Page 1 of 1

når blir første mx veteran?

Posted: 18 Dec 2013, 15:25
by mojo-91
Når blir egentlig første MX veteran her i Norge?
Det finnes vel kanskje noen Eunos i landet?. Hvis ikke, er det vel kanskje en Miata som stikker av med seieren, da bilen ble lansert i USA 6mnd. tidligere enn i europa.

Min bil er ihvertfall en Miata, produsert i juni 1989
Som importbil i norge er nok denne en av de eldste bilene av denne typen i landet. Om den er en av de første som kan krone seg med tittelen "veteranbil" er jeg likevel usikker på...
Bilen min ble importert i 1998 og det står i vognkortet at bilen ble førstegangsregistrert i 1991. Hvorvidt det går å spore opp om dette er korrekt, vet jeg ikke, men jeg synes det er litt merkelig at bilen har stått i butikk i 2 år.
Kanskje det var en utstillingsbil?

Uansett. Det jeg her lurer på er når biler som min faktisk kan registreres som veteranbil.
I henhold til lovverket defineres et veterankjøretøy;

"Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "

Denne teksten tar altså ikke hensyn til førstegangsregistrering. Det bør bety, at en 1984 modell ford sierra som stod i butikk til 1989, i norge, kan registreres som veteran 1.januar 2014.

Skulle tro det samme gjelder for importbiler?
Jeg har lest en del rundt på mercedes og porsche forumene der denne problematikken diskuteres.
De som importerer bil der førstegangsregistreringsdato står påført i det utenlandske vognkortet, får dette overført til det norske. Og bilen blir av en eller annen grunn registrert som veteran 1.jan 30 år etter førstegangsregistrering (ikke produksjonsår :shock: )

Andre som har bruktimportert har hatt biler der førstegangsregistreringsdato ikke er å oppdrive. Da registrerer Statens Vegvesen bilen som veteran, 30 + 1 år etter produksjonsåret :shock: :shock:

Ingen av disse to eksemplene passer til lovverkets ordlyd: "Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "

Da mitt vognkort er påført førstereg: 1991, tipper jeg statens vegvesen vil registrere min bil som veteran i 2021.
Men om jeg dokumenterer chassisnummeret for dem, kan de uten problemer se at bilen er produsert i 1989.
Vil jeg da kunne registrere bilen som veteran i 2019?
Et chassisnummer fra en miata er da like god dokumentasjon, som et chassisnummer fra en norsk mx5.

kjør debatt!

(har prøvd å spore litt i http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... #%C2%A71-9, uten å bli så mye klokere)

Re: når blir første mx veteran?

Posted: 18 Dec 2013, 15:35
by MX-Jon
mojo-91 wrote: Andre som har bruktimportert har hatt biler der førstegangsregistreringsdato ikke er å oppdrive. Da registrerer Statens Vegvesen bilen som veteran, 30 + 1 år etter produksjonsåret :shock: :shock:

Ingen av disse to eksemplene passer til lovverkets ordlyd: "Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "
Bare gjetting, men kanskje de bruker 30+1 siden de ikke vet når i løpet av året bilen er produsert dersom de ikke har dato for førstegangsregistrering? Så for at det skal gå minst 30 år benytter de 30+1 av praktiske hensyn?

Posted: 18 Dec 2013, 17:28
by Rudolf
Det er datoen som står som "førstegangsregistrert" i vognkortet som gjelder.

Du kan godt prøve å få endret registreringsdataene for bilen din i kjøretøyregisteret, men det er ikke enkelt :roll:
Been there, done that ......

Erik
(som registrerer sin 2. veteran på fredag f.k. ..... forhåpentligvis)

Re:

Posted: 18 Dec 2013, 19:31
by mojo-91
Rudolf wrote:Det er datoen som står som "førstegangsregistrert" i vognkortet som gjelder.

Du kan godt prøve å få endret registreringsdataene for bilen din i kjøretøyregisteret, men det er ikke enkelt :roll:
Been there, done that ......

Erik
(som registrerer sin 2. veteran på fredag f.k. ..... forhåpentligvis)
Som sagt, i følge lovverket defineres en bil som veteranbil fra og med første januar i det året som er 30 år etter det året bilen ble produsert.
Hvis Statens vegvesen er så konsekvente i forhold til å regne ut i fra førstegangsregistrering, lurer jeg på hvilken ordlyd i lovverket de baserer dette på.

Re: når blir første mx veteran?

Posted: 18 Dec 2013, 20:15
by Steinar
Kan man dokumentere produksjonsår er det OK.
Har en kamerat som for noen år siden kjøpte en Triumph TR3 importert fra Florida.
Ifgl. papirene så var det en 1961 modell.
Siden jeg er tidligere Triumph eier var det noe som skurret.
Etter div sok på nettet +++ fant vi ut at bilen var produsert i 1962.
Dette ble godtatt av biltilsynet, og bilen er nå en offisiell 1962 mod.

Steinar

PS: Triumph TR3 ble egentlig produsert fram til 1961, ble avløst av TR4 i 1962. Den amerikanske importøren av Triumph fikk satt igang produksjonen av TR3 i 1962 igjen, uoffisielt kalt TR3B. Noen få tusen (3334 eks.) ble produsert i 1962. De fleste med motoren fra TR4 (2,2 liter mot tidligere 2.0 liter) og helsynk. gearboks. Overfornevnte TR3 har 2,2 motoren, helsynk gearboks m/overdrive osv.
Triumph TR3 var forresten den første masseproduserte bilen med skivebremser på forhjulene,

Posted: 18 Dec 2013, 22:28
by Rudolf
mojo-91 wrote: Som sagt, i følge lovverket defineres en bil som veteranbil fra og med første januar i det året som er 30 år etter det året bilen ble produsert.
Hvis Statens vegvesen er så konsekvente i forhold til å regne ut i fra førstegangsregistrering, lurer jeg på hvilken ordlyd i lovverket de baserer dette på.
Kjøretøyregisteret inneholder ingen opplysninger om produksjonsdato (og hvordan definerer man det mon tro ?).
Da bilen ble registrert første gang, ble tilgjengelige opplysninger om bilen lagt inn i registeret.
Dato for førstegangsregistrering (i Norge eller i utlandet) blir lagt inn sammen med øvrige data som står i papirene fra importøren i Norge eller på dokumenter som følger en privat-importert bil.

Rudolf f.eks. ble solgt ny i Norge, er produsert i februar 1990, kom til Norge i april 1990, men ble første gang registret i 1992.
Derfor oppga Kollberg Motor Norge 1992 som førstegangsregistreringsdato.
Rudolf er registrert i Kjøretøyregisteret som en 1992 modell.

Jeg tror sikker at jeg skal kunne bruke et par måneder med brevveksling til Statens Vegvesen å få endret den datoen.
Det skal jeg gjøre når jeg blir pensjonist og får veeeeldig god tid ............. :roll:

Det du altså står igjen med er en "kamp" mot Kjøretøyregisteret.
Du må både definere hva du mener med produksjonsdato, og føre bevis for dette til Vegvesenet (som forvalter Kjøretøyregisteret).
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... ger-050713

Nøkkelen til det hele er nok å få et dokument av Mazda North America, som bekrefter produksjonsdato for bilen din.
Så kan du søke Statens Vegvesen om å få "oppdatert" Kjøretøyregisteret.

Mazda Motor Norge vil nok ikke ta tak i saken med ildtang, siden du kjører rundt i en "bastard" en IMPORT :shock:

Erik
(som har klart å endre en Miata fra 1.6l til 1.8l i Kjøretøyregisteret)