Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Post by MX-Jon »

Det har vært skrevet noe her og der om at reglene er oppmyket for eldre biler uten at de som har skrevet det har kunnet vise til noe dokumentasjon (iallefall har ikke jeg sett det...), men det har jeg funnet nå i et dokument som heter "Retningslinjer for bruk av kontrollørens skjønn ved ombygging av kjøretøy 30 år og eldre" fra 30.04.2019. Det sier følgende:


3. Ombygging av hjuloppheng – Kjøretøy som er 30 år eller eldre regnet fra fabrikasjonsåret
Det tillates ombygging av hjuloppheng når komponentene som benyttes er levert av kjent leverandør og denne ikke har forbehold i produktbeskrivelse, nettsider eller lignende om at komponentene kun er ment for bruk utenfor offentlig veg. Dette er i henhold til forvaltningspraksis som er etablert og utprøvd over mange år for kjøretøy registrert før 1.1.1971.

Kvaliteten på komponenter/produkter påhviler fabrikant/leverandør og evt reklamasjoner på komponenter må rettes til fabrikanten. Vår kontroll begrenser seg til hvorvidt komponenten er korrekt montert og at kjøretøyets kjøreegenskaper anses som tilfredsstillende etter ombyggingen.

Ved kontroll må det fremlegges dokumentasjon i form av monteringsanvisning, produktbeskrivelse eller lignende som tydelig og klart kan identifiseres opp mot den monterte komponenten.

En del leverandører har klausuler for sine produkter om at de kun er ment for «off road/racing use only». Slike komponenter godkjennes ikke.

Med hjuloppheng menes i denne sammenheng komponenter som eksempelvis bærearmer, stabilisatorstag, lenkearmer, komplette sett (eks Mustang II type forstilling), styreinnretning slik som tannstang.

Endringer i hjuloppheng utover enkle «bolt on» komponenter skal oversendes til SFOOR for vurdering før godkjenning. Slike endringer skal bileier søke om før montering og godkjenning, jfr prosess i kvalitetssystemet. Søknad, sammen med beskrivelsen av komponentene som ønskes montert, oversendes SFOOR for behandling via regionens kontaktperson. Dersom ombyggingen allerede er utført, følges 1.2 ovenfor.

3.1. Ombygging av hjuloppheng deles inn i følgende kategorier:

a) Senkesett (fast eller justerbart) uten øvrige endringer i hjuloppheng
b) Bolt on lenkearmer som erstatter originale komponenter uten å endre grunndesignet i hjulopphenget (eksempelvis endring fra bærearm i formpresset plate til bærearm i rørutførelse)
c) Bytte av stabilisatorstag til kraftigere dimensjoner
d) Montering av ny type forstilling (eks til Mustang II)
e) Montering av ny type bakstilling (eks fra bladfjær til 4-link)
f) Endring av grunndesign fra McPherson til øvre og nedre bærearm eller motsatt
g) Endring av fjærtype (eks fra spiral-/blad-/torsjonsfjær til luftfjæring)

Ombygging som foretas etter bokstav a-c kan håndteres av regionene. I tvilstilfeller eller når regionene ønsker det kan disse tilfellene oversendes SFOOR. Ombygginger etter bokstav d-g skal oversendes SFOOR for vurdering.
These users thanked the author MX-Jon for the post:
Anders
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 567
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Post by Brett »

Greit med ordentlige dokumentreferanser!

1999 er fremdeles litt for nytt for MX'n men dette åpner for uante muligheter til å investere i understellet på 63 1/2 Falcon. Huff.
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
X '85 Jaguar XJ-S 3.6 Manuell
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Post by GTX-Lars »

Veldig bra MX-Jon! :D Eg leita etter dette igår mtp godkjenning av coilovers utan TÜV til broren til MX5 NA (Mazda 323 GTX), men følte ikkje lovdata var veldig tydelige mtp senk osv.

Det eg fann er her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_12

I lovdata står igrunn litt det same ang krav til dokumentasjon:
"3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger."

Har du ein link til dokumentet du har henta teksten frå? :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Post by MX-Jon »

Har dessverre ikke noe link, dokumentet ligger ikke på nett så vidt jeg vet.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Post by GTX-Lars »

Ok. Takk for at du skreiv det inn her og delte det med oss :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Post by Sunnmøring »

Eg var akkurat på vei inn på forumet for å spør om akkurat dette temaet :P kjekt å sjå at det låg her klart :P
GTX-Lars wrote: 14 Jan 2020, 11:58 Veldig bra MX-Jon! :D Eg leita etter dette igår mtp godkjenning av coilovers utan TÜV til broren til MX5 NA (Mazda 323 GTX), men følte ikkje lovdata var veldig tydelige mtp senk osv.

