For lysdiode.
Vet ikke om noe 12V som aktiveres når tenningen slås av.
Men det er flere muligheter til ditt formåle.
1 : Du kan kople et relè (NC) til tenninga. Når tenninga og spenninga til relèt forsvinner, så kopler releet dioden inn.
2 : Du kan kople - (0V) på dioden til +12 på tenninga. +12V blir til -V når tenninga er av. MEN dette kan lage uønskede effekt pga at du kopler spenning inn dit det ikke skal være noe spenning.. Men hvis tenningslåsen kopler +12 til jord, så skal det
i teorien ikke være noe problem.
3 : På tenningslåsen så går det ut en toleder med en brun kontakt etter ca 10 cm fra tenningslåsen. Dette er en bryter som lager kontakt når nøkkelen er i. Du må her også bruke et relè på samme måte som alt1. Du bruker bryteren til å skru relèt av og på. Når relèt er av, så gir den kontakt. Du kan også kople dioden paralelt med bryteren,
men da MÅ du ha en forkoplingsmotstand. 500ohm hvis du bruker en std 2V/20mA diode. Men da vil du få en konstant strøm på 24mA når lysdioden ikke er i bruk, og 20mA når dioden er i bruk.
Du får kjøpt blinkLED på feks
www.elfa.se (har utsalg ved Storo i Oslo)
Det er bedre å få tak i en blink led og montere den i en orginal DEFA lysdiode holder enn å kjøpe en slik fakealarmlysdiode, for de SER virkelig falske ut..
En orginal DEFA holder til å ha i vindu

, får du sikkert tak i på et huggeri. Eller du kan kontakte noen som selger/monterer DEFA alarmer.
Når det gjelder tåkelysbryter. Så vil jeg anbefale å få tak i en orginal en.

Du kan kjøpe en fra mx5parts.co.uk. Eller du kan dra til huggern å se om du finner en der. 323 mener jeg bruker samme tåkelysbryter. Kansje andre Mazdaer også.
Daniel wrote:Hei!
Lurer først og fremst på om det er en ledning, kobling, etc som det kun kommer strøm/aktiveres i når motoren slåes av. Saken er at jeg skal montere "fake" alarmdiode og ønsker dermed å slippe å ha en bryter jeg må slå av/på ettersom jeg går til/fra bilen. Ønsker å ha muligheten til å slå av dioden (ikke ha den konstant på) pga at den kan være slitsom å se på at den blinker når man kjører.
Videre lurer jeg på om det er lett å få tak i "universalbrytere" (12 v til tåkelys) (av-på), som passer godt inn i interiøret (original-look). Ønsker bryter plassert på venste side for rattet, der det bla er dimmer til instrumentlys osv. Er også åpent for eventuelle forslag her....har sett noen i fly-stil med "nødlokk" over vippebryteren. Passer disse inn der jeg ønsker de.......??
Hilsen Daniel
