Page 1 of 1
MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 15 Aug 2013, 14:41
by Funkform
Er snart 30 år og aldri eid min egen bil ettersom jeg bor i byen, så behovet har aldri vært tilstede.
Tok lappen for 10 år siden, men har kjørt minimalt og trenger en bil som er trygg og fin samtidig som kjøringen skal være lystbetont.
Jeg har innsett at jeg er nødt til å få mer erfaring bak rattet så ser på muligheten til å kjøpe min første bil, og har fått veldig sansen for MX-5.
Jeg føler selv at det vil være en fin førstebil i forhold til at man gjerne får lyst til å kjøre bare for turens skyld og dermed får en del erfaring.
Ellers ser jeg positivt på at bilen er såpass liten og lettstyrt, da jeg ser for meg at det vil være greit å lære seg å manøvrere og kjøre med den.
For min del vil bilen også bli brukt på vinterstid, hvordan er det å komme seg fram om man skulle finne på å ta turen ut av byen der veiene kanskje ikke er like godt brøytet?
Jeg har sett for meg at jeg kommer til å gå for en MX-5 NC 2010/2011 med elektrisk ståltak, men er usikker på om en MX-5 være helt feil som nybegynnerbil, eller om det bare er å kjøre på.
Innspill tas imot med stor takk!
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 15 Aug 2013, 15:10
by Ørnbjørn
Kjør på, MX-5 er best om vinteren!
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 15 Aug 2013, 15:14
by Legendary
MX-5 var min første bil.
Har kjørt en del andre biler siden, og angrer overhodet ikke på valget!
Brukte den bare som vinterbil første vinteren jeg hadde den, men den fikk virkelig prøvd seg. Ble blant annet kjørt over Hardangervidda til Bergen, til hytta på Skeikampen og generelt kjørt hver dag på Østlandet. Noe av det fine er jo at kupeen er knøttliten, så den blir fortere varm enn "vanlige" biler. Opplevde aldri noe tull; startet hver gang og stabil og fin å kjøre på vinterføre. Hadde kun 1-2 utfordringer i form av at rumpa kom ut i sving, men da var underlaget ren is. Den rettet seg opp igjen med en gang jeg slapp opp gassen, vel og merke.
Det er lett å framprovosere sladd og enda enklere kontrollere sladden, i motsetning til en bil med midtmotorisert motor. Ulempen med denne som førstebil er at du kommer til å få nye krav i forhold til hva som er gode kjøreegenskaper og hva som er en morsom bil å kjøre.

Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 15 Aug 2013, 15:37
by Stalfa
Rust har tradisjonelt vært et problem.
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 15 Aug 2013, 18:54
by Ørnbjørn
På NC?
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 16 Aug 2013, 05:24
by Trym N1290
Ja du veit, på bremseskiver og sånn

Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 16 Aug 2013, 12:01
by Ørnbjørn
Det er klart, er ikkje mykje ein treng å bremse

Legendary har eit godt poeng: Alle andre bilar blir berre 'transportmiddel' etterpå.
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 16 Aug 2013, 23:29
by Kjakan
Det er ikke helt optimalt med en så dyr førstebil da. Siden du er en uerfaren sjåfør kan du risikere riper, bulker o.l, da er det greit at bilen ikke er verdt 200 000 kr.
Jeg ville heller kjøpt en NB 1.8 til 70 000 kr, og brukt 130 000 kr på andre ting. En annen fordel er at du slipper verditapet på 150 000 kr som NCen vil oppleve de neste årene.
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 21 Aug 2013, 19:51
by DaiRobin
Helt enig med Kjakan rett over, bruk penger på en litt rimeligere bil du

Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 27 Aug 2013, 10:45
by Funkform
Ser poenget med en litt eldre og billigere bil mtp. at jeg er ganske uerfaren. Kunne tenkt meg en NB med hardtop i såfall, ettersom jeg ønsker å bruke bilen på vinterstid også.
Er det noen fallgruver jeg burde være oppmerksom på på eldre modeller, bortsett fra rust selvfølgelig...
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 27 Aug 2013, 12:20
by Ørnbjørn
Svært liten forskjell på varme og støy med hardtop — kalesje er ingen hindring for vinterbruk.
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 27 Aug 2013, 12:46
by MX-Jon
Ørnbjørn wrote:Svært liten forskjell på varme og støy med hardtop — kalesje er ingen hindring for vinterbruk.
Men hvis kalesjen ikke har glassrute vil kanskje hardtop være et pluss? Lett å ripe opp plastruten når man skraper is vil jeg gjette på.
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 27 Aug 2013, 14:00
by Ørnbjørn
jau, og varmetråder er sikkert fint. personleg hadde eg ingen problem med simpel plastrute i kalesja, isen smelta fort og så kosta eg av.
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 15 Sep 2013, 23:02
by MacBain
MX-5 er en veldig morsom bil om vinteren, men det morsomme innebærer att den slipper bakenden lett noe som er gøy så lenge man kan kjøre og ikke overvurdere sine evner.
Siden du sier du er en uerfaren bak rattet vil jeg ihvertfall opplyse om det

, bilen er jo også veldig lett så den sitter ikke akkrat klistret til veien på norske vinterveier, det gjør den derimot om sommeren.
Re: MX-5 som førstebil + vinterbil.
Posted: 19 Sep 2013, 12:40
by AOB
NB med plastrute er vel heller sjelden...?