Diskusjoner rundt styreinformasjon

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

perhenn
500 RPM
500 RPM
Posts: 85
Joined: 30 Jul 2013, 10:40
Medlemsnummer: 1078
Location: Lillehammer
Status: Offline

REGNSKAP OG ÅRSMØTEREFERAT

Post by perhenn »

I fjor etterlyste jeg regnskap og årsmøtereferat, men jeg har ennå ikke sett dette noe sted.
Det samme fra årsmøte i år.
Vi som er medlemmer av klubben har jo en helt klar rett til å få dette tilgjengelig, og det er styrets plikt
å sende dette ut til alle betalende medlemmer.
Hvor finner jeg dette???
Perhenn
MX5 NB 2003 Cerrion Silver metallic
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by 2re »

Du har hel rett. At det ikke foreligger fra ifjor skyldes en rekke uheldige omstendigheter. Papirene ble sendt rundt for signering, men ble aldri returnert selv etter utallige oppfordringer. I mellomtiden forsvant det digitale originaldokumentet, og det har ikke latt seg gjenfinne som en følge av maskinkræsj og jobbytte. Styret har beklaget dette på årsmøtet.
Dokumenter fra årets årsmøte kommer etterhvert.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
perhenn
500 RPM
500 RPM
Posts: 85
Joined: 30 Jul 2013, 10:40
Medlemsnummer: 1078
Location: Lillehammer
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by perhenn »

Hei,
takk for svar, kjøper den.

perhenn
MX5 NB 2003 Cerrion Silver metallic
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)
perhenn
500 RPM
500 RPM
Posts: 85
Joined: 30 Jul 2013, 10:40
Medlemsnummer: 1078
Location: Lillehammer
Status: Offline

Re: DIGITALT MEDLEMSKORTSYSTEM

Post by perhenn »

Er ikke dette på stell enda?
Over en måned siden jeg betalte.

PerH
MX5 NB 2003 Cerrion Silver metallic
BMW X1 Xdrive 2011
Honda ANF 125 (på hytta)
ignent
0 RPM
0 RPM
Posts: 49
Joined: 19 May 2017, 09:18
Medlemsnummer: 1507
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: DIGITALT MEDLEMSKORTSYSTEM

Post by ignent »

perhenn wrote:Er ikke dette på stell enda?
Over en måned siden jeg betalte.

PerH
Snart 2 mnd for min del, jeg har ikke engang fått medlemsnummer.
2017 Machine Grey ND RF(!)
User avatar
losten
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 19 Oct 2016, 22:06
Medlemsnummer: 1440
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by losten »

Har vært medlem siden November og har heller ikke fått medlemsnummer.
Men har jo medlems tilgang til forumet og der er bra.

Men om får lov å være litt kritisk så er det lit stusselig velkomst for nye medlemmer.
Hørte ikke noe fra noen før jeg etter et en måtte etterlyse tilgang til medlemsdelen av forum.
Ble da ønsket velkommen av leder hvorpå tilgang ble fikset.

Synes kanskje en velkomst brev/mail e.l. burde vært et minimum ved innmelding.

Nok om det, det er jo trivelig her da og som fersk MX 5 eier er det jo en utrolig morsom bil :wink:
2006 NC Brilliant Black
2014 CX 5 Soul Red
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by 2re »

Du har et poeng. Skal se på det :)

For øvrig, hvis man ikke har fått medlemskapet på stell i overgangsperioden så send mail til kasserer@mx5-miata.no
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by Alex M »

Hei,

Jeg var ikke på sommerturen og lurer på når årsmøte papirer legges ut?

Regnskap, budsjett og årsberetning.
Referat fra selve årsmøtet.

Ble sommerturen neste år (den store med utenlandsk deltagelse) diskutert?
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by 2re »

Hele årsmøtet ble besluttet flyttet til høsten da det var mye som ikke var på plass.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by Atenza »

Med alle slags forbehold siden jeg ikke var med på Sommerturen, men det gjelder jo faktisk flertallet av medlemmene også: Hvorfor ble årsmøtet utsatt? Hva var ikke på plass? Og hvordan er årsmøtet tenkt gjennomført uten medlemmene til stede?

Må si det forbauser meg at styret ikke klarer å få på plass det som kreves for å gjennomføre et årsmøte. Det skal vel foreligge innkalling og saksliste, årsberetning, regnskap, budsjett og innstilling fra en valgkomité. Slemt sagt har styret hatt siden forrige årsmøte på Frøya å forberede dette. Ja, det er verv basert på frivillighet, og jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er å få folk til å ta seg slike verv, men jeg synes det vitner om liten respekt for vervet og medlemmene som har valgt en å nedprioritere oppgaven så til de grader. Det er flere år siden forholdene var ryddige i klubben, årsberetninger og regnskap mangler i årevis og innmelding- og kontingent-trøbbelet varer og rekker. Flere betaler dobbel kontingent og fortjener å vite hva de 600 kr i året går til, og ikke minst – hva de får igjen for pengene. Det ble vel brukt 80-90.000 kr på klubb-effekter et år her, men jeg må innrømme at det nærmeste jeg kom de effektene var at jeg så en haug stygge t-skjorter i str XXXXXXL på Frøya. Nei, takk. Det ble kjøpt inn magnet-skilt med klubb-logo, men de har iallfall ikke Midt-Norge-avdelinga fått låne (av frykt for misbruk?!). Vi har vel også oppfattet at det i praksis er umulig å få bevilget klubbstøtte til f.eks. lokale turer.

