Dyser

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Dyser

Post by MX-Jon »

Har planlagt å sette inn noen andre dyser. De bør funke opp til ca 180hk. Kan dyser fra RX8 være et godt alternativ? De bør vel gi passende duty cycle for den ytelsen.
Hva er normal pris på slike? Evt noen som har noe liggende?

(Har 1,6 NA med M45)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Dyser

Post by Agility »

MX-Jon wrote: 21 Oct 2019, 14:21 Har planlagt å sette inn noen andre dyser. De bør funke opp til ca 180hk. Kan dyser fra RX8 være et godt alternativ? De bør vel gi passende duty cycle for den ytelsen.
Hva er normal pris på slike? Evt noen som har noe liggende?

(Har 1,6 NA med M45)
Hvorfor skal du det ? Jeg kjører med opptil 11psi ladetrykk (MP45) og det funker helt utmerket med originale dyser, stort sett det eneste du oppnår med større dyser, er rotete tomgang. Jeg har større dyser liggende, men har ikke tatt meg bryet med å sette dem inn, da behovet igrunn uteble. Bruker Power card for å justere bensinmengden...
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
EndreL
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 30 Aug 2014, 16:37
Medlemsnummer: 1271
Location: Stavanger
Status: Online

Re: Dyser

Post by EndreL »

MX-Jon wrote: 21 Oct 2019, 14:21 Har planlagt å sette inn noen andre dyser. De bør funke opp til ca 180hk. Kan dyser fra RX8 være et godt alternativ? De bør vel gi passende duty cycle for den ytelsen.
Hva er normal pris på slike? Evt noen som har noe liggende?

(Har 1,6 NA med M45)

Var selv fornøyd med gule rx8 (440cc), før eg bytta til større.
Kjøpte selv på E-bukta, men pass på, da det er mye uekte dyser for tiden på markedet. ( står mye på engelske forums osv.)

Tror rx8 dysene burde fungere fint til ditt bruk, finere tomgang får du kanskje også :-) står mye info på nettet om dødtider osv. til dysene som du trenger.

Lyst på nye dyser?
Har god erfaring med https://goflowforce.com/products
sine dyser
These users thanked the author EndreL for the post:
Stalfa
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Dyser

Post by Hauk »

Er blitt fortalt av folk som har dette som levebrød at skal du over ~170 hk (på veiva) så bør du bytte dyser ja.

Klart, 200 fantasihester funker fint på OEM-dyser.
These users thanked the author Hauk for the post:
Stalfa
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Dyser

Post by MX-Jon »

Ifølge denne kalkulatoren her rekker ikke originaldysene lenger enn til 130hk hvis man ikke kjører høyere trykk. https://www.rcfuelinjection.com/technical
Og siden dysene er bygget for original trykk vil jeg jo tro de gjør en best jobb med forstøving og korrekt volum ved å holde trykket der.
Derfor tenkte jeg å bytte dyser.
These users thanked the author MX-Jon for the post:
Stalfa
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Dyser

Post by Agility »

MX-Jon wrote: 22 Oct 2019, 00:35 Ifølge denne kalkulatoren her rekker ikke originaldysene lenger enn til 130hk hvis man ikke kjører høyere trykk. https://www.rcfuelinjection.com/technical
Og siden dysene er bygget for original trykk vil jeg jo tro de gjør en best jobb med forstøving og korrekt volum ved å holde trykket der.
Derfor tenkte jeg å bytte dyser.
Da er jeg med. Jeg kjører endrede dysetider, samt pumpe som leverer riktig trykk på høyt turtall, resten forteller bredbåndslambdaen meg...
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
Post Reply