Page 1 of 2
Eksosanlegg - katalysator
Posted: 04 Dec 2014, 22:28
by MiataMike
Litt usikker på hvor jeg skal poste dette, så jeg prøver meg her.
Eksosanlegget mitt begynner å bli ganske rustent, så jeg tenkte å oppgradere det i løpet av vinteren. Har sittet en stund og sjekket hva som tilbys til Mx-5, og søkt etter lydklipp på youtube(i den grad dette er noe hjelp), for å prøve å finne noe som passer meg. Merker jeg er litt usikker på dette rundt katalysator, så da spør jeg bare, da jeg ikke klarte å trekke noen gode konklusjoner utifra søkene mine.
Jeg har tenkt å montere Racing Beat grenrør, også lurer jeg litt på om jeg skal bestille meg Car Make Corn's Ver-II Exhaust. Heller mot dette da det virker "relativt" stille på lavt turtall/tomgang, mens man får et snerr når man gir på. Ønsker meg ikke Volvo-240-med-raka-rør-opplegg. Jeg går utifra at det ikke følger med katalysator med eksosanlegget, så dette er noe jeg må skaffe i tillegg? Bruker jeg bare opp igjen den jeg har nå, eller kjøper jeg ny? Kan jeg droppe katalysator, eller må jeg ha det? Er alt dette bolt-on, eller må jeg sveise?
Have patience with me ang. noob spørsmål, men det er lettere for meg å spørre rett ut det jeg lurer på, enn å trekke konklusjoner her og der, og kanskje misforstå..
Mike
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 04 Dec 2014, 23:36
by Ørnbjørn
Du må skaffe katalysator i tillegg, f.eks. fra Magnaflow, eller kjøpe kat-erstatter / test-pipe. Ser at Ver-II ikkje har lyddemper / resonator på mellomrøret. Vanskelig å sei noko om kor stille det er ut ifrå video, men Racing Beat sitt Pulse-anlegg går opp 6db* (dobling) uten resonatoren og ender på 92db. Eg har hatt 92db eksos på bil tidligere, det er høgt og slitsomt på langtur.
http://949racing.com/racing-beat-midpipe-miata.aspx
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 09:33
by MiataMike
Hei.
Takk for svar. Så test-pipen erstatter katalysatoren? Hva gjør man med Lambdaen da? Og hva skjer når bilen skal på EU-kontroll? Er det helt krise, så kan jeg bytte over eksos før hver EU-kontroll, men hvis det er lettvint å få til en løsning slik at jeg slipper det en gang annenhvert år, så hadde jo det vært fint.
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 10:19
by Fabiz
MiataMike wrote:Hei.
Takk for svar. Så test-pipen erstatter katalysatoren? Hva gjør man med Lambdaen da? Og hva skjer når bilen skal på EU-kontroll? Er det helt krise, så kan jeg bytte over eksos før hver EU-kontroll, men hvis det er lettvint å få til en løsning slik at jeg slipper det en gang annenhvert år, så hadde jo det vært fint.
Lambdasonden sitter jo i eksosmanifolden, ikke i katalysatoren.
Det tar 10 min å bytte fra testpipe til katalysator, så lenge du bruker riktige bolter, skiver og muttre.
Fabian
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 13:40
by MiataMike
Okey.
Så hvis Lambdasonden sitter før kat'en, så spiller det ingen rolle om man kjører med eller uten katalysator? (Annet enn ved evt. EU-kontroll) Hvor mange av dere kjører uten kat?
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 13:47
by vidarlavoll
MiataMike wrote: Hvor mange av dere kjører uten kat?
ka katt?

Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 13:47
by MX-Jon
MiataMike wrote:Okey.
Så hvis Lambdasonden sitter før kat'en, så spiller det ingen rolle om man kjører med eller uten katalysator? (Annet enn ved evt. EU-kontroll) Hvor mange av dere kjører uten kat?
Det spiller ingen rolle for deg eller motoren din på samme måte som det ikke spiller noen rolle om man heller ut spilloljen i toalettet. Men for miljøet og naturen spiller det en rolle

(sier han som har en 1968mod 4,2L motor som spyr ut både det ene og det andre....)
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 14:18
by Trym N1290
jeg kunne gjerne tenkt meg å sitte på stranda i Sande, med en paraplydrink i 35 pluss grader om sommeren
men jeg kjører med kat.
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 14:49
by Ørnbjørn
Køyrer uten og det er nok det som har gitt mest effekt av eksos, testpipe og luftfilter.
Men! Er eBay-vare, har sprukket og må fikses. Kjøper sportskatalysator av skikkelig kvalitet neste gang, ingen grunn til å la være. Heia mindre utslepp og støy!
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 18:37
by MiataMike
Takker for svar.
Så hvis jeg har skjønt dette riktig, så blir det slik:
Racing beat grenrør --> sportskat/test pipe/de-cat --> Car Make Corn*s. Så får jeg bestemme om samvittigheten knager nok til om det blir med eller uten kat. Spørs om det ikke blir en lang julegave under treet i år da.
Mike
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 05 Dec 2014, 20:50
by Trym N1290
morro blir det lell, kult valg av eksos. gleder meg til å høre lyden av Car Make Corn*s eksosen

Posted: 06 Dec 2014, 00:04
by Rudolf
MiataMike wrote:Okey.
Så hvis Lambdasonden sitter før kat'en, så spiller det ingen rolle om man kjører med eller uten katalysator? (Annet enn ved evt. EU-kontroll) Hvor mange av dere kjører uten kat?
Hvorfor skal du absolutt kjøre uten katalysator ?
Erik
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 06 Dec 2014, 13:20
by MiataMike
Det jeg mente med den setningen, var at hvis jeg forsto det riktig, så har ikke Lambdasonden og katalysator direkte innvirkning på hverandre. Eller, at man må ikke ha katalysator selvom det er Lambda der. (Har alltid innbilt meg at de to hører sammen på et vis) Jeg har aldri byttet eksos på biler med kat før, (vant til å skru på gamle biler), og på daily driver så har jeg ikke gjort noe med eksosen siden jeg kjøpte den. Jeg antar at jeg monterer katalysator for å slippe å styre med EU-kontroll.
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 06 Dec 2014, 14:02
by Miatapowers
Ja hvorfor skal man kjøre uten katalysator? Lite å hente på dette foruten masse ekstra arbeid før eu kontrollen..
Re: Eksosanlegg - katalysator
Posted: 07 Dec 2014, 11:10
by Fabiz
MiataMike wrote:Det jeg mente med den setningen, var at hvis jeg forsto det riktig, så har ikke Lambdasonden og katalysator direkte innvirkning på hverandre. Eller, at man må ikke ha katalysator selvom det er Lambda der. (Har alltid innbilt meg at de to hører sammen på et vis) Jeg har aldri byttet eksos på biler med kat før, (vant til å skru på gamle biler), og på daily driver så har jeg ikke gjort noe med eksosen siden jeg kjøpte den. Jeg antar at jeg monterer katalysator for å slippe å styre med EU-kontroll.
På nye biler har man som regel to lambdasonder, en før og en etter katalysator.
Ved fjerning av katalysator da får man ofte motorlampe på grunn av feilverdier i motorstyreenheten.
På MX5 vil man merke at man fjerner katalysatoren, forutsatt at man har en frisk motor ellers.
Du vil få mindre baktrykk, raskere respons, raskere akselerasjon, sunnere eksoslyd, lavere forbruk, mindre behov for kjøling etc.
Det er klart, lite av dette er MERKBART ved kjøring, men ved fysisk måling (effekt, temperatur, forbruk, akselerasjon) så vil du se resultater av å fjerne katalysatoren.
Fabian