Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition
Posted: 04 Aug 2019, 01:41
Da Beverly ble loddet ut i 2017 lekte jeg med tanken om å ha to MX-5er ved siden av hverandre nede i garasjen under studentleiligheten i Grimstad. En til helårsbruk og en til finværsdager. Den tanken fikk jeg aldri helt slått fra meg, og da jeg i juni i år tilfeldigvis kom over en NA på Facebook til prisen av to ukers sommerjobbing fant jeg ut at jeg måtte dra inn til Oslo og se om jeg kunne få den tanken til å bli en realitet.
1991 Special Edition er den første i en etter hvert ganske lang rekke med Special Editions av Miata og MX-5. Den kom i 4000 nummererte eksemplarer i USA og hadde 1,6 liters motor med 116 hk, Nardi girspak og håndtak til håndbrekket, innstegslister i rustfritt stål, aircondition, elektriske sideruter, servostyring, høyttalere i nakkestøttene, cruise control, VLSD, tan skinninteriør og tan tonneau cover.
Jeg tok med meg mitt eksemplar hjem fra Oslo 26. juni via svingete veier i Drøbak, Vestby og Son. Da hadde bilen 141k miles på telleren og så slik ut:



Tilsynelatende original utenom hjula, style baren med vindavviser, bilstereoen og et par ekstra diskanter på dashbordet. Tonneau coveret fulgte ikke med, men det gjorde den originale hardtoppen.
Bilen er nr. 3976 av 4000 og rullet ut av produksjonslokalet i Hiroshima 29. Mars 1991 kl 21:29, nest siste dag med produksjon av 1991 Miata Special Edition. Deretter ble den fraktet med lasteskipet Atlantico til Benicia, California. Den gikk i det området i nær 10 år før den kom til Norge og ble registrert i 2001. Bilens forrige eier hadde den fra 2006, og under hans eie sto bilen i garasje i Oslo og ble ikke brukt om vinteren eller i det daglige, kun på lengre turer ut av byen og til Sverige. Hardtoppen sto lagret i en bod i hele denne perioden. Han valgte å selge bilen billig da den ikke passerte EU-kontroll i juni. Det er snakk om forholdsvis enkle feil:
- Kast i to felger
- Lite mønster på ett dekk
- Feiljusterte spylerdyser
- For dårlig bremsevirkning parkeringsbrems
- For stor slitasje i høyre indre styreledd
Mens jeg ventet på de nødvendige delene ble bilen vasket og polert. Det ble langt fra perfekt, men absolutt bedre.
Rakk å begynne å polere litt oppe i høyre hjørne av panseret før jeg tenkte på å ta bilde av bilen under avslørende lys:

Om man ser nøye etter her kan man se at ca. midten av panseret skiller en polert og en upolert side:

Taket fikk seg noen riper da det var innbrudd i boden det sto lagret i. Det så ikke ut til å ha vært polert på en stund heller. Før og etter:




Har ikke noe bilde av resultatet i garasjen jeg polerte i, men dette blir vel noe av det samme:

Kan dessuten slenge med et par andre bilder av ferdigpolert bil:





Og slik ser interiøret ut, her fulgte det forresten med en hjemmesnekret koppholder som er på vei ut:

Kullfilteret lå bare løst i motorrommet. Det ble fjernet sammen med ventilen, og dermed var 1 kg spart. Pluggen på innsuget er en midlertidig løsning …


Mer vektsparing:

Det tok ganske lang tid å få på nytt styreledd. Først ventet jeg på det indre styreleddet fra Mazda, og så bestilte jeg ytre ledd også da det så ut som om det kunne være lurt under demonteringen av det gamle. Ikke før dette skulle monteres så jeg at det ikke fulgte med ny låseskive, og den delen var utgått hos Mazda. Dermed måtte jeg bestille nytt IL Motorsport indre styreledd fra mx5parts hvor låseskive fulgte med, forøvrig til en fjerdedel av prisen. Det dukket opp 3 dager før fristen for etterkontroll.

