Sunnmørsk NA

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Sunnmøring »

helly wrote:Bra futt i den da? Lyst å selge? :-)
Det blir vel mer skruing etter arbeid osv nå som du får deg carport og egen eiendom ;)

Skal du bytte frontrute selv?
God futt ja! Men den er (som egentlig alle forsterkarar) avhengig av litt justering for å få god lyd. Den har for eksempel ingen "bass boost" fungsjon, så den er best med en cd spelar som kan justere forskjellige nivå på lave frekvensar (ikkje som min).

Med det sagt kjem ein langt med "loudness", "bass boost" og vanlig equaliser - men der er alltid kompromiss, for eksempel i mitt tilfelle, som er at 160hz er alt for sterk når 30hz er på perfekt nivå.


Apropos frontrute hadde eg tenkt å gjere dette sjølv, men no midt oppi hus og alt så får eg ikkje tid - så eg skal kun demontere sjølv. For å være ekstra gnien skal eg bruke opp igjen lista rundt vinduet, og dekselet under viskarane. (Ca 1000kr spart).
Når det er gjort skal eg køyre til verkstaden uten frontrute 8) så skal han hjelpe meg å lime inn den nye.

Eg gler meg litt til å prøve å kjøre uten frontrute en liten tur (feil av meg?? :p)
Eg gler meg mest til å ikkje kjøre av vegen når sola står lavt på himmelen :D
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by helly »

Du får ha på det briller når du kjører i det minste ;) Ikke kjekt å få en humle i trynet heller, så kan anbefale hjelm :p

Tror bare jeg må finne en lur plassering av min forsterker. Får finne frem stikksag og snekker skills;)

Hva koster frontrute + montering da? Har akkurat samme problemet som deg, ser ikke en dritt når sola er lav. Det er så mange små riper på ruta at den blir helt grå.
1990 1.6
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Sunnmøring »

Ruta kosta 2600 kr + frakt, så det er Ikkje så veldig dyrt :)
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Sunnmøring »

Eg har tidligare funne ut at der skal vere 2 drenerings hol ved sidan av kvart jekk-punkt på kanalene. Eg fekk litt panikk når eg fann ut av dette, for på min sin hadde eg aldri sett dei. Då eg sjekka var samtlige tette... :o

Dei hola som er nermast bakhjula eksisterar ikkje lenger, sidan dette var meir eller mindre opprusta, og vart rekonstruert. Heldivis er dei eit hull igjen framom kvart av dei bakre jekk-punkta.

No er samtlige spikra oppat med ei liten dor, med unntak av deI to nermast bakhjula. Ca 6-7mm i diameter.


Før:

Image


Etter:

Image

Eg lika ikkje heilt desse rustfargane, er det nokon her som har nokon gode idear om korleis eg kan forebygge dette på ein bra måte? Tenker då på behandling innvendig i kanalen :)
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by MX-Jon »

En form for oljebehandling bremser rustutviklingen veldig. Rust behøver oksygen for å utvikle seg videre og oljen hindrer oksygenet å få tilgang. Og oljen trekker inn i alle sprekker og områder som allerede har begynt å ruste.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Stalfa »

Du har vel en inspeksjonsplugg i fremkant av hjulhusene bak.
Ser ut som en gummiplugg på størrelse med en gammeldags fem-kroning.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:Du har vel en inspeksjonsplugg i fremkant av hjulhusene bak.
Ser ut som en gummiplugg på størrelse med en gammeldags fem-kroning.
Det er det bare på biler som har hatt understellsbehandling i etterkant.

For øvrig var dette flotte bilder av et typisk scenario.
Jeg ville bare ha brukt hullene til å sprøyte inn rustbeskyttelse/understellsbehandling.
Det som er inni kanalene får du dessverre ikke gjort noe med.
Kryss fingre og tær.....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Elanzer »

neida rudolf, det hullet som stalfa snakker om har alle NAer som eg har vært borti (begyner å bli en del nå) de uorginale hullene pleier som regel å være ca 1cm i diameter.
Men det orginale er ofte dekt med et godt lag med body og tektyl vanskeligt å se :)
Image
her ser dere proppen som det er snakk om

Image
problemet er at det huller ikke går inn i selve kanalen men inn i det "lille" hullet som er merket på bildet her og ikke inn til det ytterste kannalhullet...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Rudolf »

For å si det på en litt annen måte;
Mange biler som har vært til understellsbehandling har fått boret opp et hull, som når helt inn i kanalen som skal beskyttes.
Det hullet har blitt dekket til med en gummipropp etterpå.

Men alle biler har altså ikke det :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Sunnmøring »

Image

Det kan sjå ut som om hullet som elanzer snakkar om er her. Bildet er frå då eg fekk fiksa rusta (*sukk*).

Fins der noko spesialverktøy for å sprute inn olje eller liknande? Ei slags slange med ei dyse som kan stikkast inn?

Med det sagt har eg ingen problem med å borre hull i kanalane for å få tilgang - gjerne for å prøve å få ut rusk og anna drit, men først og fremst for å behandle det på eit vis. Bilen kjem aldri til å vere "mint condition" uansett, det viktigaste er at den går gjønom eu år på år, og at den ikkje er søndtrusta om 5 år. Eg bor tross alt i saltparadiset Ålesund...

Image

Det første, og og mest drastiske eg kjem på vil vere å borre hull i innsteget i døra - så slenger eg over nokon innstegslister for å pynte på det heile.
http://www.mx5parts.co.uk/sill-plates-s ... -1666.html

Eg ser for meg avlange hull, typ 6*12cm, eit så langt framme så mulig, og eit lenger bake.
Om nokon har veldig gode argument for at eg ikkje skal gjere dette så vil eg gjerne høre desse, for eg har egentlig ikkje så lyst å borre i karosseriet :(
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by MX-Jon »

Jeg har brukt dette her og er relativt godt fornøyd: (har også en dyrere sprøyte og dyrere lurium men synes det fra Biltema gjør en grei jobb)
Beskyttelsesguffe, bruk 1L boksen med gjenger:http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustb ... tId=362416
og denne pistolen: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkl ... 000019522/
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by helly »

Det finnes dyser med ledning som sprøyte 360 grader. Da hadde du fått smurt godt nedi der uten å lage noen større hull.

Edit: Kanskje noe sånt? http://www.eastwood.com/internal-frame- ... ozzle.html
1990 1.6
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by MX-Jon »

Den pistolen jeg linket til sprøyter tilnærmet 360 grader.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Elanzer »

eg ville ikke ha kuttet noen 6x12cm hull i kanalen hvertfall, da det er bærende konstruksjon og vil svekkes med noen så store hull :)
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sunnmørsk NA

Post by Rudolf »

Jeg vil absolutt anbefale det MX-Jon beskriver.
Bare bor et hull som er stort nok til å få inn slangen.
Gummiplugger får du også kjøpt på Biltema (tror jeg).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply