Kompressor vs. turbo?!?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
babombah
Status: Offline

Kompressor vs. turbo?!?

Post by babombah »

Har en '98-mod. MK2 1,8l som jeg vurderer å bruke litt kronasje for å få litt mer puff på. Billigste løsning i første omgang vil vel da være å kjøpe effektanlegg og filter , før jeg da evt. legger penger i noe større som turbo og kompressor. Men hva bør en i såfall velge - og hva koster moroa (evt. ferdig montert?). Bør en tenke på evt. eff. anlegg som passer mot evt. turbo/kompressor? Hvor mye effektøkning tåler evt. motor/girkasse/clutch før det går fyken? Er rimelig blank på montering og slike ting selv, så alle tips også vedr. monteringshjelp mottas med takk.

B 8)
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Billigste hk får du med turbo. "Bivirkninger" er høye temperaturer under panseret, noe senere respons på ladetrykket, og ofte et mer "rotete" motorrom. Kompressor koster mer for samme antall hk, men Jackson Racing ser tilnærmet fabrikkmontert ut, gir bra effekt og godt dreiemoment, og ingen "bivirkninger". Grenrør og et grommere eksosanlegg er fornuftig i forbindelse med kompressor. Ved turbo må man jo bruke egen manifold som følger med turboen, og deretter et mest mulig gromt anlegg fra manifold og ut. Crazy tuning i Norge selger Greddy turbo, mye effekt for en billig penge (men det blir veeldig varmt under der!). Flyin Miata, USA selger de heftigste turbo løsningene. Når det gjelder kompressor, er BRPerformance i USA spesialistene (Jackson Racing kompressorsats.) De har også utviklet flere nye alternativ, bl.annet en større kompressor (M62) og en "cold side" kompressor. Ca 200 hk er realistisk for 1,8l, og både motor, gear etc. tåler dette. Moss både i England og USA selger også Jackson Racing, og har rettighetene til produktet. Alle nevnte firmaer er seriøse og trygge å handle fra. Få gjerne hjelp fra en "proff" til montering uansett hva du velger, dette bør gjøres ryddig og profesjonelt! MER HK I MX5 GIR VELDIG MYE MORO!!! Lykke til
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Billigste hk får du med turbo. "Bivirkninger" er høye temperaturer under panseret, noe senere respons på ladetrykket, og ofte et mer "rotete" motorrom. Kompressor koster mer for samme antall hk, men Jackson Racing ser tilnærmet fabrikkmontert ut, gir bra effekt og godt dreiemoment, og ingen "bivirkninger". Grenrør og et grommere eksosanlegg er fornuftig i forbindelse med kompressor. Ved turbo må man jo bruke egen manifold som følger med turboen, og deretter et mest mulig gromt anlegg fra manifold og ut. Crazy tuning i Norge selger Greddy turbo, mye effekt for en billig penge (men det blir veeldig varmt under der!). Flyin Miata, USA selger de heftigste turbo løsningene. Når det gjelder kompressor, er BRPerformance i USA spesialistene (Jackson Racing kompressorsats.) De har også utviklet flere nye alternativ, bl.annet en større kompressor (M62) og en "cold side" kompressor. Ca 200 hk er realistisk for 1,8l, og både motor, gear etc. tåler dette. Moss både i England og USA selger også Jackson Racing, og har rettighetene til produktet. Alle nevnte firmaer er seriøse og trygge å handle fra. Få gjerne hjelp fra en "proff" til montering uansett hva du velger, dette bør gjøres ryddig og profesjonelt! MER HK I MX5 GIR VELDIG MYE MORO!!! Lykke til http://www.brperformance.net/
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8)
En liten opplysning: ser du etter 1998 modellen på nettsider i USA, finner du den sannsynligvis ikke, da den ikke eksisterer i USA. Du må derfor se på utstyr og deler til 99 modell.
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Det er sant det du sier der, Sebring. Det blir JÆ**LIG varmt under panseret med turbo! Det er nok penere og mer trygt med en kompressor enn en turbo. Med kompressor får man mye dreiemoment fra lavt turtall, men med turbo eksploderer det etter ca 3500 omdr/min (EN SKIKKELIG GOD FØLELSE!) :D :lol: . Tror nok at en kompressormatet mx5 kjører fra en turbo mx5 på lave turtall, men på høyt turtall tror jeg en turbo mx5 slår kompressor mx5. Men uansett er det sinnsykt morro med en trimmet mx5! Det blir en helt annen bil med overladning av motoren enn med standard motor.
Kan anbefales på det sterkeste!
Girkasse og diffen tåler fint +200 hk, men clutchen ville jeg ha bytta med en gang, enten man monterer turbo eller kompressor.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er det ikke en fordel å få ned komprimeringen på motoren ?
TurboMx5 wrote:Det er sant det du sier der, Sebring. Det blir JÆ**LIG varmt under panseret med turbo! Det er nok penere og mer trygt med en kompressor enn en turbo. Med kompressor får man mye dreiemoment fra lavt turtall, men med turbo eksploderer det etter ca 3500 omdr/min (EN SKIKKELIG GOD FØLELSE!) :D :lol: . Tror nok at en kompressormatet mx5 kjører fra en turbo mx5 på lave turtall, men på høyt turtall tror jeg en turbo mx5 slår kompressor mx5. Men uansett er det sinnsykt morro med en trimmet mx5! Det blir en helt annen bil med overladning av motoren enn med standard motor.
Kan anbefales på det sterkeste!
Girkasse og diffen tåler fint +200 hk, men clutchen ville jeg ha bytta med en gang, enten man monterer turbo eller kompressor.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
babombah
Status: Offline

