Erfaringer ND RF

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Thomas Ericsson
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 113
Joined: 29 Jan 2013, 16:04
Location: Halmstad, Sweden
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by Thomas Ericsson »

Min RF (nr 2 i Sverige) Image
Det är en 2017 2.0 (160 hk) Aut, och vad som förvånar mig är att bensinförbrukningen ligger så lågt som 5.2 L/mil som medel vid landsvägskörning. Vet inte om det beror på att det är en Aut(?)
Beträffande vindbrus, se tidigare i tråden hur jag löste det!
Jag är mycket nöjd med min RF, och har inte ångrat mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Thomas Ericsson
Honorary Member
Miata Club of Sweden
atlereinsberg
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2019, 19:46
Medlemsnummer: 1610
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by atlereinsberg »

Hei
Jeg har en 2017 modell ND RF, 2,0. Jeg har tidligere hatt 1995 NA og 2001 NB. Jeg har kjørt bilen om lag 12000 km. Jeg bruker den primært til turkjøring. Den har fått laget et skreddersydd tonneau trekk og et nødtak i samme materiale om det elektriske taket svikter. Mitt valg av RF var i meget stor grad styrt av at jeg liker å kjøre åpent også vinterstid. Det er absolutt must for meg. Vinterkjøring kan gi en intens opplevelse. Med soft topp øker risikoen for å skade kalesjetrekket når det blir skikkelig kaldt. Jeg var forsiktig med ND når det ble litt kaldt. RF`en var på en 250 mils lang vintertur i fjor, 2 uker på veien over Finnmarksvidda, ned Finland og Sverige. En drømmetur. Bilen ble kjørt med åpent tak nesten hele turen og ned til minus 25 grader. Det var jevnt 10-15 minus. Jeg hadde ingen problem med å åpne og lukke taket underveis. Alt fungerte. Tror en slik kjøretur kunne blitt en utfordring med soft top. Stivt kalesjetrekk og risiko for skade med åpning/lukking. Så hvis vinterkjøring er viktig, velg RF. Hvis vinterkjøring eller helårsbruk ellers ikke er viktig, velg soft top. Soft top er den klassiske løsningen. Jeg hadde nok valgt soft top om det ikke var for den kalde fine tida. Jeg har også lest i tester at RF støyer mer enn soft top. Vel, litt skal det jo blåse, men jeg opplever ikke støynivået plagsomt innenfor lovlige hastigheter i Norge. Skal jeg ha en lang dagsetappe, putter jeg en øreplugg i det venstre øret. Det samme gjorde jeg med NA og NB. Siderutene er som oftest nede, også vinterstid. Nyt turen.
These users thanked the author atlereinsberg for the post:
Stalfa
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by Stalfa »

atlereinsberg wrote: 13 Apr 2020, 16:50 Tror en slik kjøretur kunne blitt en utfordring med soft top.
Jeg har troen på at det fungerer fint med en skikkelig stoff topp med glassrute. :thumbsup:
Vinyl-topp med plast derimot. :roll:
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply