Page 1 of 1

import av bil (§1-15)

Posted: 12 Sep 2013, 09:13
by AJF
Slik jeg har forstått dette kan ikke en bil som er importert etter denne forskriften endres, etter at de er registrert i Norge.

Det jeg lurer på er om noen kjenner til hvilke sankjoner BT kan gjøre gjeldende dersom de stopper en 1-15 bil i teknisk kontroll og den ikke er i orginal stand. Er det snakk om innkalling til kontroll hvor man må vise bilen i orginal stand, eller finnes det andre sanksjoner, økonomiske el..

Feks , om jeg skulle bli stoppet med min MSM, med harddog, coilovers og felger som ikke er orginale (annen dimensjon)?

Re: import av bil (§1-15)

Posted: 12 Sep 2013, 09:34
by MX-Jon
Det eneste som skjer et at de klipper skiltene og ber deg vise den i originalstand. Er du heldig slipper du å få klippet skiltene og må bare vise den.

Det som kan endres på biler registrert på §1-15 er:
- Bytte av dekk innenfor STRO bokens toleranser.
- Omlakkering/annen farge på bilen.
- Ettermontering av tilhengerfeste (kanskje ikke så aktuelt for deg?)
- Karosserideler som skjermer, panser i original fasong/utseende beregnet til den aktuelle bilen, selv om delen ikke er levert fra hovedforhandler av bilmerke.

(tror jeg tra-la-la)

Re: import av bil (§1-15)

Posted: 12 Sep 2013, 09:38
by AJF
Hmmm.. har du rett MX- Jon er jo ikke dette verre enn at man kan leve med den risikoen, hva om man blir stoppet med samme modifikasjoner gang nr to?

Re: import av bil (§1-15)

Posted: 12 Sep 2013, 09:47
by MX-Jon
Det blir vel litt som å bli stoppet med andre ting som ikke er forskriftsmessig. Så lenge de ikke har noen bøter som ved å kjøre med liten mønsterdybde osv kan de vel ikke gjøre annet enn å ta skiltene selv om du gjentar det. Men kan jo hende de blir litt vanskeligere å ha med å gjøre hvis det gjentar seg og at de da begynner å diskutere detaljer på bilen som de ellers ikke ville brydd seg med....

Re: import av bil (§1-15)

Posted: 12 Sep 2013, 10:12
by GTX-Lars
Berre synsing frå mi side, men er ikkje å klippe skiltene for så å vise bilen I orginal stand litt drøyt når det gjelder veltebøyle og coilovers....? Bilen skal jo inn for kontroll. BT/politiet kan jo ikkje sei der og då om veltebøylen og fjørbeina er orginale eller ikkje...!?

Re: import av bil (§1-15)

Posted: 12 Sep 2013, 10:29
by MX-Jon
Det å få klipt skiltene er vel ytterste konsekvens. Det kommer helt sikkert an på hva man har modifisert, hvem man møter, hvilket bein han sto opp med først den dagen og hvor mye han ble mobbet da han var liten.
Men man burde kanskje ta høyde for at man kan risikere det og ikke reise på tur fra Lindesnes til Nordkapp med madammen og risikere å bli stående langt hjemmefra uten skilter.