Page 1 of 1

Vinterting

Posted: 16 Nov 2004, 18:32
by Slurfi
Så var det snø her oppe i nord igjen, og minusgrader. Fikk et lite problem når jeg skulle ut å kjøre.. begge dørene var frosset fast. Brukte vel 10 minutter på å åpne pasasjerdøren med hjelp av litt Låsspray. Noen som har noen smarte triks for å unngå slikt, eller må man bare passe på å ha med seg låsspray uansett hvor man går?

En annen ting som kunne være kjekt å vite, bare sånn i tilfelle.. mener jeg har lest at det ikke er noe særlig å slepe en mx5, noe om at det ikke er noen punkter fremme på bilen som er egnet til dette. Stemmer det?

Dersom noen har noen lure tips til vinterbruk av mx5 er det bare å komme med dem.

Posted: 16 Nov 2004, 18:41
by motorhead
Du får kjøpt en stift ( selvsagt husker jeg ikke hva det heter ) på bensinstasjonen som du gnir ut på gummilistene ved dørene. Da går de opp hur lett som helst.

Ellers er det bare å tute og kjøre, MX-5 er en fin fin vinterbil :)

Posted: 16 Nov 2004, 19:09
by Pelle
Du tenker sikkert på silikonstift.
De to festepunktene i haikjeften skal visstnok pr definisjon være tjoringspunkter for transport. Alle som har jobbet litt med MX5 vet at det ikke er noe problem bruke dem som slepekroker. Bilen tåler det fint.

Posted: 17 Nov 2004, 10:55
by mojo-91
Pelle wrote:Du tenker sikkert på silikonstift.
De to festepunktene i haikjeften skal visstnok pr definisjon være tjoringspunkter for transport. Alle som har jobbet litt med MX5 vet at det ikke er noe problem bruke dem som slepekroker. Bilen tåler det fint.
Huff,...og jeg som har tatt vekk mine kroker. Får håpe jeg ikke behøver å taues. :?

Posted: 17 Nov 2004, 11:10
by mojo-91
Jeg har alltid syntes at det mangler noe i taket på hardtoppen på mx5en. Det er jo bare svart glassfiber der og kondensen setter seg rimelig kjapt når det er fuktig vær.

Jeg gikk til innkjøp av slik svart stoffmatte som man polstrer hjemmelagde bilhøytalere/basskasser med. Kjøpte det på Thorshov bilrekvisita..
I taket er det et avgrenset rektangulært felt som bukter seg rundt hardtoplåsene. Dette feltet i takt tapet jeg på kryss og tvers med dobbeltsidig teppetape. Deretter klebet jeg på stoffet og brukte en skarp tapetkniv som jeg enkelt og greit førte langs sprekken av dette feltet . Da får du en helt fin og jevn kandt. Resultatet ble helt topp :mrgreen:

Det er mye lunere i kupeen nå, synes jeg :D

Posted: 17 Nov 2004, 11:21
by HansT
mojo-91 wrote:Jeg har alltid syntes at det mangler noe i taket på hardtoppen på mx5en.
Originale hardtop'er har et lag med ca. 1 cm sort myk isolasjon/innertak.

Posted: 17 Nov 2004, 12:16
by arildh
Du kan kjøpe headliner fra nyere hardtop ser det ut til.
Tatt fra http://www.miata.net/garage/hardtop/ :

Q) Can I add a headliner to my pre-'92 Miata hard top?

Yes. The Mazda part number is N0076803100, and it costs about $126. Motorsport (800-633-6331) also sells one, the part number is 80034001 and it costs $45.

Posted: 17 Nov 2004, 12:47
by Steinar
Smør låssylinderene med tynn låsolje før det blir minusgrader. Låsspray er bare en nødløsning etter at låsene er frosset. Smør silikon på gummilistene slik at dørene ikke fryser fast.

Posted: 17 Nov 2004, 13:54
by mojo-91
HansT wrote:
mojo-91 wrote:Jeg har alltid syntes at det mangler noe i taket på hardtoppen på mx5en.
Originale hardtop'er har et lag med ca. 1 cm sort myk isolasjon/innertak.
da ser det ut til at jeg sitter med en uoriginal hardtop, jeg da :(
Ja, ja,..det spiller vel ingen rolle. Den er tett og fin og ble nylakkert i fjor med ny vinduslist og greier. :)

Posted: 17 Nov 2004, 14:23
by m1chael
Da har jeg original hard top :D

Posted: 17 Nov 2004, 14:44
by EspenAndre
mojo-91 wrote: da ser det ut til at jeg sitter med en uoriginal hardtop, jeg da :(
Ja, ja,..det spiller vel ingen rolle. Den er tett og fin og ble nylakkert i fjor med ny vinduslist og greier. :)
Ikke sikkert... kanskje noen har tatt den av... :)

Står det Nippon i bakruten da?

Posted: 17 Nov 2004, 15:09
by arildh
Orginal Hardtop frem til 91 hadde ikke innertrekk i bakruta og heller ikke varmetråder.
Jeg tror ikke det er mange uorginale hardtopper i Norge.
Min er orginal og før 91.
Hvis du har "Nippon Safety Glas" bakrute og like låser/klemmer som på Cabben så er den orginal.

Posted: 17 Nov 2004, 17:04
by mojo-91
arildh wrote:Orginal Hardtop frem til 91 hadde ikke innertrekk i bakruta og heller ikke varmetråder.
Jeg tror ikke det er mange uorginale hardtopper i Norge.
Min er orginal og før 91.
Hvis du har "Nippon Safety Glas" bakrute og like låser/klemmer som på Cabben så er den orginal.
da har jeg original jeg også :mrgreen:

Vinterting

Posted: 19 Nov 2004, 13:46
by webizz
Hadde det samme problemet på min '91 - men fikk montert sentrallås, og etter det er ikke problemet med frosne låser like påtrengende. Kostet meg 1800,- ferdig montert. Anbefales.

Re: Vinterting

Posted: 19 Nov 2004, 15:33
by Vidar
Sentrallåsen min kosta 400 kroner... Ekstra.. Kjøpte bare sentrallåsservoer og alarmen styrer setrallåsen. Skjønner ikke hva dere prater om når dere siser frossne laåsylindre..
webizz wrote:Hadde det samme problemet på min '91 - men fikk montert sentrallås, og etter det er ikke problemet med frosne låser like påtrengende. Kostet meg 1800,- ferdig montert. Anbefales.