Norsk MX-5/Miata Klubb framstår til tider som Østlandets cab-kamerater. Jeg er lidenskapelig opptatt av Mazda og MX-5, men føler mindre og mindre tilhørighet i klubben. Hvordan kan Norsk MX-5/Miata Klubb bidra til entusiasme omkring bilen og klubben ute i regionene når vi med annen dialekt ikke inkluderes?

Hadde jeg ikke allerede betalt kontingenten ville jeg nok ventet på regnskapet og en ny leder med å fornye medlemskapet.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by 2re »

Du verden, så hyggelig da.

Styret og medlemmene var enige om at det var en bedre løsning å utsette årsmøtet til høsten. Min årsberetning var vel omtrent det eneste som var på plass. Pga en rekke misforståelser var ikke saksliste, regnskap, budsjett og revisorvurdering på plass. Dette er mitt ansvar som leder og jeg beklaget det. Mye av forklaringen er at jeg brukte min tid på sommerturen, men det hadde vært mulig å sjekke selv om jeg var stressa. Jeg ser at jeg ikke er proff nok på dette.

Årsmøtet skal selvfølgelig avholdes med flest mulig medlemmer tilstede. Og det kan til og med hende at det er flere som får mulighet enn de relativt få som er med på sommerturen. For de som bor for langt unna skal vi forsøke å få til et felles samtaler el.l. Dette kommer vi tilbake til.

Nå har ikke jeg vært med i alle år, men de senere årene har da det meste vært på stell. Brønnøysundregisteret krever dette. Ett årsmøtereferat forsvant på signeringsrunde og måtte rekonstrueres.

De fleste klarer å betale medlemskapet sitt helt fint. At noen har problemer kan det være ulike forklaringer til, som at man oppgir feil info mm. Det er uansett ingen grunn til å betale medlemskap to ganger. Ta kontakt og vi finner feilen.

Det ble kjøpt inn T-skjorter, capser, medlemsmerker og magnetskilt. De fleste T-skjortene er gitt medlemmer på sommerturen eller solgt under kostpris. Det er jo bare å beklage at du ikke likte dem. Capsene er nesten sluttsolgt. Magnetmerkene skal vi bruke i mange år. Disse ble det forøvrig bestemt på årsmøtet på Frøya at lokallagene skulle få bruke hvis noen tok ansvar for dem og sørget for at de blir med på sommertur. Ble det for mye svinn må vi kjøpe nye. Det er bare å hente. Klubbstøtte kan hver region få. Det er bare å søke. Støtte til lokale turer er midt i blinken.

At noen ikke inkluderes? Pga dialekt? Burde jeg ta permisjon og kjøre Norge rundt? Ta heller kontakt med ditt lokallag eller med oss. Hvis det er 260 biler i Østlandsområdet og 40 fordelt i resten av landet så kan det hende at det skjer mer på Østlandet. Samme hvor det er avhenger alt av at folk ønsker å delta og bidra der de er.

Håper at dette ga deg noe.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by Stalfa »

Dette fikser vi. :)
2re wrote: Nå har ikke jeg vært med i alle år, men de senere årene har da det meste vært på stell. Brønnøysundregisteret krever dette. Ett årsmøtereferat forsvant på signeringsrunde og måtte rekonstrueres.
Jeg foreslår at neste gang sender man rundt en PDF som signeres digitalt.


\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by 2re »

Eller skriver referatet der og da og får det underskrevet samme kveld.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by Alex M »

Nå er det vel bare å bestemme tid og sted for årsmøtet.

Så har dere hele sommeren på å få orden i papirene.
2012 NC 1,8 Sport Edition
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diskusjoner rundt styreinformasjon

Post by Alex M »

Som klubbens valgte revisor i 2016 og gjenvalgt i 2017 tillater jeg meg følgende kommentarer:

Ved årsmøtet i 2016 på Frøya kunne jeg ikke avgi en skriftlig revisjonsberetning ettersom jeg ikke hadde mottatt tilstrekkelig dokumentasjon på forhånd. Jeg hadde mottatt kopier av bankutskrifter og kunne i møtet bekrefte at disse var i overenstemmelse med det fremlagte regnskap. Jeg påpekte dog en rekke forhold særskilt knyttet til betydelige innkjøp av materiell som det ikke fantes fortegnelser over.

Årsmøtet er klubbens øverste organ og fastsetter et årlig budsjett som er styrets retningslinjer for det kommende år, slik at dette kan avstemmes mot regnskap på neste årsmøte.

For 2017 har jeg ikke mottatt tilfredsstillende dokumentasjon, jeg har ikke mottatt en eneste henvendelse fra kasserer valgt på årsmøtet på Frøya i fjor.

Årsmøtene i klubben avholdes etter sedvane på sommerturene, sittende styre har på kort varsel valgt å avlyse dette uten å sette en ny dato. Dette grunngis i manglende tid og oversikt.

Jeg er klar over at vervene i styret i klubben baserer seg på frivillighet, men det det må også være slik at hvis en ikke evner eller orker, å fylle vervene, bør man ikke stille til valg.

På den bakgrunn er min sterke anbefaling til valgkomitéen å søke etter nye kandidater til styret i Norsk MX-5/Miata klubb og fremsette forslag slik at et nytt kompetent styre kan velges i det kommende årsmøte.
2012 NC 1,8 Sport Edition
Post Reply