når man tar fram stoppeklokka, er det virkelig forskjell?
Grassroots Motorsport har undersøkt (igjen).
Re: Effekten av lette felger — placebo?
Posted: 05 Jul 2013, 12:13
by Lloyd
Kjekk lesing!
Har noen 17x7 Kosei K1 felger til primera, og eg merket stor kjørefølelse forskjell med dei og noen fondmetal 17x7 marmor og bly felger.
Men virker da til at det har lite for seg mtp. fart, men mer for seg for "styrefølelsen"?
Re: Effekten av lette felger — placebo?
Posted: 05 Jul 2013, 12:23
by Ørnbjørn
Aller største overraskelsen her er kanskje 13.5 lbs mot 22 lbs felgene fra den gamle testen, som ga enn ein halv prosent forskjell.
Men alt dette er på supersmooth asfalt, den opplevde forskjellen på norske veier er nok større. Så har man eit anna aspekt ved denne synsinga, er tyngre og kraftigere felger (aka som motorsport-felger fra Sparco, Speedline og OZ) meir motstandsdyktig mot slag og ujamnheter? Og har dekkvekt meir og sei enn felgvekt — dei er jo tross alt ytterst og like tunge eller tyngre enn felgene.
Re: Effekten av lette felger — placebo?
Posted: 05 Jul 2013, 12:54
by biXen
Dette blir en litt meningsløs test for meg, det er for mange variabler inni bildet her til at det vil gjøre noen forskjell, og det man merker aller mest forskjell på er kjørefølelsen i ratt/handling. Selv forholdsvis lette 17 tommere til 15 tommere i MX-5 er noe man kjenner. Og skal man teste det blir det litt som når Road and Track hadde RX-8 på top 10 listen over "best handling sports cars under $100,000", bare fordi de elsker kjørefølelsen den gir. Det viste seg at den følelsen ikke var reflektert i rundetidene, men følelsen man fikk var at det gikk raskere og var kjekkere.
Det er mange endringer man kan gjøre på en bil som også gjør at bilen i teorien er raskere på bane, men sjåføren må også kunne henge med på disse. I realiteten er han kanskje raskere uten disse endringene.
Tror at konstruksjon og materialer mer å si for hva felgene tåler enn vekten. Enkeiene har jeg vært storfornøyd med, men så er det jo F1 kvalitet også
Re: Effekten av lette felger — placebo?
Posted: 05 Jul 2013, 14:01
by atledreier
Forskjellen kommer nok bedre fram jo mer humper det er, ja. "sprung weight" har mye å si for samhandlingen mellom demper, fjær og dekkstivhet.
Samtidig tror jeg vekt har mindre å si enn utforming. En felg som har mye vekt ytterst mot dekket vil være tyngre å akselerere enn en som har mesteparten av vekten inn mot navet. Tydelig når man går fra f.eks 17" til 18" (15 til 16/17 for dere mazdafolk) at bilen skal akselerere mer masse.
En test gjort på Toyota GT86 (Scion FR-S):
Re: Effekten av lette felger — placebo?
Posted: 05 Jul 2013, 15:32
by Brett
Teorien er vel forholdsvis grei:
Ang fjæring: Forskjell mellom avfjæret vekt og uavfjæret vekt (Grovt: felger+dekk+bremser/hjuloppheng mot resten av bilen) gir utslag i hvor mye massen i hver ende av fjæren beveger seg. Ideelt skulle hjulet være vektløst, da ville resten av bilen ikke bevege seg ved et slag.
Hvor stor effekt dette har på rundetider, vil være voldsom avhengig av hvor jevn banen er.
Egen erfaring:
Da jeg kjøpte bilen i 2007 sto den på 17" x 7,5" med strekte 215(etter egen dårlige husk)/35 profil dekk - opplevdes som utrolig stiv med mye slag / vibrasjoner på vanlig vei.
Neste steg; 16" x 7" med 205/45 profil - mye bedre Toyo T1R : morsomme første sesong, mye glattere 2. sesong (Slalom)
(Mellom 1 og 2 sesong ble originalt 10AE understell byttet med ca 3 ganger stivere FCM og hjulvinklene ble justert til ytterpunkt av Mazda spec)
Yokohama S-Drive TW300: greie på tørt - verdiløse på vått føre på vanlig vei.
Originale 10AE 15" x 6,5" med Velbrukte Toyo R888 TW100 - rundetidene på slalomen krøp nedover igjen
Min fullstendige subjektive konklusjon: Lavere vekt er positivt - dekkvalget betyr mer for rundetidene.
Slalom på Gardermoen i morgen kan kanskje gi mer svar.
( og så kan man begynne å leke med estetikk, dekktrykk, dekkbredder på samme felg, kjørestil, underlag ....)
Posted: 05 Jul 2013, 16:44
by Rudolf
Som det sies her:
Vekten av dekkene er omtrent like stor som vekten av felgene på en MX5.
Derfor er det viktig å kikke litt på det også når men shopper.
Slutter meg til de som har gode erfaringer med lav uavfjæret vekt.
Man kjenner tydelig forskjell.
Effekten av lav vekt på hjulene blir større jo mindre motoreffekt man har.
Så hvis man har originalmotor på en MX5, så vil jeg anbefale å tilstrebe så lav hjulvekt som mulig.
Erik
Re: Effekten av lette felger — placebo?
Posted: 05 Jul 2013, 22:07
by Stalfa
En god del på Miata.net som har erfaring med at bredere felger gir bedre rundetider.
Man snakker om samme gummi bare forskjellig felger.
f.eks. 225 på 9 toms gir bedre feste enn 225 på 8 toms.
Re: Effekten av lette felger — placebo?
Posted: 28 Jul 2013, 22:53
by obi-one
Etter å ha prøvekjørt både en NA med 17" felger som kjørte som en gammal trikk sponset av tannlegeforeningen, samt selv å ha eksperimentert med både tunge 15 toms uoriginale, tunge 14 toms uoriginale, lette 14 toms origninale, samt hyperlette BBS originale, så er jeg iallefall helt sikker på en ting:
Kjørefølelsen på norske veier er HELT forskjellig med store tunge tøffe felger med minimalt innpress kontra lette originalfelger med mye dekk og lite felg, så den kjente italienske legen Wilfredo Emanuelo Guiseppe Placebo har nok ikke noe med kjørefølelsesdelen av diskusjonen å gjøre.
Og så er det fortsatt rom i klubben for begge smaksretninger....
Kjørefølelsen er det forskjell på! Til og med på ein gnager som eg har, med tunge standardfelger og tyngre banehjul. Effekten når man måler i tid er det mindre eller ingen.
Placebo kan vera ganske underholdande. Anbefaler (eller ikkje) å sjekke høgtalerkabeltrådene på hifisentralen.
Re: Effekten av lette felger — placebo?
Posted: 28 Jul 2013, 23:28
by obi-one
Så bra!
Da vil jo fort konklusjonen bli 13" felger , mindre felger de vil ha nesten samme rundetid som de svære 17 tommerene (den andre siden av mynten i artikkelen du viste), og vi er enige om at de mindre felgene gir mye bedre kjørefølelse.....
Noen raringer i USA setter faktisk brede 13 tommers felger på Miataer for racing!