Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Da Beverly ble loddet ut i 2017 lekte jeg med tanken om å ha to MX-5er ved siden av hverandre nede i garasjen under studentleiligheten i Grimstad. En til helårsbruk og en til finværsdager. Den tanken fikk jeg aldri helt slått fra meg, og da jeg i juni i år tilfeldigvis kom over en NA på Facebook til prisen av to ukers sommerjobbing fant jeg ut at jeg måtte dra inn til Oslo og se om jeg kunne få den tanken til å bli en realitet.

1991 Special Edition er den første i en etter hvert ganske lang rekke med Special Editions av Miata og MX-5. Den kom i 4000 nummererte eksemplarer i USA og hadde 1,6 liters motor med 116 hk, Nardi girspak og håndtak til håndbrekket, innstegslister i rustfritt stål, aircondition, elektriske sideruter, servostyring, høyttalere i nakkestøttene, cruise control, VLSD, tan skinninteriør og tan tonneau cover.

Jeg tok med meg mitt eksemplar hjem fra Oslo 26. juni via svingete veier i Drøbak, Vestby og Son. Da hadde bilen 141k miles på telleren og så slik ut:

Image

Image

Image

Tilsynelatende original utenom hjula, style baren med vindavviser, bilstereoen og et par ekstra diskanter på dashbordet. Tonneau coveret fulgte ikke med, men det gjorde den originale hardtoppen.

Bilen er nr. 3976 av 4000 og rullet ut av produksjonslokalet i Hiroshima 29. Mars 1991 kl 21:29, nest siste dag med produksjon av 1991 Miata Special Edition. Deretter ble den fraktet med lasteskipet Atlantico til Benicia, California. Den gikk i det området i nær 10 år før den kom til Norge og ble registrert i 2001. Bilens forrige eier hadde den fra 2006, og under hans eie sto bilen i garasje i Oslo og ble ikke brukt om vinteren eller i det daglige, kun på lengre turer ut av byen og til Sverige. Hardtoppen sto lagret i en bod i hele denne perioden. Han valgte å selge bilen billig da den ikke passerte EU-kontroll i juni. Det er snakk om forholdsvis enkle feil:

- Kast i to felger
- Lite mønster på ett dekk
- Feiljusterte spylerdyser
- For dårlig bremsevirkning parkeringsbrems
- For stor slitasje i høyre indre styreledd

Mens jeg ventet på de nødvendige delene ble bilen vasket og polert. Det ble langt fra perfekt, men absolutt bedre.

Rakk å begynne å polere litt oppe i høyre hjørne av panseret før jeg tenkte på å ta bilde av bilen under avslørende lys:

Image

Om man ser nøye etter her kan man se at ca. midten av panseret skiller en polert og en upolert side:

Image

Taket fikk seg noen riper da det var innbrudd i boden det sto lagret i. Det så ikke ut til å ha vært polert på en stund heller. Før og etter:

Image

Image

Image

Image

Har ikke noe bilde av resultatet i garasjen jeg polerte i, men dette blir vel noe av det samme:

Image

Kan dessuten slenge med et par andre bilder av ferdigpolert bil:

Image

Image

Image

Image

Image

Og slik ser interiøret ut, her fulgte det forresten med en hjemmesnekret koppholder som er på vei ut:

Image

Kullfilteret lå bare løst i motorrommet. Det ble fjernet sammen med ventilen, og dermed var 1 kg spart. Pluggen på innsuget er en midlertidig løsning …

Image

Image

Mer vektsparing:

Image

Det tok ganske lang tid å få på nytt styreledd. Først ventet jeg på det indre styreleddet fra Mazda, og så bestilte jeg ytre ledd også da det så ut som om det kunne være lurt under demonteringen av det gamle. Ikke før dette skulle monteres så jeg at det ikke fulgte med ny låseskive, og den delen var utgått hos Mazda. Dermed måtte jeg bestille nytt IL Motorsport indre styreledd fra mx5parts hvor låseskive fulgte med, forøvrig til en fjerdedel av prisen. Det dukket opp 3 dager før fristen for etterkontroll.

Image

Og så litt om bilens tilstand.

Kanalene ser greie ut:

Image

Bakskjermene ser overraskende fine ut:

Image

Image

I bakkant av framskjermene kan det se ut som om det bør pusses litt og rustbeskyttes. Den høyre framskjermen må byttes, så jeg skal ta av begge etter hvert og se mer på det.

Undersiden var veldig tørr og brun i overflaten, men har fått et godt lag med Fluid Film.

