Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
GunnarL
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 11 May 2016, 10:45
Status: Offline

Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Post by GunnarL »

Hvor vanskelig er det egentlig å få godkjent skifte til annen bremsekaliper som ikke er TÛV-godkjent.
Saken er at jeg ønsker bedre bremser foran på min ND. Har følgende valg:
Tüv-godkjent BBK fra V-Maxx med nye, større skiver, 330 mm som ikke passer mine 16" vinterfelger: http://www.v-maxx.com/uk/show-products/ ... 3710/3710/
eller Good win racing sitt BBK med Willco Dynopro kalipre som ikke er TÜV-godkjent, men som defintivt er et kvalitetsprodukt og som passer over originale skiver (og 16" felger): http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1723.html
Mest ivrig på sistnevnte både pga de passer både 16" og 17", men også pga pris da jeg har en sønn som studerer i USA og gjerne tar med et BBK som julepresang til far. (altså tar de med, ikke betaler... :-)

Erfaringer?
Råd?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Post by Rudolf »

Usikker på hva som kreves for godkjenning (utenom bremsetest).
Spør Biltilsynet.
Det verste som kan skje er at de sier nei.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
GunnarL
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 11 May 2016, 10:45
Status: Offline

Re: Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Post by GunnarL »

Har seff ringt og spurt Biltilsynet. Traff en hyggelig kar på teknisk, men han kunne ikke si annet enn at det beste ville å være å forhåndssøke. Tuv gjør det selvfølgelig mye enklere å få godkjent fordi den tekniske dokumentasjonen da er 100%, men han avviste heller ikke at det var mulig å få godkjent uten tuv, men at kravet til dokumentasjon var like mye tilstede. Før jeg evt bestiller bbk til mange tusen kroner er jeg nysgjerrig på hva slags erfaringer som finnes der ute blant andre mx5'ere.
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Post by Bubba »

Ombyggingsgruppa er i alle fall klare på at det skal være "støvdeksler/støvkapper" på stemplene. Dette er ikke spesifisert i forskriften, men det er slik ombyggingsgruppa tolker bestemmelsen om at bremsene skal være tilpasset norske kjøreforhold (tåle sand og salt).
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
GunnarL
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 11 May 2016, 10:45
Status: Offline

Re: Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Post by GunnarL »

Takk, Bubba. Da virker det jo helt meningsløst å forsøke seg på å få godkjent Wilwood kalipre, selv om jeg ser mange amerikanere med uorginale Wilwood. Jeg kan heller ikke forstå at Tuv-godkjente V-Maxx kalipre kan komme seg gjennom det nåløyet. Men kan de virkelig nekte en Tuv godkjent ombygging?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Post by Rudolf »

GunnarL wrote:...... det beste ville å være å forhåndssøke. Tuv gjør det selvfølgelig mye enklere å få godkjent fordi den tekniske dokumentasjonen da er 100%, men han avviste heller ikke at det var mulig å få godkjent uten tuv, men at kravet til dokumentasjon var like mye tilstede. Før jeg evt bestiller bbk til mange tusen kroner er jeg nysgjerrig på hva slags erfaringer som finnes der ute blant andre mx5'ere.
Andres erfaringer her kan vise seg å være nytteløse, nettopp fordi hver sak behandles for seg.
Derfor er det lurt som du nevner å søke før du begynner å shoppe.
Da er sjansen myyye større for å få det godkjent.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Post by Bubba »

GunnarL wrote:Takk, Bubba. Da virker det jo helt meningsløst å forsøke seg på å få godkjent Wilwood kalipre, selv om jeg ser mange amerikanere med uorginale Wilwood. Jeg kan heller ikke forstå at Tuv-godkjente V-Maxx kalipre kan komme seg gjennom det nåløyet. Men kan de virkelig nekte en Tuv godkjent ombygging?
Wilwood leverer andre kalipere enn Powerlite, som brukes i de fleste big-brake-kit'ene. Men fordi disse kit'ene er spesielt beregnet på løps-/trackday-kjøring, har Wilwood prioritert varmetransport over sikring mot støv og skitt. Støvkappene gjør at kaliperne holder mer på varmen, hvilket ikke er en fordel ved banekjøring.
Wilwood leverer også kit med 6-stempels Dynapro-kaliperne. Det finnes varianter av Dynapro-kaliperne som har støvkapper, men jeg vet ikke om disse passer til MX-5/Miata. Dersom de passer er det gode muligheter for godkjenning hos Vesenet, men som andre her påpeker er det å anbefale å innhente tillatelse på forhånd.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
GunnarL
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 11 May 2016, 10:45
Status: Offline

Re: Godkjenning av ikke TÜV-godkjentre bremser

Post by GunnarL »

Takk for innspill!
Jeg har nå bestemt meg for V-Maxx sitt BBK som akkurat har blitt TÜV-godkjent.
Post Reply