Og så litt om bilens tilstand.
Kanalene ser greie ut:

Bakskjermene ser overraskende fine ut:


I bakkant av framskjermene kan det se ut som om det bør pusses litt og rustbeskyttes. Den høyre framskjermen må byttes, så jeg skal ta av begge etter hvert og se mer på det.
Undersiden var veldig tørr og brun i overflaten, men har fått et godt lag med Fluid Film.
Det ser ut som om det er i ferd med å dannes rust rundt innstegslistene. Der må jeg ta av listene, pusse ned og lakke.
Her er bilen endelig klar for godkjenning, med lånehjul fra en Mazda 2:

Ting som er gjort så langt, noe er allerede nevnt:
- Skiftet indre styreledd, høyre
- Skiftet ytre styreledd, høyre
- Festet modul som var løs over pedalene
- Fjernet oblater
- Fjernet kullfilter og ventil
- Justert håndbrekk
- Justert spylerdyser
- Montert kort antenne
- Rustebeskyttet understell
- Fjernet den ene tauekroken foran
- Ny gummi på bremsepedal
- Skiftet ut peilepinnen som var knekt i toppen
- Pusset bort rust fra bremseskiver og smurt opp glidepinner
- Sjekket dreneringshull bak setene med trombonebørste, omtrent helt rene fra før
Videre planer:
- Sjekke alle andre dreneringshull
- Flytte skilt foran ned
- Fikse vindusheis høyre side, trenger hjelp for å gå opp og ned
- Smøre opp vindusheis venstre side, går tregt
- Skifte motorolje
- Skifte girkasseolje
- Skifte diffolje
- Montere ny blå gummigreie på clutchpedalen så den ikke lenger lager klikkelyd
- Bytte gummipakninger på girspak
- Fjerne tonneau festene fra sidespeilene
- Skru av innstegslister, pusse bort påbegynt rust i hjørne, grunne og lakke
- Montere Parrot Asteroid Smart 2-din bilstereo (kjøpt inn for 1350 kr) med Jass Performance festebrakett
- Montere Jass Performance brytere for nødblink og frontlys
- Montere Jass Performance brytere for sideruter
- Montere Spax dempere (må hentes, knapt brukt, 1000 kr)
- Montere De Merwede senkefjærer (innkjøpt, knapt brukt, 500 kr)
- GuardianDesigns ratt, instrumentdeksel og trekk rundt girspak og håndbrekk
- Leppe foran og bak
- Rota Grid-V Sport Bronze 15x7et20
- Svarte IL Motorsport hjulbolter
- Toyo R888R 195/50
- Halvbur
- Fikse førersete eller begge seter
- Stabstag foran
- Bakpotte
- Pusse opp girspak og håndtak til håndbrekk
- Bytte ut delene på dashbordet som er i tan og med åra har blitt lysere enn de øvrige delene
- Pusse opp vindusviskerarmer
Tror jeg har nok å gjøre fremover! Men det blir nok mye moro også.
1991 Special Edition er den første i en etter hvert ganske lang rekke med Special Editions av Miata og MX-5. Den kom i 4000 nummererte eksemplarer i USA og hadde 1,6 liters motor med 116 hk, Nardi girspak og håndtak til håndbrekket, innstegslister i rustfritt stål, aircondition, elektriske sideruter, servostyring, høyttalere i nakkestøttene, cruise control, VLSD, tan skinninteriør og tan tonneau cover.
Jeg tok med meg mitt eksemplar hjem fra Oslo 26. juni via svingete veier i Drøbak, Vestby og Son. Da hadde bilen 141k miles på telleren og så slik ut:



Tilsynelatende original utenom hjula, style baren med vindavviser, bilstereoen og et par ekstra diskanter på dashbordet. Tonneau coveret fulgte ikke med, men det gjorde den originale hardtoppen.
Bilen er nr. 3976 av 4000 og rullet ut av produksjonslokalet i Hiroshima 29. Mars 1991 kl 21:29, nest siste dag med produksjon av 1991 Miata Special Edition. Deretter ble den fraktet med lasteskipet Atlantico til Benicia, California. Den gikk i det området i nær 10 år før den kom til Norge og ble registrert i 2001. Bilens forrige eier hadde den fra 2006, og under hans eie sto bilen i garasje i Oslo og ble ikke brukt om vinteren eller i det daglige, kun på lengre turer ut av byen og til Sverige. Hardtoppen sto lagret i en bod i hele denne perioden. Han valgte å selge bilen billig da den ikke passerte EU-kontroll i juni. Det er snakk om forholdsvis enkle feil:
- Kast i to felger
- Lite mønster på ett dekk
- Feiljusterte spylerdyser
- For dårlig bremsevirkning parkeringsbrems
- For stor slitasje i høyre indre styreledd
Mens jeg ventet på de nødvendige delene ble bilen vasket og polert. Det ble langt fra perfekt, men absolutt bedre.
Rakk å begynne å polere litt oppe i høyre hjørne av panseret før jeg tenkte på å ta bilde av bilen under avslørende lys:

