Gabz' MX5
Posted: 07 Jun 2017, 11:31
Hei, alle sammen! Og velkommen til min nye tråd på min gamle bil.
Jeg har tidligere eid denne bilen for snart 3 år siden, men eide den kun noen måneder før veiven i motor ble skeiv og måtte byttes. Det var noe jeg ikke hadde økonomi, kompetanse eller mulighet til å få ordnet da, så jeg solgte den. Etter jeg solgte den for 2,5-ish år siden ble den først kjøpt av en kar som hadde den en kort stund, også solgt videre til en annen. Han siste dro opp ermene og fikk byttet motor til en som i følge selger hadde gått 160.000 kilometer. Men grunnet barn og andre prioriteringer, så ble denne parkert i garasjen og der har den stått de siste to årene, more or less. Den har i midlertid vært innom EU sommeren 2016 da fristen var i slutten av 2015. Den ble ikke godkjent, men var ikke mye feil. Ellers har den fått på original eksos og ratt ifb. med EU, samt fjernet ene halvdelen av gulvteppet grunnet dårlig stand på det. Skjermbreddere, lavprofilslykter og GV-leppe foran og bak er også montert. Radio og slikt ble sjålet. Ellers er den lik som jeg ga den fra meg.
Jeg har savnet denne bilen utrolig mye, og angret egentlig veldig på at jeg solgte den da den virkelig er unik. Men på mandag ble jeg plutselig tagget i et innlegg på Facebook. Eieren ventet barn og hadde dessverre ikke mer tid til den, og han tenkte dermed å selge. Jeg kastet meg over mobilen og sendte han en melding og sa jeg kunne komme og se på den dagen etter. Det var helt greit, så jeg dro med meg dama og hoppet inn i bilen hennes. Vi kom fram, og tok ikke mange minuttene med besiktgelse før..:

Fikk også med meg diverse deler:

Og jaggu fikk vi presset inn hele det gamle eksosanlegget i Carismaen og


Kjørte den deretter rundt 10 mil hjem, og det gikk smertefritt. Noen oversiktsbilder av bilen trygt hjemme:







Dessverre har rusten begynt å forsyne seg litt, da..



Og et siste bilde sammen med bruksbilen (2001 BMW 330D):

Planen med denne er i første omgang å få den EU-godkjent. Feilene som må rettes er:
-Senkesett må godkjennes (TA Technix coilovers, finnes TÜV til de)
-Venstre speil er løst og må strammes/byttes
-Et bremserør bak er rustent og må byttes
Ikke store smørbrødlisten akkurat, burde gå bra det. Aldri byttet bremserør før, men. Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja. Da har jeg hvertfall sommerbil fram til da
Når det er gjort så er det vel det å få den tilbake til sin "former glory". Få på plass manglende deler og få ryddet litt opp i den. Setene er også trekt opp i nye, originale (!) setetrekk fra Hiroshima og er helt strøkne. De er egentlig for fine for min bruk, så vurderer å selge dem og sette i noe slitne stoler fram til jeg finner noen racingstoler jeg liker. Skal heller ikke se bort i fra at det kommer litt diverse mods. Rusten er det som skremmer meg litt. Vet ikke om jeg skal tørre å begynne med å ta det og lakkere. Plutselig finner man jo veldig mye mer enn det øyet ser, og da flyr tusenlappene veldig enkelt. Vi får se! Først sette den sammen og få den på veien så jeg kan nyte den ordentlig
Poster oppdateringer her hver gang noe skjer, hvertfall.
Jeg har tidligere eid denne bilen for snart 3 år siden, men eide den kun noen måneder før veiven i motor ble skeiv og måtte byttes. Det var noe jeg ikke hadde økonomi, kompetanse eller mulighet til å få ordnet da, så jeg solgte den. Etter jeg solgte den for 2,5-ish år siden ble den først kjøpt av en kar som hadde den en kort stund, også solgt videre til en annen. Han siste dro opp ermene og fikk byttet motor til en som i følge selger hadde gått 160.000 kilometer. Men grunnet barn og andre prioriteringer, så ble denne parkert i garasjen og der har den stått de siste to årene, more or less. Den har i midlertid vært innom EU sommeren 2016 da fristen var i slutten av 2015. Den ble ikke godkjent, men var ikke mye feil. Ellers har den fått på original eksos og ratt ifb. med EU, samt fjernet ene halvdelen av gulvteppet grunnet dårlig stand på det. Skjermbreddere, lavprofilslykter og GV-leppe foran og bak er også montert. Radio og slikt ble sjålet. Ellers er den lik som jeg ga den fra meg.
Jeg har savnet denne bilen utrolig mye, og angret egentlig veldig på at jeg solgte den da den virkelig er unik. Men på mandag ble jeg plutselig tagget i et innlegg på Facebook. Eieren ventet barn og hadde dessverre ikke mer tid til den, og han tenkte dermed å selge. Jeg kastet meg over mobilen og sendte han en melding og sa jeg kunne komme og se på den dagen etter. Det var helt greit, så jeg dro med meg dama og hoppet inn i bilen hennes. Vi kom fram, og tok ikke mange minuttene med besiktgelse før..:
Fikk også med meg diverse deler:
Og jaggu fikk vi presset inn hele det gamle eksosanlegget i Carismaen og


Kjørte den deretter rundt 10 mil hjem, og det gikk smertefritt. Noen oversiktsbilder av bilen trygt hjemme:
Dessverre har rusten begynt å forsyne seg litt, da..
Og et siste bilde sammen med bruksbilen (2001 BMW 330D):
Planen med denne er i første omgang å få den EU-godkjent. Feilene som må rettes er:
-Senkesett må godkjennes (TA Technix coilovers, finnes TÜV til de)
-Venstre speil er løst og må strammes/byttes
-Et bremserør bak er rustent og må byttes
Ikke store smørbrødlisten akkurat, burde gå bra det. Aldri byttet bremserør før, men. Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja. Da har jeg hvertfall sommerbil fram til da

Når det er gjort så er det vel det å få den tilbake til sin "former glory". Få på plass manglende deler og få ryddet litt opp i den. Setene er også trekt opp i nye, originale (!) setetrekk fra Hiroshima og er helt strøkne. De er egentlig for fine for min bruk, så vurderer å selge dem og sette i noe slitne stoler fram til jeg finner noen racingstoler jeg liker. Skal heller ikke se bort i fra at det kommer litt diverse mods. Rusten er det som skremmer meg litt. Vet ikke om jeg skal tørre å begynne med å ta det og lakkere. Plutselig finner man jo veldig mye mer enn det øyet ser, og da flyr tusenlappene veldig enkelt. Vi får se! Først sette den sammen og få den på veien så jeg kan nyte den ordentlig
