Page 1 of 1

Mx-5 basert med Wankel...

Posted: 03 Jan 2005, 22:48
by EspenAndre
http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=23991

Siterer:

"den nye MX-5. Dette blir tredje generasjon og likner mer på de tidligere MX-5 modellene enn den likner på de prototypene som har vært presentert den siste tiden. Vi får med andre ord en ekte Miata-avløser. Ikke noe særlig større, forfinet i alle dynamiske avdelinger, absolutt mer moderne men, best av alt, ikke særlig regulert i prisavdelingen. "


"Det vil også komme flere MPS-utgaver i 2006. En firehjulsdrevet Mazda3 med mye dynamitt, og en RX-8 utgave der vi snakker om mer enn 300 hester fra rotasjonsmotoren. Og et eller annet sted langt bak står det også en RX-7-etterfølger og venter. Basert på MX-5, men med rotasjonsmotor og et åpenbart (eller heter det åpnebart?) ståltak av den typen noen av en eller annen grunn kaller for CC. "

Posted: 04 Jan 2005, 00:04
by Christian
Det er H det er E det er R det er L det er I det er G det er herlig herlig herlig :D :D :D :D :D :D :D :D

Nå mangler det bare MX5 som er Wankel basert og med 300 HK :D

Vi glær oss................

Posted: 04 Jan 2005, 10:10
by Pelle
Ja, og med norske HK avgifter kan du glede deg veeeeldig lenge til vi gutta har råd til å kjøpe.

Posted: 04 Jan 2005, 14:49
by arildh
Jeg vil ikke ha noen apex spisende, oljesprtutende, wanker maskin under panseret.
Hvis nye MX-5 kommer med 2.3 l 4ern fra Mazda 6 så er ikke 500 gamp umullig.
Vi får bare håpe at drivverket holder samme klasse.
Egentlig så er drømmebilen min en "RX7" FD3 med en otto turbomotor.

Posted: 16 Jan 2005, 11:30
by HansBRG98
her har vi en 1991 Miata med 13B wankel, ikke helt perfekt men...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... eName=WDVW

Posted: 16 Jan 2005, 12:47
by t_huseby
arildh wrote:Jeg vil ikke ha noen apex spisende, oljesprtutende, wanker maskin under panseret.
Hvis nye MX-5 kommer med 2.3 l 4ern fra Mazda 6 så er ikke 500 gamp umullig.
Vi får bare håpe at drivverket holder samme klasse.
Egentlig så er drømmebilen min en "RX7" FD3 med en otto turbomotor.

Jeg er ikke noen ekspert på wankel, men jeg tror at det der med dårlige apexer og dårlige tetninger som folk klager på egentlig er myter som henger igjen fra gamle dager. Dagens wankel motorer er nok en god del bedre enn hva de var da de først kom i R-100, rx-2, rx-3 osv.
Og hvis du bygger en motor med "grom" pakninger, ikke org, så er det nok ikke umulig å få 400-500hk som er holdbare.

En av grunnene til at motorene tok kvelden var vel at folk skulle teste de skikkelig, og dro de godt ut på turtallet litt for ofte, og kanske ikke motoren var helt driftsvarm heller.....

Posted: 16 Jan 2005, 12:51
by glaibilenmin
Wankel motorene har blitt helveta mye bedre...
hadde ikke blitt engine of the year vist ikke...
er null prob å få opp mot 600hk med rett porting og stor fel turbo...

Posted: 16 Jan 2005, 13:00
by HansBRG98
glaibilenmin wrote:Wankel motorene har blitt helveta mye bedre...
hadde ikke blitt engine of the year vist ikke...
er null prob å få opp mot 600hk med rett porting og stor fel turbo...
Renesis mener du :!:

Posted: 16 Jan 2005, 13:17
by EspenAndre
HansBRG98 wrote:
glaibilenmin wrote:Wankel motorene har blitt helveta mye bedre...
hadde ikke blitt engine of the year vist ikke...
er null prob å få opp mot 600hk med rett porting og stor fel turbo...
Renesis mener du :!:
Renesis er jo wankel... det er bare navnet på den typen de bruker i RX-8, det er vel den som ble engine of the year ja...

...Jeg også har forstått at det er mye grisekjøring før motoren har blitt varm som gjør at de ryker...

Posted: 16 Jan 2005, 14:28
by arildh
Well, det kan jo være tilfeldigheter men jeg har inntrykk av at de fleste trimma RX7ene her i norge stort sett står i garasjen :)
Da jeg ikke har annen erfaring med wankel enn å ha lest om alle motorhavariene på bilforumet.net kan både denne og min forrige post tas med en klype salt 8)

Posted: 16 Jan 2005, 14:34
by Mazdafreaks
wankelene blei levert med noen dårlige apexer i denne turboversjonen som kom i type 2 bilen, men byttet du til 12b apexer så skal disse ha mye bedre apexer og holde mye bedre og kan trimme de masse, var en stund eg vurderte rx-7 type3 r-type,og da sjekket eg en del opp i dette.. Men fornuften stoppet meg og kjøpte mx-5 har ikkje angret ennå.. :lol:
Men en wankel hadde jo vert morsomt å hive i.. Blei også opplyst om at rx-8 bruker den nøyaktige samme girkassen som miata 6gir, da ville det blit ganske enkelt å fått montert en slik rx-8 motor...

Posted: 22 Jan 2005, 22:40
by HF-mx5T
jeg har sett for mye rx7 motorer på vei ut av bil, og i deler til å ha lyst på wankel :D

min mx5 gikk flere km i fjor enn alle 4 rx7ene jeg deler verksted med tilsammen..

Posted: 22 Jan 2005, 22:50
by t_huseby
Men er det fordi at motorene var kaputt, eller var det fordi eierene valgte selv å pelle de i biter for å bygge no grommere??? :wink: :wink:
Stor forskjell på det.....

Posted: 23 Jan 2005, 01:08
by HF-mx5T
to av dem var pga havari, den tredje pga havari og så ombygging til grommere i samme slengen. den siste ble brukt litt innimellom

Posted: 04 Aug 2005, 07:57
by HansBRG98