Om man ser nøye etter her kan man se at ca. midten av panseret skiller en polert og en upolert side:

Taket fikk seg noen riper da det var innbrudd i boden det sto lagret i. Det så ikke ut til å ha vært polert på en stund heller. Før og etter:




Har ikke noe bilde av resultatet i garasjen jeg polerte i, men dette blir vel noe av det samme:

Kan dessuten slenge med et par andre bilder av ferdigpolert bil:





Og slik ser interiøret ut, her fulgte det forresten med en hjemmesnekret koppholder som er på vei ut:

Kullfilteret lå bare løst i motorrommet. Det ble fjernet sammen med ventilen, og dermed var 1 kg spart. Pluggen på innsuget er en midlertidig løsning …


Mer vektsparing:

Det tok ganske lang tid å få på nytt styreledd. Først ventet jeg på det indre styreleddet fra Mazda, og så bestilte jeg ytre ledd også da det så ut som om det kunne være lurt under demonteringen av det gamle. Ikke før dette skulle monteres så jeg at det ikke fulgte med ny låseskive, og den delen var utgått hos Mazda. Dermed måtte jeg bestille nytt IL Motorsport indre styreledd fra mx5parts hvor låseskive fulgte med, forøvrig til en fjerdedel av prisen. Det dukket opp 3 dager før fristen for etterkontroll.

Og så litt om bilens tilstand.
Kanalene ser greie ut:

Bakskjermene ser overraskende fine ut:


I bakkant av framskjermene kan det se ut som om det bør pusses litt og rustbeskyttes. Den høyre framskjermen må byttes, så jeg skal ta av begge etter hvert og se mer på det.
Undersiden var veldig tørr og brun i overflaten, men har fått et godt lag med Fluid Film.
Det ser ut som om det er i ferd med å dannes rust rundt innstegslistene. Der må jeg ta av listene, pusse ned og lakke.
Her er bilen endelig klar for godkjenning, med lånehjul fra en Mazda 2:

Ting som er gjort så langt, noe er allerede nevnt:
- Skiftet indre styreledd, høyre
- Skiftet ytre styreledd, høyre
- Festet modul som var løs over pedalene
- Fjernet oblater
- Fjernet kullfilter og ventil
- Justert håndbrekk
- Justert spylerdyser
- Montert kort antenne
- Rustebeskyttet understell
- Fjernet den ene tauekroken foran
- Ny gummi på bremsepedal
- Skiftet ut peilepinnen som var knekt i toppen
- Pusset bort rust fra bremseskiver og smurt opp glidepinner
- Sjekket dreneringshull bak setene med trombonebørste, omtrent helt rene fra før
Videre planer:
- Sjekke alle andre dreneringshull
- Flytte skilt foran ned
- Fikse vindusheis høyre side, trenger hjelp for å gå opp og ned
- Smøre opp vindusheis venstre side, går tregt
- Skifte motorolje
- Skifte girkasseolje
- Skifte diffolje
- Montere ny blå gummigreie på clutchpedalen så den ikke lenger lager klikkelyd
- Bytte gummipakninger på girspak
- Fjerne tonneau festene fra sidespeilene
- Skru av innstegslister, pusse bort påbegynt rust i hjørne, grunne og lakke
- Montere Parrot Asteroid Smart 2-din bilstereo (kjøpt inn for 1350 kr) med Jass Performance festebrakett
- Montere Jass Performance brytere for nødblink og frontlys
- Montere Jass Performance brytere for sideruter
- Montere Spax dempere (må hentes, knapt brukt, 1000 kr)
- Montere De Merwede senkefjærer (innkjøpt, knapt brukt, 500 kr)
- GuardianDesigns ratt, instrumentdeksel og trekk rundt girspak og håndbrekk
- Leppe foran og bak
- Rota Grid-V Sport Bronze 15x7et20
- Svarte IL Motorsport hjulbolter
- Toyo R888R 195/50
- Halvbur
- Fikse førersete eller begge seter
- Stabstag foran
- Bakpotte
- Pusse opp girspak og håndtak til håndbrekk
- Bytte ut delene på dashbordet som er i tan og med åra har blitt lysere enn de øvrige delene
- Pusse opp vindusviskerarmer
Tror jeg har nok å gjøre fremover! Men det blir nok mye moro også.