NC og L5-VE motor,,

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

NC og L5-VE motor,,

Post by Miatapowers »

Er det noen i norge så har fundert på å bygge om ifra 1.8-2.5 liters ? Sitter jo her og klør litt i fingrene eg.. Og skulle det vert noen så har gjort det så vil eg gjerne ha litt mer info.. Eg har kommet så langt i undersøkelse at den er igrunn bolt on, med noen småting som veivhjul og bunnpanne ifra den eg har, og toppen har litt andre kanaler, og det anbefalles å bruke 2.0 topp da den har VVT, men det har eg jo ikke :roll: Eg ser prisene er hyggelige på ebay for disse motorene.. Og det aller smarteste er jo at den er helt lik, ingen kan se noe forandring i motorrommet.. Eneste bekymring eg har så langt er, Hvem kan tune inn ecu for meg ? :D Finnes det noe plug and play chipdings som eg brukte på bmw og mini coopern, Der chippet eg selv med superchips bluefin..

Håper dette kan bli en fremtidig tråd der alle med erfaring hjelper hverandre..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by Legendary »

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by Miatapowers »

Meget fin lesning på en ellers så kjedelig dag.. Ser ut som dette er noe eg kommer til å tenke på, til min kones frustrering da eg sa at med nye bilen så ble det ingen utgifter :roll: Og dem anbefaller å bruke 2.5 toppen og ikke bytte den ut til 2.0, noe så gjør alt mye enklere og ikke minst mye billigere da eg ikke har noe 2.0, vil tro eg kan selge min 1,8 motor for det samme eller mer som dette vil koste meg ved import av motor selv.. Dette Swappet er faktisk mindre styr enn å swappe til mazda 323 bp motor som eg har gjort ved flere anledninger på mine NA modeller.. Man kan jo alltids slenge på en supercharger på NC, men det koster 50000.- pluss clutch og alt, pluss at man ser den er trimmet ved første øyekast, og ikke minst at 1.8 ikke tåler det..
Får se hva skatteetaten sier i april. :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by Miatapowers »

Litt mer undersøkelse er gjort.. Eg har hatt dialog med ecutec i england, og dem har sammarbeidspartner i molde distriktet, flissundet motorservise så eg har nå hørt om noen ganger, disse kan tune ecu for meg, så da blir jo alt helt 100 prosent tunet iforhold til motor.. Men bør vel slenge på noe kvassere kammer og kanskje høykomp stempler før eg reiser så langt, skal ringe dem en dag og få mer info på dette.. Motor på ebay får man til ca 5000.- med lav km til ford, pluss shipping og mva og bunnpanne og det lille så skal til (om eg ikke tar det så er på min motor), så ser eg for meg en ca 20000.- for dette motorswap.. Pluss selfølgeligt Cosworth kammer og slikt da.. Dette motorbytte er noe eg vurdere sterkt da eg liker best na tuning kontra boost.. Var rett før eg bestilte motor i går kveld :D men venter til eg er kommet til mars, det blir ikke montert noe denne sesong uansett da hadde eg blitt ugift :roll: . Skal også sjekke hva så skal til for å godkjenne dette, vil tro avgass papirer og den slags er greit å finne frem til denne motoren, og bremser ifra rx8 er jo bolt on.. Men så er det det derre problemet med mazda at dem ikke kan hjelpe med å skaffe papirer på selve chassiet er sterkt nok da..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by GTX-Lars »

Eg trur det vert eit større problem med avgassane sia du omprogrammerer ecu. Ville sikkert vert lettare å få gjennom med ecu som følger med motor, men den passer vel kanskje ikkje så bra inn med div anna (startsperre ol.)...?

Ang styrken til karosseriet så vert vel det synsing frå BT si side. Er vel godkjennte kompressorkit til denne så styrkemessigt burde det jo ikkje være eit problem.

Btw; Flissundet motorserivce er vel på Flisa, Østlandet? :)

Interessant prosjekt! :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by Pelle »

GTX-Lars wrote:Eg trur det vert eit større problem med avgassane sia du omprogrammerer ecu. Ville sikkert vert lettare å få gjennom med ecu som følger med motor, men den passer vel kanskje ikkje så bra inn med div anna (startsperre ol.)...?

Ang styrken til karosseriet så vert vel det synsing frå BT si side. Er vel godkjennte kompressorkit til denne så styrkemessigt burde det jo ikkje være eit problem.

Btw; Flissundet motorserivce er vel på Flisa, Østlandet? :)

Interessant prosjekt! :)
Biltilsynet er egentlig greie å forholde seg til.
Dersom de ikke får bekreftelse fra bilprodusent at karosseri tåler
den økte ytelse så vil du aldri få det godkjent.
Vi vet jo hva slags policy Mazda har her.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Pelle wrote: Biltilsynet er egentlig greie å forholde seg til.
Dersom de ikke får bekreftelse fra bilprodusent at karosseri tåler
den økte ytelse så vil du aldri få det godkjent.
Vi vet jo hva slags policy Mazda har her.
Helt enig med Pelle.
Uten papirer fra Mazda (som Mazda av prinsipp ikke gir), så har man ingen sjans på å få dette godkjent.

Det eneste alternativet er å få laget et "egnethets dokument" fra et uavhengig laboratorium, TÜF, DEKRA el.l.
Det vil koste deg ca kr. 500.000,-
Godkjente turbo og kompressorkit i Danmark og Tyskland har fått laget slike dokument. men de har aldri fått noen bekreftelse fra Mazda.

Hva tuning-firmaer og private gjør med bilen, uten å søke om godkjenning, se det er en annen sak ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by Steinar »

På den andre side: Det man ikke vet har man ikke vondt av.
Dersom utseende er 99,8% likt, stå på.
Turbo, kompressor er på en måte "lett" å se.
Avgasskravene på en EU kontroll skulle ikke være uoverkommelige.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by Stalfa »

Eller spare og håpe at ND'en kommer med 2.5 liters motor fra fabrikken. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by GTX-Lars »

Det vert synsing frå BT si side sia du ikkje får papir frå mazda på styrken til karosseriet. Min meining er at å gå frå 160hk (max i MX5 NC) til 170hk (du oppgir berre effekten på motoren du kjøper) er ein liten økning og BT godkjenner dette. ECU ser lik ut. Eksosen vil eg tru også går greit. Når du har fått det godkjent så kan du høre med BT ang kammar. Eg er positiv til det og det trur eg BT også vil være. Einaste eg ser på som eit problem er modifisering av ecu. Berre ta ein tlf til BT og hør :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by Miatapowers »

Ja blir nok synsing, mulig eg gjør det i en mørk garasje og bare kjøre ut igjen når det er gjort, en god dags arbeid så skal den tutle og gå igjen..
Fant også ut at å spørre etter motor på facebook gruppe var lite lurt, fikk surt ansikt ifra min kone, og grei beskjed at eg ikke skulle bytte noe motor. :roll: Dagen etterpå så ringte min mor og samme leksa :D og da kan jo også myndighetene se at eg spør etter motor, Men motor blir det via ebay når eg har fått noen skift overtid eller skattepengene gir meg ett dytt.. Da blir det kjøpt motor og motorbukk, og bygget sakte men sikkert i kjellern, Kommer til å handle inn bunnpanne og oilpickup og alt så skal til for å få den fort og gale oppi bilen.. Så om noen har slikt liggende så send gjerne pm..
Og når eg fikk kontakt info av ecutek så var det bilde av noe google og der holdt dem til i molde distriktet, men søker eg nå så ser eg dem holder til på flisa, men det passer faktisk mye bedre, har en yngre bror så nett har bosatt seg der.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by GTX-Lars »

Hehe... :)

Med kammar, eksos og optimalisert ecu; er det då stor forskjell på 2.0 Sport (160hk) og 2.5 (170hk)?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: NC og L5-VE motor,,

Post by Miatapowers »

HP: Where a stock NC might dyno 140whp, expect 170 NA on the 2.5 w/bolt-ons, 180 with street cams, 200 with race cams 220 with an intake/ITBs, 240 with high compression pistons and all of the above. Note that because the torque is higher and the curve is more broad, a 2.5 170hp will feel much stronger below 6k than the 2.0 at the same HP.
Så vil tro det vil gi akkurat passe eg.. Originalt med 170hk, pluss kanskje noe smått med ecu tuning vil nok vera helt perfekt til en nc.. Spørs om eg ikke venter med høykomp og kammer, man kan alltids ta litt og litt.. Må sette meg inn i kjededrift også før eg begynner med det, men klarte det nå på mantaen eg hadde på 90 tallet.. Kjøpe en handbok på motor, eller få utskrift av noen med autodata så fikser man vel lett dette og..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply