Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by helly »

Noen som kan tipse meg om noen som tar på seg tuning av min NA? MegaSquirt, LC1, M45 og større dyser (ikke kjøpt enda).

Har ikke montert annet enn MS enda, og har fått "tunet" den helt ok. Ingen rykking eller andre problemer. Men hadde vært fint å fått fin-tunet den på en rulle i løpet av året :-)
1990 1.6
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by vidarlavoll »

helly wrote:Noen som kan tipse meg om noen som tar på seg tuning av min NA? MegaSquirt, LC1, M45 og større dyser (ikke kjøpt enda).

Har ikke montert annet enn MS enda, og har fått "tunet" den helt ok. Ingen rykking eller andre problemer. Men hadde vært fint å fått fin-tunet den på en rulle i løpet av året :-)
Ser du holder til i Ålesund, er nok litt langt unna, men god MS kompetanse i Drammen, bl.a. noen karer her inne :)


Vidar
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by helly »

Kompetanse og rulle? :-) Jeg kjører gjerne en tur i sommer ;)
1990 1.6
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by vidarlavoll »

helly wrote:Kompetanse og rulle? :-) Jeg kjører gjerne en tur i sommer ;)
Kompetanse absolutt, men ikke rulle pdd. Hør med Banzaibaggen om han vet mer om rulle kommer før sommeren.

Vidar
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Banzaibaggen »

Rulle er bestilt men lang produksjons tid betyr at vi ikke har noe dato for når den kommer. En gang mellom mai og juli håper vi på.
Det er ikke jeg som har bestilt men en veldig god kamerat så sammen har vi 10-15 års erfaring med MS på diverse biler og konfigerasjoner.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Stalfa »

*like* :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by helly »

Sliter med at når jeg tuner bilen med VE analyzer, alt er bra, men neste gang jeg er ute å kjører er den alt for lean eller rich.
Som regel rich. Sitter å leset om MAT / CLT correction. Jeg har jo IAT-sensoren rett over eksosmanifolden. Tror jeg venter endringene til jeg har montert kompressoren og større dyser ( i løpet av påsken). Da blir IAT-sensoren flyttet til rett før innsugsmanifolden. Håper det løser en del av de rare feilene.

Irriterende å føle at bilen går bra og AFR-verdiene er innafor. Så neste gang jeg skal ut å kjøre (f.eks en kjapp tur på butikken) må jeg hente maskinen pga helt feile verdier.
1990 1.6
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Teejay187 »

Dette skyldes nok heat soaking. Jeg sliter litt med det samme de første 10-15 minuttene jeg kjører. Tror det vil bli mye bedre når du får flyttet sensoren.
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Trym N1290 »

mm, men. bare tenker høyt.

Det sensoren leser er jo ikke feil, så tenker dere at den blir fysisk påvirket av varmen fra eksos eller at faktisk lufta blir varm
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Teejay187 »

I mitt tilfelle sitter sensoren i en silikonslange som blir varmet opp av innsuget. Så, ja jeg tenker at sensoren i seg selv blir varmet opp og at flaten den er montert på også er varm.
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by helly »

Tunet litt med autotune i går. Hadde meg en lang tur. Startet opp i dag og kjørte i 2 x 30 min med et par timer pause i mellom. Ingen problemer.
Tok meg en ny tur nå i kveld, ca 4 timer etter forrige. AFR var grei. Kjørte kanskje i 5 min før den ble alt for lean. Tipper WUE var ferdig og at den nå plutselig får for lite bensin. Kjørte til siden og gjorde endringer manuelt i VE-tabellen. Innsugstempen var nå bare 15 grader. Med litt frisk kjøring ligger den på 22 - 30. Gjerne mer om jeg står på tomgang etter å ha kjørt en stund.

Litt usikker på hva som fjerner bensinen. Samme VE-tabell fungerte utmerket i går og før i dag. Må være noe med temperaturene. Kjølevannet lå på ca 85 grader (vanlig). Hmm.. Må vel bare lese mer. Men kjekt om noen som har mer peiling enn meg kan gi meg noen tips.
1990 1.6
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Lloyd »

Hvilke dyser bruker du?

Leste at oppistov har litt forskjellig erfaring med værsyke dyser.

Eg har ofte samme problemet selv og.
Noe som tilsynelatende funker bra en dag, funker ikkje like godt neste morgen for eks.
Tuner inn en skikkeligt driftsvarm bil, funker ikkje for korte turer til og fra jobb.

Men skal ikkje banne på at ellers alle målinger er innenfor. Kjører ikkje med pc hele tiden, så AF og Vakum er eneste lett tilgjengelige data.

Tror mer det er noe eg bommer på. Eller bare seig tomgangsmotor. Hehe.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Sunnmøring »

Det kan vere den lille svulsten på innsugsmanifolden, den varierar luftinntak mekanisk avhengig av vanntemp. Du har absolutt null kontroll over den, om du gjær litt søk her og der finn du ut meir i detalj. Eg satte den ut av spel ved å legge ei tett pakning mellom den og innsugsmanifolden.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Teejay187 »

Er det tomgangsregulator du tenker på? Den er vel elektrisk og styrt av MS.
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Tuning av NA med MS, LC1 og M45 kit

Post by Lloyd »

Han tenker den mellom dysene for sylinder 2 og 3. Mekansik termostat styrt tilluft spjeld.

Edit:
Montert på innsugsmanifolden så klart.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Post Reply