Page 1 of 1

MX5 Motor

Posted: 26 Oct 2004, 17:16
by Redman
Noen som kunne tenke seg en nyoverhalt MX5 motor. I forbindelse med at jeg fikk et "kjent" problem med veivakslingen på min motor, så måtte jeg ha ut motoren av bilen. Begynte å reparere, men så skled det hele litt ut. Plutselig hadde jeg motoren i deler på verkstedbenken. Har endt opp med en totaloverhalt motor. Nå er det slik at jeg har kommet på noen andre ideer, så jeg lurte på om noen kunne være intr. i den jeg har.

Den vil ikke bli solgt til "Ikea" pris. Skal jeg selge den så må prisen være fornuftig. Motoren er som nevnt totaloverhalt, og har kun kjørt 10 mil.

Det eneste som ikke er byttet av slitedeler er veivakslingen( men feilen er utbedret hos et mekanisk verksted) og oljepumpen.

Ellers tror jeg det meste er gjort. Gidder ikke å ramse opp, tar så lang tid.

Som nevnt så lurte jeg på om denne kunne være av intr. for noen. Har ikke den ringeste anelse om hva som kan være riktig pris, men den står nå hvertfall i bilen, så den kan "høres og prøves".

Dersom noen har en ide om hva som er riktig pris så er jeg veldig intr. i å høre det.

Posted: 26 Oct 2004, 17:31
by glaibilenmin
er toppen og alt overhalt??
Noe grommer saker i motoren da eller er det meste orginalt?
fikk du borret/honet motoren for eventuel oval slitasje?

Posted: 26 Oct 2004, 18:55
by Redman
Motoren er overhalt ja. Alt er orginaldeler, ingen spesielle gromme deler i det hele tatt. Motoren er satt opp med tanke på å ha en orginal motor.

Glemte litt tekniske data, men her kommer de:

91 mod.
150000 km

Blokka ble tatt med til fagmann for honing, men han mente at det var bare tull. Finnes omtrent ikke antydning til slitasje. Har byttet alle pakninger, simmeringer og stempelringer. Toppen er også helt gull.

Byttet oljetetninger og løftere. Fjærene ble målt og fant at det ikke var nødvendig å bytte disse. Kamakslingene var også helt topp.

Motoren har også ny clutch.

Posted: 26 Oct 2004, 19:06
by glaibilenmin
høres litt fristende ut da...
åsså bygge turbo på min egen...
hmm
ka du skal ha da...?
og hvor mye har du lakt ut?

Posted: 26 Oct 2004, 20:11
by Redman
Vet ikke helt hvor mye dette har kostet meg. Men jeg måtte jo reparere veiva. Et mekanisk verksted sveiset igjen det "slitne" sporet, samt freste nytt spor. (kostet 1000,-), nytt register-reimshjul (500,-), nye reimer+strammehjul+løpehjul for register-reim(2000,-), ny vannpumpe(husker ikke prisen mener den kostet 1500,-), planing av topp(500,-), paknings-sett for hele motoren(2800,-) det følger ikke bunn-pakning.
Stempelringer (3000,-)

I tillegg til dette er det sikkert noe jeg glemmer, men tror dette skulle være det meste

Posted: 26 Oct 2004, 21:53
by glaibilenmin
byttet stempelene da?
og 2000 spenn for register remia + løpehjula var uanstendig dyrt da...
koster ca 8-900kr fra mx5parts

Posted: 26 Oct 2004, 22:36
by Silverboy
+ + +

Posted: 27 Oct 2004, 00:30
by Mazdafreaks
Redman wrote:Vet ikke helt hvor mye dette har kostet meg. Men jeg måtte jo reparere veiva. Et mekanisk verksted sveiset igjen det "slitne" sporet, samt freste nytt spor. (kostet 1000,-), nytt register-reimshjul (500,-), nye reimer+strammehjul+løpehjul for register-reim(2000,-), ny vannpumpe(husker ikke prisen mener den kostet 1500,-), planing av topp(500,-), paknings-sett for hele motoren(2800,-) det følger ikke bunn-pakning.
Stempelringer (3000,-)

I tillegg til dette er det sikkert noe jeg glemmer, men tror dette skulle være det meste
Var litt stive priser på disse delene dine, kjøpt fra mazda eller, eg fikk pris hos sarpsborg motor kr 695.- for stempel komplett med ringer kryssbolt, eg betalte ca 450 for vannpumpen, holder nemlig på og overhale selv... Det pakningsettet ditt hva inneholdt dette, synest dette var litt dyrt er det med motorlager eller kom disse utennom.. Det er jo ikkje så mange pakninger på motoren topppakningsett koster ca 800.-

Posted: 27 Oct 2004, 09:36
by Redman
Mulig at prisene er litt stive ja, men alt er orginale Mazda-deler. Vet at det finnes rimeligere ting rundt om kring, men gadd ikke å sitte å lete rundt for å spare litt. Ville vel kanskje spart et par tusen kroner på å lete rundt, men det slipper jeg. Har gode kontakter hos en Mazdaforhandler, så prisene jeg har opgitt er de prisene Mazda skal ha.

Dersom man reiser til England å handler, så slipper man å betale frakt. Det er også en måte å spare penger på.

Posted: 27 Oct 2004, 16:03
by Redman
Hvorfor skulle jeg egentlig bytte stempler dersom jeg ikke vil opp i størrelse, eller ville forandre på egenskapene til motoren?

Posted: 27 Oct 2004, 17:30
by Mazdafreaks
Stemplene blir faktisk slitt, og det koster lite med nye, og når du først opner opp er det en fordel å bytte dette synest eg, eg målte mine og de var under målet de skulle, men sylindre var bra nesten ikkje noe slitasje etter 202000 miles...Men motoren din var da ikkje gått så langt, så i ditt tilfelle var det nok ikkje nødvendig..

Posted: 28 Oct 2004, 17:46
by kodvaag
Vet om en som kjøpte en 1990 modell 1,6 116hk for 10000 SEK fra en svensk hugger.
Var kjørt 1000 mil = 10 000 km.
(Kom fra en smelt ny bil og har ligget lagret hos huggeren i ti år)

Posted: 28 Oct 2004, 17:50
by Mazdafreaks
kodvaag wrote:Vet om en som kjøpte en 1990 modell 1,6 116hk for 10000 SEK fra en svensk hugger.
Var kjørt 1000 mil = 10 000 km.
(Kom fra en smelt ny bil og har ligget lagret hos huggeren i ti år)
Er det bra at de står så lenge i ro, tenker da på irr på lager og sylindrer, vil vel alltid bli litt fuktighet,

Posted: 01 Nov 2004, 15:50
by Pacmania
har sendt svar på mailen jeg fikk av trådstarter for en stund tilbake.. jeg svarte vel også for en stund siden...