Det eg fann er her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_12

I lovdata står igrunn litt det same ang krav til dokumentasjon:
"3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger."
Apropos godkjenning uten TUV, uten å skrive inn i vognkort, så er vel det mulig?
Eventuelt, coilovers med TUV, men uten å skrive det inn i vognkortet.
Har generelt fått høre at alle senkesett må godkjennast inn i vognkortet, men eg begynde å lure når eg lese dette frå lovdata.
Merk at dette gjeld alle bilar, ikkje berre veteran.

§ 12-1.Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil
1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast.

2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet.

3. Uoriginale støtdempere

3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.

  • Kan det her tolkast som at eg kan bruke kva som helst slags dempar\fjør kombinasjon så lenge høgda forblir lik, eventuel ned mot høgda som var brukt på modellane som var levert med "sports understell"?
    Ut ifrå teksten så er det tydlig viktig å spesifisere at du er ute etter å gjere bilen bedre egna til større bagasjeromsbelastning. Eller blir det for tynt grunnlag?
3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger.

  • Dette er vel som regel greit å finne frå dei fleste som produserar fjører/demperar/coilovers
3.3 Ved montering av nivåregulerende støtdempere forutsettes det dessuten at disse på lett måte skal kunne senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning. Monteringsanvisningen for nivåregulerende støtdempere skal bl.a. anvise en sikker måte å montere luftslangene på. Ved siden av betjeningsinnretningen/påfyllingsventilen for slike støtdempere skal det festes et skilt (etikett) med følgende påskrifter på norsk, dansk eller svensk:
- Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning.
- Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides.

  • ikkje relevant for mx5
3.4 Er det i det enkelte tilfelle grunn til tvil om delene/utstyret på forsvarlig måte kan monteres på angjeldende biltype og årsmodell, skal det foruten monteringsanvisning også kunne fremlegges dokumentasjon fra bilfabrikanten for at delene/utstyret kan benyttes på angjeldende bil.
  • dette kan skape problem? Dersom kontrollør meiner at dempar\fjører har tvilsom passform, så må bilfabrikant framlegge dokumentasjon for at dei spesifikke uorginale delane passar til bilen? virkar litt rart
3.5 Ved montering av nivåregulerende støtdempere, hjelpefjærer e.l. på biler med ventil som reduserer bremsetrykket bak etter nedfjæringen, skal det kunne fremlegges monteringsanvisning og dokumentasjon fra bilfabrikanten som nevnt i nr. 3.4. Dokumentasjon kreves imidlertid ikke når bilfabrikanten selv har nivåregulerende støtdempere som fabrikkmontert utstyr eller ekstrautstyr for den aktuelle bilmodellen og dette kan dokumenteres ved instruksjonsbok, tilbehørskatalog eller på annen fullgod måte.

  • ikkje relevant for mx5
3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre Statens vegvesen har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l.
  • Veit ikkje kva som er meint med liste. monteringsansvisning burde vere greit å framskaffe for dei fleste dempera og fjører. Dokumentasjon? dokumentasjon for kva?

Eg er ikkje advokat, eller erfaren med biltilsynet, og mitt mål er alltid å unngå biltilsynet for alltid i frykt for at dei vil gjere livet mitt vanskligare.
Mulig alt det her berre er ønsketenkning frå mi side
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Post by Hauk »

Sunnmøring wrote: 18 Jan 2020, 22:19
3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.[/b]
  • Kan det her tolkast som at eg kan bruke kva som helst slags dempar\fjør kombinasjon så lenge høgda forblir lik, eventuel ned mot høgda som var brukt på modellane som var levert med "sports understell"?
    Ut ifrå teksten så er det tydlig viktig å spesifisere at du er ute etter å gjere bilen bedre egna til større bagasjeromsbelastning. Eller blir det for tynt grunnlag?
Neppe. Støtdempere har man aldri måtte ha TUV-papirer på - kun fjærer.

("Hjelpefjærer" er vel gjerne en laste/varebil-ting ved tung last - og ikke laget for å endre høyden på noen måte.)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Godkjenning av senkesett - 30år gamle biler

Post by Sunnmøring »

Snakka med teknisk hos vegvesenet angåande desse paragrafane og det dreier seg i all hovvudsak om orginalutstyr levert frå fabrikant.
Konklusjon; alt som er gøy er krev papirarbeid, ingen smutthull :(
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
Post Reply