Page 1 of 1

Senke bilen?

Posted: 12 Jul 2014, 15:28
by torbra
Takk for sist, dere som var på Fagernes! Trivelig! Nå lurer jeg på en ting, hva får jeg tilbake etter å ha satt på Eibach 30/35 mm senkefjærer? Hva er fordel/bakdel ved å gjøre dette? Siden sist har jeg kjøpt nye lettere felger og dekk, og det gjorde jammen mye. Jeg kunne tenkt meg og senke den også, men det er vel ikke en bolt som kommer hel ut er jeg redd. Så det er vel kanskje like bra og la det være??

Re: Senke bilen?

Posted: 12 Jul 2014, 17:30
by GTX-Lars
Eg har guel koni på min. Er igrunn forbeholdt fin og slett asfalt. Eg syns det er i det stivaste laget, men går alikavel greit. Skal eg bytta så går eg får noko litt mjukare. Eibach vil eg tru er litt mjukare enn gule koni... :)

Posted: 13 Jul 2014, 17:38
by Rudolf
torbra snakker her om Eibach fjærer.
GTX-Lars snakker om Koni dempere.
De kan kombineres eller brukes sammen med andre fjærer eller andre dempere.

Gule Koni dempere kombinert med senkefjærer fra Eibach (som er ca 30% stivere en originalfjærene) er en populær kombinasjon.
Denne kombinasjonen kan ikke sies å være så veldig stiv (noen synes t.o.m. den er alt for myk).

Erik

Re: Senke bilen?

Posted: 14 Jul 2014, 09:53
by GTX-Lars
Beklager, litt rotete og mangelfullt av meg... Eg har koni sport kit. Dvs gule koni med 40mm senk og koni fjører. Fjørskålene er montert på laveste hakket av 3 mulige. Dekka mine er Toyo 195/50/15 R888 som virker som har mykje stivare dekksider. Altså føles kanskje som om felgdimensjonen er større...?

Oppsettet mitt er veldig stivt meiner eg :) MEN er asfalten slett og fin så er det heilt fantastisk. Brustein, overgangar i asfalt o.l føles brutalt med dette oppsettet.

Eg trur faktisk BC coiloverkittet eg har på GTX'n er mjukare (GTX'n har ikkjer vert på vegen på 4 år...)

Eg hadde Eibach progressive senkefjører med Sachs demparar på ein Escort RS Turbo ein gang i tida. Det var eit bedre oppsett syns eg.

Re: Senke bilen?

Posted: 16 Jul 2014, 17:27
by Stalfa
Mine gule Koni var justert hardest mulig når jeg overtok bilen.
Det stusset og slo. Og hjulene var mye i luften over humper.

Justerte mer mot den myke siden. Det ble mye bedre.

Re: Senke bilen?

Posted: 16 Jul 2014, 23:20
by obi-one
torbra wrote: Nå lurer jeg på en ting, hva får jeg tilbake etter å ha satt på Eibach 30/35 mm senkefjærer? Hva er fordel/bakdel ved å gjøre dette? Siden sist har jeg kjøpt nye lettere felger og dekk, og det gjorde jammen mye. Jeg kunne tenkt meg og senke den også.......
Etter min oppfatning greit å skille klart i debatten mellom hardere dempere og senkede (altså lavere) fjærer.

Generelt er fordelen med senking lavere tyngdepunkt i bilen, som gjør at den krenger mindre i svinger. Lavere fjærer gir også et tøffere, mer "racerbil" utseende, men må avveies mot hva slags kvalitet det er på asfalten (og fartsdemperene) der du bor og kjører.

Fjæring (og demping) er et uunngåelig kompromiss, så dersom du senker, så må du betale ved noe stivere fjærer, som i de mer ekstreme tilfellene også vil kreve at du oppgraderer til hardere dempere, slik at de kan spille bedre sammen med fjærene.

Du vil også ved senking kanskje måtte justere om hjulvinkler for å få det optimalt. Jeg har prøvekjørt etpar senkede MX-5er, herunder en med Eibach senkefjærer, og det er ikke min kopp te, men hver sin smak :)
Dersom du kan prøvekjøre en bil med aktuelt oppsett, så ville jeg absolutt anbefale det!

Mange her på forumet som synes at veldig store (tunge) hjul og veldig lave biler ser tøffest ut, men det er altså ikke absolutt alle .... 8)

Mer å lese på kan du finne her: http://clubroadster.net/vb_forum/22-sus ... tas-2.html

Re: Senke bilen?

Posted: 15 Aug 2014, 10:43
by Stalfa
GTX-Lars wrote:Beklager, litt rotete og mangelfullt av meg... Eg har koni sport kit. Dvs gule koni med 40mm senk og koni fjører
Er fjærene blå og merket 107 og 108?

\\Stian.

Re: Senke bilen?

Posted: 18 Aug 2014, 20:29
by Miatapowers
Eibach funket greit på min forrige 98 nb, men den hadde da kyb agx dempere og oppgradert med mykere bumpstops.. På original dempere så vil eg ikke nevne hva eg mener engang,, :) Eg har eibach fjører til nb til kun 500.- på kjøp og salg her, 700.- med frakt..

Re: Senke bilen?

Posted: 18 Aug 2014, 22:26
by torbra
Så da er det talentløst å sette Eibach på originaldempere, skjønner jeg. Har noen et forslag til dempere man kan bruke istedet ?

Re: Senke bilen?

Posted: 19 Aug 2014, 10:25
by 2re
torbra wrote:Så da er det talentløst å sette Eibach på originaldempere, skjønner jeg. Har noen et forslag til dempere man kan bruke istedet ?
Jeg tar sjansen :)

Re: Senke bilen?

Posted: 19 Aug 2014, 10:29
by Stalfa
Faktisk mange som snakker varmt om Koni Sport demperne. At det er mye smell for pengene.
Eibach fjærene derimot....det går på at du bunner oftere enn andre, og ikke gjør så veldig bra en jobb. :)

Re: Senke bilen?

Posted: 19 Aug 2014, 10:47
by torbra
Å skitt, jeg setter de på og ser. Ellers har jeg jo en lang vinter på meg til eventuelt å finne på noe annet.

Re: Senke bilen?

Posted: 19 Aug 2014, 11:02
by Stalfa
torbra wrote:Å skitt, jeg setter de på og ser. Ellers har jeg jo en lang vinter på meg til eventuelt å finne på noe annet.
Skader ikke å prøve.

Eventuelt så skal disse "Shocks mounta" fra FM hjelpe på kort fjæringsvei.

Re: Senke bilen?

Posted: 19 Aug 2014, 14:34
by Miatapowers
Kjøp også noen mykere bumpstops før du begynner, så blir alt så mye bedre... Eg hadde bumpstops ifra flyinmiata og dem er veldig myke, ikke så harde som dem originale.. Kapp dem gjerne litt også, så blir alt faktisk utrolig mye bedre..

Re: Senke bilen?

Posted: 19 Aug 2014, 17:45
by torbra
Takk for tips og innspill, kara! Prøver, og ser. Det er jo litt av sjarmen å ha ting å fundere på og kanskje gjøre annerledes med tiden.