Det ser ut som om det er i ferd med å dannes rust rundt innstegslistene. Der må jeg ta av listene, pusse ned og lakke.

Her er bilen endelig klar for godkjenning, med lånehjul fra en Mazda 2:

Image

Ting som er gjort så langt, noe er allerede nevnt:
- Skiftet indre styreledd, høyre
- Skiftet ytre styreledd, høyre
- Festet modul som var løs over pedalene
- Fjernet oblater
- Fjernet kullfilter og ventil
- Justert håndbrekk
- Justert spylerdyser
- Montert kort antenne
- Rustebeskyttet understell
- Fjernet den ene tauekroken foran
- Ny gummi på bremsepedal
- Skiftet ut peilepinnen som var knekt i toppen
- Pusset bort rust fra bremseskiver og smurt opp glidepinner
- Sjekket dreneringshull bak setene med trombonebørste, omtrent helt rene fra før

Videre planer:
- Sjekke alle andre dreneringshull
- Flytte skilt foran ned
- Fikse vindusheis høyre side, trenger hjelp for å gå opp og ned
- Smøre opp vindusheis venstre side, går tregt
- Skifte motorolje
- Skifte girkasseolje
- Skifte diffolje
- Montere ny blå gummigreie på clutchpedalen så den ikke lenger lager klikkelyd
- Bytte gummipakninger på girspak
- Fjerne tonneau festene fra sidespeilene
- Skru av innstegslister, pusse bort påbegynt rust i hjørne, grunne og lakke
- Montere Parrot Asteroid Smart 2-din bilstereo (kjøpt inn for 1350 kr) med Jass Performance festebrakett
- Montere Jass Performance brytere for nødblink og frontlys
- Montere Jass Performance brytere for sideruter
- Montere Spax dempere (må hentes, knapt brukt, 1000 kr)
- Montere De Merwede senkefjærer (innkjøpt, knapt brukt, 500 kr)
- GuardianDesigns ratt, instrumentdeksel og trekk rundt girspak og håndbrekk
- Leppe foran og bak
- Rota Grid-V Sport Bronze 15x7et20
- Svarte IL Motorsport hjulbolter
- Toyo R888R 195/50
- Halvbur
- Fikse førersete eller begge seter
- Stabstag foran
- Bakpotte
- Pusse opp girspak og håndtak til håndbrekk
- Bytte ut delene på dashbordet som er i tan og med åra har blitt lysere enn de øvrige delene
- Pusse opp vindusviskerarmer

Tror jeg har nok å gjøre fremover! Men det blir nok mye moro også.
These users thanked the author Anders for the post (total 2):
Bubbalosten
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Legendary »

Dæven. Bilen ser strøken ut! :-D
These users thanked the author Legendary for the post:
Anders
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Legendary wrote: 04 Aug 2019, 11:38 Dæven. Bilen ser strøken ut! :-D
Takk! På litt avstand er den ikke så verst, og den er tross alt 5 år eldre enn meg.
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Rattet blir omtrent som dette, men uten perforering. Er foreløpig usikker på hvilken farge jeg skal ha på sømmen. Svart, sølv eller tan?

Image
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Stalfa »

Flott bil i den beste fargen. ;)

Sent from my SM-G975F using Tapatalk

These users thanked the author Stalfa for the post:
Anders
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Stalfa »

Anders wrote:Rattet blir omtrent som dette, men uten perforering. Er foreløpig usikker på hvilken farge jeg skal ha på sømmen. Svart, sølv eller tan?

Image
Hmmm. Jeg likte det rattet og jeg trenger å erstatte båtrattet...

Tan farge er skummelt dersom det krasjer med tan fargen ellers, men blir vel samtidig penest dersom det matcher ..

Sent from my SM-G975F using Tapatalk

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Stalfa wrote: 04 Aug 2019, 13:02 Flott bil i den beste fargen. ;)

Sent from my SM-G975F using Tapatalk
Mange takk!
Stalfa wrote: 04 Aug 2019, 13:04 Hmmm. Jeg likte det rattet og jeg trenger å erstatte båtrattet...

Tan farge er skummelt dersom det krasjer med tan fargen ellers, men blir vel samtidig penest dersom det matcher ..

Sent from my SM-G975F using Tapatalk
Da kunne vi eventuelt fått de sendt sammen. Avbildet modell er av typen "D" med flat bunn, men på nettsiden finnes også "Classic Round" om man foretrekker det. Det er også mulig å få deler av eller hele rattet i Alcantara og stripe øverst på midten. Send meg en PM med hva du vil ha hvis det er interessant!

