Page 1 of 1

Mistet lappen med "trafikkfarlig" bil

Posted: 29 Oct 2014, 23:20
by MX-Jon
Ser på nyhetene at en sjåfør med "trafikkfarlig" bil mistet lappen
http://www.nrk.no/telemark/kjorer-du-en ... 1.12011198

Jeg gjetter at definisjonen av "trafikkfarlig" er opp til den enkelte vegvesenmann og dermed hans dagsform og om han kranglet med kona dagen før?
Noen som vet noe om hva som kan defineres som "trafikkfarlig" og kvalifiserer til å miste lappen? Jeg vil jo gjette på at mange av disse feks vil hevde at økt ytelse er "trafikkfarlig"?

Re: Mistet lappen med "trafikkfarlig" bil

Posted: 29 Oct 2014, 23:41
by Demandred
Eieren av den bilen der må jo væe bra tjukk i hodet hvis han senker bilen med å kappe fjærene slik som det står i artikkelen da. Kanskje det bare på grunn av det er best at han ikke har førerkort :)

Re: Mistet lappen med "trafikkfarlig" bil

Posted: 29 Oct 2014, 23:54
by MX-Jon
Ja denne bilen som er nevnt her vil sikkert de fleste være enige om at er over grensen. Men hvor går denne litt diffuse grensen for å miste lappen?
Alle er jo enige om at det er trafikkfarlig å kjøre med ett nærlys (med mindre du kjører motorsykkel). Men er det trafikkfarlig nok til å miste lappen? Trolig ikke, men er det definert noe sted eller er det opp til den enkelte vegvesenmann hva han synes er trafikkfarlig? Kan jeg risikere å miste lappen fordi det ene nærlystet mitt har gått og han jeg møter synes det er trafikkfarlig nok til å frata meg førerkortet?

Re: Mistet lappen med "trafikkfarlig" bil

Posted: 30 Oct 2014, 06:20
by Pelle
MX-Jon wrote: Kan jeg risikere å miste lappen fordi det ene nærlystet mitt har gått og han jeg møter synes det er trafikkfarlig nok til å frata meg førerkortet?
Nei

Re: Mistet lappen med "trafikkfarlig" bil

Posted: 30 Oct 2014, 07:28
by MX-Jon
Pelle wrote:
MX-Jon wrote: Kan jeg risikere å miste lappen fordi det ene nærlystet mitt har gått og han jeg møter synes det er trafikkfarlig nok til å frata meg førerkortet?
Nei
Ok, du sier nei (og det er jeg også rimelig sikker på), men hvordan kan vi vite at det er korrekt? Vet vi hvor den ikke definerte grensen går?
Hva med å kjøre med hjul med ET0, det endrer kjøreegenskapene. Er det også greit?
Hva med turbo så bilen får 400hk, er det greit?
Hva med ikke godkjent senkesett?
Hva med å kombinere ET0, 400hk, senkesett og ett nærlys?

Jeg regner med at ingen her inne sannsynligvis kan svare på det, men det er sikkert noe alle bør ha i bakhodet når man driver med modifikasjoner av bilene sine.
At man en dag kan møte en vegvesenmann som ikke definerer trafikkfarlig likt med seg selv men kanskje mest problematisk at han ikke definerer det likt med det andre har gjort før.
Så man kan risikere at man kan miste lappen med en bil som tidligere har gått gjennom en kontroll fordi det ikke finnes noen konkret definisjon og at dette er opp til den enkelte kontrollør.

Re: Mistet lappen med "trafikkfarlig" bil

Posted: 30 Oct 2014, 11:18
by Pelle
Mye dersom hvis her. Klart du kan miste lappen for mye av det du ramser opp.
Blir alltid individuell vurdering.
...men, som du spurte om: du mister ikke lappen om du mangler et nærlys!

Re: Mistet lappen med "trafikkfarlig" bil

Posted: 30 Oct 2014, 11:45
by MX-Jon
Pelle wrote:Mye dersom hvis her. Klart du kan miste lappen for mye av det du ramser opp.
Blir alltid individuell vurdering.
...men, som du spurte om: du mister ikke lappen om du mangler et nærlys!
Formålet med tråden var ikke å finne ut om jeg mister lappen uten et nærlys (for det er jeg sikker på at jeg ikke gjør), men hvordan trafikkfarlig blir definert og hva som skal til for å miste lappen. Særlig kanskje modifikasjoner som vi synes er bra, men som vegvesenet ikke liker.

Personlig vil jeg heller møte en bil med avkappede fjærer enn en bil på en mørk landevei uten noen lys på venstre side av bilen så jeg lures til å tro at det er en motorsykkel.

Dette er hva loven sier:
Grunnlag for tap av førerett vil bl.a. være kjøring med sterkt slitte dekk, mangelfulle bremser og andre grove tekniske mangler.

Posted: 30 Oct 2014, 16:49
by Rudolf
Jeg er helt enig med deg Jon.

I forhold til andre lovbrudd har du lite konkret å forholde deg til når det gjelder betegnelsen "trafikkfarlige biler".
Hvis du kjører for fort, så er lovverket veldig klart. Da kan du måle en hastighet og bli straffet i forhold til det.

I tilfellene der folk er fratatt førerkortet p.g.a. tilstanden til bilen de kjører i, så er det vel bare presedens man har å forholde seg til.
Uansett, så kan jo en slik sak være høyst aktuell å føre for retten.

Jeg har flere ganger påpekt at regelverket i Norge ikke er spesielt strengt i forhold til i utlandet (les EU).
Der er det meste av ombygging og forandring av motor og drivverk ulovlig (hvis det ikke er godkjent av sertifisert kontrollinstans) og fører til øyeblikkelig avskilting av bilen.

Jeg blir ofte forundret over hvor høy grad av ombygging som det er mulig å kjøre rundt med i Norge.
De fleste av disse bilene ville blitt avskiltet på flekken hvis de f.eks. hadde blitt stoppet av AutoBahn-politiet i Tyskland.
Om førerkortet hadde blitt beslaglagt, se det er en annen sak.

Erik
(lovlydig paragrafrytter)

Re: Mistet lappen med "trafikkfarlig" bil

Posted: 30 Oct 2014, 21:05
by Kjakan
Denne bilen har i tillegg til klipte fjærer den tåpelige moten med sykkeldekk på breie felger. Disse slipper luft under kjøring, og det er ikke uvanlig at rånere med slikt oppsett punkterer langs veien. Mao utsetter de andre for unødvendig risiko. Verken understell eller felger/dekk hadde blitt godkjent hos vegvesen eller ved en ærlig EU-kontroll. Og kjenner jeg Notodden-rånere rett har de justert turbodieselen slik at den ryker grasat.
Man må regne med at slikt vil skje når du drar det såpass langt.