Hvordan importere MX5 fra Tyskland.
Posted: 13 Feb 2014, 14:01
Her kommer noen tips om hvordan du importerer en MX-5 fra Tyskland, der det er hundrevis av biler å velge mellom! Det er egentlig ganske greitt å importere, og etter litt organisering er det bare å sette igang! Det er jo spennende å planlegge et opplegg som forhåpentligvis fører til suksess også. Det er nok i tillegg lønnsomt, og som sagt så har du jo utrolig mange biler å velge i.
Først må du finne deg en bil! Det er to nettsteder du kan kikke på, mobile.de og autoscout24.de. Der kan du sile ut bilene du er interessert i etter forskjellige kriterier. Men det er nok biler fra forhandlere som gjelder, for når du kommer til den tyske tollen på grensen må det stå et utførselsnummer på kjøpekontrakten. Dvs. at den du kjøper av må vere registrert for utførsel av biler. Hvis ikke det fins et slikt "ausfuhrungnummer" kan du måtte vente til neste dag til det er ordnet. Så spør om dette!
Finner du en bil du liker, kan du gå inn på toll.no og sjekke i kalkulatoren for avgifter hva bilen koster deg registrert i Norge. Den står under "privat import av kjøretøy". Der ser du at avgiftene minker til gamlere bilen er, og at fra og med 2001- mod.og nyere kommer en avgift for NOx i tillegg.
Så kan du reise nedover og finne deg en snasen bil, og når du da kommer til Kiel og skal ta ferjen, eller passerer grensen et annet sted er det å gå innom tysk toll. Der skal de stemple papirer, MED utføringsnummer. Ja, forresten, du kan (må) kjøpe tyske prøveskilt som du nå kan kjøre på i Norge, med ulike varighetslengde. Be forhandleren ordne dette for deg.
Så er du i Norge, og da må du kjøre på rødt for en gangs skyld og melde deg for å betale momsen av bilen og reisekostnadene. Det får du ikke gjort på Hjortneskaia i Oslo, så du må oppsøke personlig nermeste tollsted. Er du på Hjortnes, er jo det nermeste i Tollbugata ved Sentralstasjonen. Bor du på et annet kan du kjøre hjem og ordne det der.
Når momsen er betalt får du et skjema som du må ta med deg sammen med MX5`en til en vegvesenstasjon for forhåndsgodkjenning. Bilen blir ikke kontrollert i den forstand, de sjekker at chassisnummeret er det samme som i vognkortet og at den er typegodkjent. (E-nummer).
Når det er gjort, tar du med samme skjemaet til et tollsted, eller sender det sammen med en bankremisse slik jeg gjorde. (Da må du ha ringt på forhånd) Dette blir nemlig engangsavgiften beregnet etter, og da de pengene er betalt får du tilbake skjemaet.
Da er det tid for å gå til vegstasjonen å hente norske skilter! Du betaler 120,- kr for reg. Pass på at du har forsikret bilen før du kommer dit, ellers blir det ingen skilt. Da er jobben gjort, gratulerer med ny bil!
Så med litt tålmodighet og planlegging går dette fint, ta en del telefoner og få oppklart ting du lurer på, det er greit å ha det klart før du setter igang. Lykke til!
Først må du finne deg en bil! Det er to nettsteder du kan kikke på, mobile.de og autoscout24.de. Der kan du sile ut bilene du er interessert i etter forskjellige kriterier. Men det er nok biler fra forhandlere som gjelder, for når du kommer til den tyske tollen på grensen må det stå et utførselsnummer på kjøpekontrakten. Dvs. at den du kjøper av må vere registrert for utførsel av biler. Hvis ikke det fins et slikt "ausfuhrungnummer" kan du måtte vente til neste dag til det er ordnet. Så spør om dette!
Finner du en bil du liker, kan du gå inn på toll.no og sjekke i kalkulatoren for avgifter hva bilen koster deg registrert i Norge. Den står under "privat import av kjøretøy". Der ser du at avgiftene minker til gamlere bilen er, og at fra og med 2001- mod.og nyere kommer en avgift for NOx i tillegg.
Så kan du reise nedover og finne deg en snasen bil, og når du da kommer til Kiel og skal ta ferjen, eller passerer grensen et annet sted er det å gå innom tysk toll. Der skal de stemple papirer, MED utføringsnummer. Ja, forresten, du kan (må) kjøpe tyske prøveskilt som du nå kan kjøre på i Norge, med ulike varighetslengde. Be forhandleren ordne dette for deg.
Så er du i Norge, og da må du kjøre på rødt for en gangs skyld og melde deg for å betale momsen av bilen og reisekostnadene. Det får du ikke gjort på Hjortneskaia i Oslo, så du må oppsøke personlig nermeste tollsted. Er du på Hjortnes, er jo det nermeste i Tollbugata ved Sentralstasjonen. Bor du på et annet kan du kjøre hjem og ordne det der.
Når momsen er betalt får du et skjema som du må ta med deg sammen med MX5`en til en vegvesenstasjon for forhåndsgodkjenning. Bilen blir ikke kontrollert i den forstand, de sjekker at chassisnummeret er det samme som i vognkortet og at den er typegodkjent. (E-nummer).
Når det er gjort, tar du med samme skjemaet til et tollsted, eller sender det sammen med en bankremisse slik jeg gjorde. (Da må du ha ringt på forhånd) Dette blir nemlig engangsavgiften beregnet etter, og da de pengene er betalt får du tilbake skjemaet.
Da er det tid for å gå til vegstasjonen å hente norske skilter! Du betaler 120,- kr for reg. Pass på at du har forsikret bilen før du kommer dit, ellers blir det ingen skilt. Da er jobben gjort, gratulerer med ny bil!
Så med litt tålmodighet og planlegging går dette fint, ta en del telefoner og få oppklart ting du lurer på, det er greit å ha det klart før du setter igang. Lykke til!