Tror ikke det skal være noe problem å matche fargen, tråden er også ganske tynn så den burde ikke stikke seg så veldig ut uansett. Men det er viktig at det ikke blir noen krasj, ja. På bildet av interiøret ser man at delene i tan på hver sin side av rattet har blitt lysere enn resten av interiøret med åra. Må nok bytte ut de ...
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Bilen ble akkurat godkjent med null feil.
These users thanked the author Anders for the post:
David
User avatar
baldus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 105
Joined: 01 May 2011, 22:02
Medlemsnummer: 945
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by baldus »

Tommel opp!
These users thanked the author baldus for the post:
Anders
-sverre
-97 MX-5 1,8 Twiligth blue
-07 MX-5 2,0 Brilliant black
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by David »

Se her ja!

Du er jaggu flink, Anders. Du kan dette med å style/fikse bil.

Nå fikk jeg lyst på nytt (og litt mindre) ratt jeg også.
These users thanked the author David for the post:
Anders
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Noomi wrote: 05 Aug 2019, 19:11 Se her ja!

Du er jaggu flink, Anders. Du kan dette med å style/fikse bil.

Nå fikk jeg lyst på nytt (og litt mindre) ratt jeg også.
Tusen takk, David!

Bra! Kanskje det hadde vært kult om rattet matchet setene dine, med tan der dette rattet har blått skinn?

Image

Det er forøvrig Corsa-Zero med både flat topp og flat bunn. Jeg har bare flat bunn i min NC, Corsa-D.


Oppdaterte første post litt:
Anders wrote: 04 Aug 2019, 01:41 Bilen er nr. 3976 av 4000 og rullet ut av produksjonslokalet i Hiroshima 29. Mars 1991 kl 21:29, nest siste dag med produksjon av 1991 Miata Special Edition. Deretter ble den fraktet med lasteskipet Atlantico til Benicia, California.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Miatapowers »

Hei utrolig pen utgave av original bil. Dette blir bra. Men når du først skal bytte og fikse ratt. Hvorfor ikke gå for Momo rattet så kom i europa 95 og nyere ? Penere å se på. Plug and play.
Attachments
AEB25D0C-4F41-4765-A5BB-5899F849B2AB.jpeg
These users thanked the author Miatapowers for the post:
Anders
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Miatapowers wrote: 07 Aug 2019, 10:57 Hei utrolig pen utgave av original bil. Dette blir bra. Men når du først skal bytte og fikse ratt. Hvorfor ikke gå for Momo rattet så kom i europa 95 og nyere ? Penere å se på. Plug and play.
Mange takk!

Setter pris på forslaget, men jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er penere. Smak og behag.
These users thanked the author Anders for the post:
Legendary
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by David »

Anders wrote: 06 Aug 2019, 00:09
Noomi wrote: 05 Aug 2019, 19:11 Se her ja!

Du er jaggu flink, Anders. Du kan dette med å style/fikse bil.

Nå fikk jeg lyst på nytt (og litt mindre) ratt jeg også.
Tusen takk, David!

Bra! Kanskje det hadde vært kult om rattet matchet setene dine, med tan der dette rattet har blått skinn?

Image

Det er forøvrig Corsa-Zero med både flat topp og flat bunn. Jeg har bare flat bunn i min NC, Corsa-D.


Oppdaterte første post litt:
Anders wrote: 04 Aug 2019, 01:41 Bilen er nr. 3976 av 4000 og rullet ut av produksjonslokalet i Hiroshima 29. Mars 1991 kl 21:29, nest siste dag med produksjon av 1991 Miata Special Edition. Deretter ble den fraktet med lasteskipet Atlantico til Benicia, California.
Ja ser der ja! Når det gjelder farger på lær, så finner jeg bare sort som en valgmulighet. Fant du flere farger?
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Noomi wrote: 07 Aug 2019, 18:51 Ja ser der ja! Når det gjelder farger på lær, så finner jeg bare sort som en valgmulighet. Fant du flere farger?
Du kan velge «accent colour» og skrive i feltet lenger ned hvilken farge du har på interiøret. Ser at nappa uten perforering rundt hele ikke er listet opp, men det er mulig å få det også. Perforert Alcantara er også en mulighet. Eller farget skinn på sidene i stedet for på bunn. Eller søm i flere farger.. Det er fantasien som setter grensene.
Hvis du vil kan du skrive til meg akkurat hva du vil ha, så kan jeg bestille for deg.
Post Reply