1,6 NB Trimming

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Asura
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2014, 08:26
Medlemsnummer: 1276
Status: Offline

1,6 NB Trimming

Post by Asura »

På en 1,6 NB, skal jeg kjøpe trimme deler til 1,6 NA eller 1,8 NB? Har kikket rundt men finner ikke ut om hva jeg skal kikke etter.
Er eksossystemet på 1,6 NB det samme som 1,8 NB? forskjellen ligger da sannsynlig mellom motoren og eksosrøret.
Hadde det vært bedre å bytte til 1,8, eller blir dette mye ekstra arbeid?
Håper å ende på rundt 170 hp, hva burde jeg isåfall begynne med? og hvor langt kommer jeg uten turbo?
2003 MX-5 1,6
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Sunnmøring »

Du burde søke litt på nett. Om du skal ha sugetrimm so må du nok satse på 1.8. Skal ikkje seie noko sikkert, men eg vil tru du treng meir enn eksosanlegg og bedre innsug om du skal nå 170hk.

Går du for turbo eller kompressor er 170hk mulig på ein 1.6 motor, uten at eg skal seie noko sikkert. :P
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Asura
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2014, 08:26
Medlemsnummer: 1276
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Asura »

Tusen takk for svar!
Har kikket på nettet ja, men hadde vært greit å høre med noen som hadde gjort noe fra før av.
Er det noen tuv godkjente Turbo-set til 1,6?(tror det står en del om dette temaet på forumet forresten) hadde greit å hatt den lovlig.
Har skjønt at man ikke får 170hk uten kompressor eller turbo på 1,6, ville egentlig vite hvor langt man kan komme uten.
2003 MX-5 1,6
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by DrHolm »

Ikke noen Kit, generelt til noen med tüv. Hverfall ikke å få godkjent uten papir fra Mazda, som man ikke får.

170hk uten tvangsmating/FI, er mulig om man tøyer strikken. Men da må 'alt' byttes av innmat i motor, og med justerbar hjerne/ecu. Men det er jo heller ikke lov, i den forstand.

Det er lettere å få den effekten med en 1.8 uten FI, men fortsatt mye jobb siden BP-motoren ikke liker seg over 7500rpm. Og det må du nesten over, hvertfall for å nå ~170hk på bakhjula (whp)
Dette er igjen ikke noe original hjerne klarer hvis man endrer stempel-størrelse, kompresjon, kamaksel-profiler, blandingsforhold på luft og bensin og tenning.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Stalfa »

Billigste trimmen er å sette inn en NB 1.8 motor. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Miatapowers »

Å trimme en 1.6 nb er ikke lett, eg gikk hele veien med grenrør og effektanlegg og styrte på med å lage til så man får justert tenningen, luftfiltre og alt,tok vekk catta og,, og fikk vel kanskje en max 10 rompehester, og 2.5 ekte hester :)
Så kjør på med turbo om du skal ha 170hk
Ligger manifoil og det meste til deg på finn.no
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Asura
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2014, 08:26
Medlemsnummer: 1276
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Asura »

Takk igjen for svar.
Ser at 170hp uten tvangsmating på en 1,6 blir vanskelig, Trenger vel strengt tatt ikke ha så mye.
Så alternativene mine er enten å bytte motor eller senke effekten jeg ønsker?

Har sett litt på hva som kan gjøres N/A, Ny ECU, eksossystem, ser man kan skaffe individuelle spjelhus som ska hjelpe, og å ordne litt på stemplene. Er sikkert mer men det er det jeg husker akkurat nå.

Har sett på å bytte til 1,8 eller eventuelt 200sx motor(klar over at dette er litt blasfemisk, største problemet jeg har med dette er at jeg mister den gode giringa som mx-5 har), vet ikke om motorbytte eller trimming blir det letteste til slutt, men skulle jeg hatt noen seriøse hester må jeg nok bytte ja.
Vel, Jeg regna ikke med at dette skulle bli lett eller billig men må bare starte et sted.
Last edited by Asura on 31 May 2015, 16:33, edited 1 time in total.
2003 MX-5 1,6
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Trouble »

Sjekk ut monstermiata, kanskje noe for deg? :)

Asura
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2014, 08:26
Medlemsnummer: 1276
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Asura »

Joa, har sett monstermiata. må innrømme at det hadde vært ganske gromt med en v8 :D .

Problemet jeg ser med det er at det i seg selv blir et veldig stort projekt selv om jeg kunne skaffet alle delene fra monstermiata i usa(hadde vært frista å putte in en rx-7 eller rx-8 wankel om jeg først skulle begynnt på noe sånt), jeg har ikke så mye erfaring med dette fra før av så hvis jeg undervurderer jobben ved trimming får dere unnskylde meg.
Nå skal jeg ikke si noe stygt om amcars men jeg hadde likt å holdt det japansk(av prinsipp :) ).

Men hvis jeg skulle dratt amerikanske motorer inn så hadde v6 fra en corvette eller v8 som i monstermiata blitt et kult projekt. selv om lommeboka og naboene ikke hadde vært enig :) ,(ikke at wankel er noe særlig bedre)
2003 MX-5 1,6
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Stalfa »

V8'er fra Lexus.
Japansk og bedre kvalitet enn yankee stål. :)
Gjort mange ganger, spesielt i Autralia...
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Asura
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2014, 08:26
Medlemsnummer: 1276
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Asura »

"yankee stål" hehe :)
Det hadde jeg ikke tenkt på, men det høres ganske fristende ut for å være ærlig, får skjekke det ut.
Selv om det blir sikkert like mye arbeid, så blir det det uansett ved bytte av motor.
2003 MX-5 1,6
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by GTX-Lars »

Å bytte til 1.8 er enkelt og billig ifht å trimme den du har. Skal du sette inn ein motor frå eit anna merke så er det snakk om eit heilt anna budsjett både mtp pengar og tid...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Asura
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2014, 08:26
Medlemsnummer: 1276
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Asura »

Er klar over at å bytte mellom merker er en dorlig ide med mindre man tid, penger og peiling på hva man driver med, så jeg har mer eller mindre utelukket det for nå(var mer ønsketenkning enn noe annet)

Har tenkt på å bytte til 1.8, men har ikke funnet så mye om bytte fra 1.6 nb til 1.8 nb så er litt usikker på det. men ettersom jeg forstår bruker den mye av de samme delene så jeg trenger mer eller mindre selve motoren med manifold osv, + ny ecu (da kunne jeg ha invistert i en MS) og noen som kunne hjulpet meg å sette det sammen.
Så ja, på lang sikt hadde bytte til 1.8 sannsynelig vært det beste alternativet.
2003 MX-5 1,6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Miatapowers »

Om motoren din er i bra stand, så er jo det beste å slå til på annonsa på finn.no turbokit til akkurat din bil :) flyin miata sitt turbosystem og burde gi deg greie 200 whp uten det største problemet.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Asura
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2014, 08:26
Medlemsnummer: 1276
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Asura »

Har faktisk sett den annonsa, eneste spørsmålet er om den er lovlig.
Ettersom jeg bruker bilen hver dag hadde det vært greit om alt var på stell.
Når det gjelder motoren så går den som en klokke på 130k.
Men takk for tipset! hadde helt glemt den :)
2003 MX-5 1,6
Post Reply