Post by babombah »

Takker så meget for informative svar. Får se over nyåret hva jeg evt. bestemmer meg for å gå videre med, men ligger vel an for at det holdes en liten knapp på kompressor for øyeblikket. Litt mer "sivilisert skyv" over det hele..:-))

Er det evt. noen som også har tips om noen som tar seg av montering rundt omkring Midt-Norge? Er rimelig ustødig på mekking selv :cry:

B@
trondhb
0 RPM
0 RPM
Posts: 49
Joined: 28 Nov 2003, 01:00
Status: Offline

Post by trondhb »

Jeg var innom Bjørnstad Bil i Fannrem for et par uker siden og kikket på en '99 MX-5. De skulle ihvertfall montere turbo på denne ganske snart, så de kan kanskje hjelpe. Kjør sørover fra Trondheim, kjør rett fram i Klett-krysset, følg skilting til Orkanger og kjør videre noen kilometer derfra.


Med vennlig hilsen

Trond Håvard Bjørgum
www.sportsbilen.com
trondhb
0 RPM
0 RPM
Posts: 49
Joined: 28 Nov 2003, 01:00
Status: Offline

Post by trondhb »

babombah
Status: Offline

Post by babombah »

Hmmm...ja ikke dumt...kanskje jeg tar turen innom når julebonusen kommer på konto... Hadde vært fint å begynt våren med "ny" bil:-)

I mellomtiden får jeg nøye meg med originalen som også går mer enn godt nok. Hadde en liten episode med en trimma Volvo V70 D-5 forrige dagen, som nok etter møte med min lille sorte vurderer å gå bort fra stor familiebil til kjapp japseræser... :lol:

B@
babombah
Status: Offline

Post by babombah »

Var fredags ettermiddag i prat med Roger hos Simtech Racing i Trondheim ifb. med oppgraderingsløsninger på lille sorte. Tar turen innom verkstedet der i løpet av neste uke for å se hva han kan tilby. Informerte per telefon at han hadde flere muligheter (avhengig av pris selvfølgelig) som bl.a. kompressor, turbo og lystgass. Nærmere info kommer hvordan dette går.

B@
Post Reply